Utorak, 16. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

U plusu samo izvoznici, pad proizvodnje 2,7 posto

Autor: Jagoda Marić

21.07.2010. 22:00
U plusu samo izvoznici, pad proizvodnje 2,7 posto


Tko posluje sa Zapadom ima povećanje narudžbi, no istočna Europa i dalje je u recesiji
Iza svake dobre vijesti iz hrvatske industrije, čini se, mora stići barem jedna loša. Tako je prošli tjedan Državni zavod za statistiku objavio da su u travnju i svibnju ove godine tvrtke u industriji zabilježile rast narudžbi od 25 i 35 posto u odnosu na iste mjesece prošle godine, a već jučer stigla je vijest da je industrijska proizvodnja u lipnju ove godine pala u odnosu na prethodni mjesec za 2,7 posto, te za četiri posto u odnosu na prošlogodišnji lipanj.
Iako narudžbe u travnju i svibnju nisu morale odmah pojačati proizvodnju u lipnju, nego se to može dogoditi tek za nekoliko mjeseci čini se da se uzlazni trend u hrvatskoj industriji ipak još nije dogodio, te da se oporavak događa samo tvrtkama pojedinačno koje su okrenute izvozu i koje ovise o potrošnji u turističkoj sezoni, a to su uglavnom proizvođači hrane i pića.
Pad u lipnju
Na, to upućuje i nekoliko primjera poduzeća koja bilježe bolje rezultate.
Elektrokontakt ima rast proizvodnje cijelu ovu godinu i to za sedam do osam posto, a kad se tome pribroji i proizvodnja koja će se preseliti iz Švicarske, direktor Elektrokontakta Vladimir Ferdelji, kaže da se može govoriti i o dvoznamenkastom rastu u ovoj godini. No, objašnjenje je, napominje Ferdelji, jednostavno – njegova tvrtka 92 posto proizvodnje prodaje na inozemnom tržištu i oporavak tih tržišta, prvenstveno zemalja u EU i SAD-u, i za njih znači veću proizvodnju. Takav trend na domaćem tržištu, kaže Ferdelji, još se nije dogodio i zato se može govoriti o oporavku samo rijetkih proizvođača, onih oslonjenih na inozemno tržište.
Oporavak Europe
Isto je i s tvrtkom Cimos iz Buzeta koja proizvodi autodijelove i ovisi o kretanju potražnje na tržištu Europske unije. U tom poduzeću kažu da je rast počeo već krajem prošle godine, kad se počela oporavljati prodaja automobila u EU, te da je njihova proizvodnja trenutno za desetak posto veća nego što je bila prošle godine u isto vrijeme, no ne očekuju tako skoro povratak proizvodnje na najbolje godine – 2006. ili 2007. godinu.
Rast bilježe i prehrambene tvrtke i on je povezan s turističkom sezonom, pa su tako u Podravci u lipnju i srpnju zabilježili rast u proizvodnji pića za 20 posto, dok su ostali proizvodi na razini prošle godine. Direktor te kompanije Miroslav Vitković ističe da će biti zadovoljni ukoliko Podravka u ovoj godini na domaćem tržištu ostvari rezultate na prošlogodišnjoj razini, ali da bi izvoz mogao biti povećan za oko četiri posto, što je značajno s obzirom da je 54 posto proizvodnje namijenjeno izvozu.
 


Rast Podravke u Poljskoj


U Poljskoj Podravka bilježi dvoznamenkast rast, kaže direktor Podravke Miroslav Vitković, a oporavak je očit u zemljama zapadne i srednje Europe dok se kriza pojavljuje na istoku Europe, gdje pada potrošnja.