Foto: Adam VIDAS
Posljednje tri godine stalo se s gradnjom novih kuća, upravo zbog nedonesenog općinskog prostornog plana. Kroz taj sam period uglavnom radio na nadogradnjama ili obnovama starih obiteljskih kuća, kaže Juraj Vidulić, građevinar iz Žmana
Kuća na otoku u neposrednoj blizini mora okružena borovima, s prelijepom mediteranskom okućnicom i obližnjim maslinikom želja je mnogih koji su osuđeni ljetne mjesece provoditi u užarenoj gradskoj sredini. Kad razmišljamo o ovakvoj slici tada bi svatko tko se ovakvoj situaciji nalazi, želio biti jedan od sudionika ostavinske rasprave te nasljednik predivne kamene kuće ili kakve lijepe parcele smještene u blizini mora.
Ukoliko se želi krenuti u realizaciju ovog sna za neke će se možda on ubrzo pretvoriti u noćnu moru. Posebno kad se započne s nabavom svih potrebnih dozvola i kupnjom građevinskog materijala. Problem oko prikupljanja potrebne građevinske dokumentacije sličan je kao i kad je riječ o gradnji kuće na kopnu ili otoku. Ono što nije isto jest cijena četvornog metra stambenog prostora.
Ante s otoka Ugljana odlučio je prije pet godina na zemljištu koji je naslijedio od svog pokojnog oca sagraditi obiteljsku kuću. Za izvođača radova odabrao je građevinara za kojeg je od svojih sumještana doznao da je kvalitetan radnik te mu prepustio kompletne građevinske radove.
– Prije negoli se krenulo s radovima, dogovorili smo se oko cijene radova. S obzirom da je dogovor bio da se gradi po sistemu “ključ u ruke” cijena radova je iznosila 600 eura po prostornom metru. Iako je danas, kako doznajem, ta cijena narasla i do 800 eura. U navedenu cijenu uključena je bila i dostava građevinskog materijala trajektom na otok što je za mene bila olakotna okolnost kad se zna da trajektna karta za kamion nosivosti do 3 tone iznosi 130 kuna, kazao je Ante.
Izbor građevinskog materijala Ante je prepustio izvođaču radova, a jedino je izbor podnih podloga i sanitarije pripao vlasniku buduće kuće.
– Prije negoli sam krenuo s radovima, mnogi su me savjetovali da sklopim ugovor s izvođačem o završetku radova jer se može dogoditi da ih može prolongirati unedogled. No, unatoč upozorenjima ugovor s izvođačem nisam želio sklopiti. Kako smo se verbalnim putem dogovorili tako je i izvođač rokove ispoštovao na obostrano zadovoljstvo, pojasnio je Ante.
Kad je kuća od 130 četvornih metara bila završena započelo se s uređenjem interijera.
– S obzirom da ne posjedujem osobni automobil, unajmio sam trokolicu s kojom sam obilazio trgovine namještaja. Nakon kupnje trosjeda, fotelje, kreveta i madraca uputili smo se na otok. Najam trokolice koštao je 200 kuna plus troškovi trajekta. Inače, cijena najma trokolice ovisi je li dostava na kopnu ili na otoku. Ukoliko je dostava na kopnu tada je i jeftinije, kazao je Ante.
Kad je došlo vrijeme za kupnju kuhinje i većih komada namještaja koji nisu mogli stati u trokolicu, tada ga je trgovina gdje je namještaj kupljen, dostavila na otok.
– Pri kupnji namještaja trgovac mi je napomenuo da svaki ponedjeljak prevozi namještaj na otok, a troškovi prijevoza dijele se na broj kupaca kojima se dostavlja roba. Tako da su me ukupni putni troškovi došli oko 60 kuna, rekao je Ante.
U razgovoru s građevinarom Jurjem Vidulićem iz Žmana na Dugom otoku približena nam je građevinska situacija na Dugom otoku.
– Posljednje tri godine stalo se s gradnjom novih kuća upravo zbog nedonesenog općinskog prostornog plana. Tako sam u proteklom periodu uglavnom radio na nadogradnjama ili obnovama starih obiteljskih kuća. No, situacija će se u skoro vrijeme u potpunosti promijeniti. S obzirom da je upravo prije četiri dana usvojen Prostorni plan općine Sali, samo bi u Žmanu uskoro trebalo niknuti novih 15 obiteljskih kuća, objašnjava Vidulić.
Gradnja kuće na otoku je, kako navodi Vidulić, za čak 30 posto skuplja nego na kopnu. Prostorni metar po “sistemu ključ u bravu” košta od 800 do 1.000 eura. U navedenu cijenu uključena je gradnja samo stambenog prostora. No, gradnja septičke jame i cisterne ima zasebnu cijenu. Jedan kubik cisterne tako košta 150 eura, a ista je cijena i za septičku jamu.
Razlog tako skupoj gradnji kuća Vidulić prvenstveno vidi u skupom trajektnom prijevozu, ali i u skupoj radoj snazi.
– Cijena trajektnog prijevoza do Brbinja za kamion šljunka iznosi od 600 do 700 kuna, a kako doznajem ista je cijena i od Zadra do Preka za kamione veće nosivosti, ističe Juraj.
Zbog nedostatka radne snage na otoku, Vidulić je prisiljen zapošljavati radnike iz Podravine i Slavonije. Mnogi imaju predrasude kad se govori o životu i radu na otoku percipirajući ga kao “mjesto na kraju svita”. Osobiti problem ima sa zapošljavanjem radnika iz Bosne koji vrlo često nemaju hrvatsko državljanstvo, a Juraj ne želi držati radnike “na crno”.
– S obzirom da “s kopna” dovodim radnu snagu svakom svom radniku moram osigurati stan i hranu što znači i da je radna snaga na otoku skuplja, zaključuje Juraj.
Cvrčanje cvrčka, toplo more, miris borovine na otoku za mnoge je ostvariv i moguć san. No mnogi će takav ambijent i dalje moći gledati samo na televizoru ili ga stvoriti u svojoj kadi u kupaonici.
najnovije
najčitanije
Košarka
Košarka
VIDEO Beogradska arena pljeskom dočekala Tonija Kukoča. Na utakmici bio i Dino Rađa
Novosti
U rimskom zatvoru
Papa oprao noge zatvorenicama
Zadar & Županija
ugovori za 16 projekata
Bolnici za ortopeiju Biograd sredstva za poboljšanje usluga
Sport
Golden fight
Zadarski borci Reljić i Ražov nastupaju u Zagrebu
Plodovi zemlje i mora
VINSKE KRONIKE
Zadarska Svrdlovina poput talijanskog Nebbiola!
Županija
U POLA SATA
Nin opet poplavljen!
Županija
TURIZAM NA OTOCIMA
PROFESORICA ČUKA: “Vir je ekstremni primjer pretjerane i nekontrolirane gradnje”
Zadar
TUŽNA VIJEST
Preminuo fra Josip Vrdoljak, višegodišnji gvardijan i župnik u Zadru
Zadar & Županija
NOVI SKANDAL
Skoro 5 milijuna eura moćnom zadarskom HDZ-ovcu za privatni hotel
Zadar
PANEL RASPRAVA