Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Zabrinjavajuća je intenzivna uključenost mladića u sportsko klađenje!

22.10.2018. 12:45


Nastavnici i stručno osoblje iz škola Zadarske, Šibensko-kninske i Splitsko-dalmatinske županije sastat će se 25. listopada u Šibeniku gdje će u dva dana nazočiti edukaciji za implementaciju Programa prevencije kockanja mladih pod nazivom – "Tko zapravo pobjeđuje"?
Riječ je o edukaciji koju podržava i Hrvatska udruga za igre na sreću kako bi se u školama osiguralo provođenje znanstveno utemeljenih i učinkovitih preventivnih intervencija, a autor ovog programa je izv.dr.sc. Neven Ricijaš sa zagrebačkog Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta (ERF)koji je objasnio kako su ovakve edukacije počeli organizirati prije dvije godine.
– Točnije, nakon što smo tri godine unutar našeg tima osmišljavali, testirali i pilotirali program u Zagrebu i Velikoj Gorici te ga potom znanstveno evaluirali. Osim naravno, zadovoljstva svih polaznika programa, učenika srednjih škola, njihovih roditelja i nastavnika, važna nam je bila evaluacija učinka programa. Provedbom znanstvenih istraživanja, utvrdili smo da je program učinkovit u ostvarivanju svojih ciljeva – a to je prije svega da prevenira uključivanje maloljetnika u aktivnosti kockanja, da osnažuje njihovu samoefikasnost kao i socio-emocionalne vještine te da razvija osobno, odgovorniji odnos prema igrama na sreću općenito – objasnio je prof. Neven Ricijaš.
Projekt istraživanja kockanja mladih krenuo je na njegovu inicijativu još 2010. godine, nakon što se u svom kliničkom savjetodavnom radu s mladim počiniteljima kaznenih djela, susreo s prilično intenzivnim psihosocijalnim problemima povezanim s kockanjem. Prema njegovim riječima, tada se u Hrvatskoj nije puno znalo o tome, budući da se radi o relativnom novom fenomenu problema mentalnog zdravlja.
– S kolegama na fakultetu odlučio sam pokrenuti ovaj projekt. Kroz godine, projekt je postao sve veći i složeniji, sa sve više suradnika u zemlji i inozemstvu s kojima razvijamo ne samo znanstvene projekte i istraživanja, već i konkretne intervencije koje pomažu mladim i odraslim osobama. Trenutačno smo jako ponosni na činjenicu što imamo kvalitetnu suradnju s različitim dionicima u provedbi ovog projekta, posebno s Agencijom za odgoj i obrazovanje, što nam pomaže u implementaciji preventivnih intervencija prema mladima u školama, ali i s priređivačima koji su prepoznali važnost ulaganja i educiranja u prevenciju kockanja mladih, kao i prevenciju razvoja ovisnosti, općenito. Zajednička podrška i suradnja između znanosti, struke, prakse i priređivača u ovom području, neophodna je za dobre rezultate i pozitivne ishode – dodao je prof. Ricijaš.
Glavni pokretač cijele priče bilo je kliničko iskustvo prof. Ricijaša u savjetodavnom radu s mladima, ali je ono, kako je dodao, i dalje glavna motivacija svih aktivnosti. Mišljenja je kako nije imalo smisla istraživati rizična ponašanja mladih, ako se temeljem rezultata koji se dobiju, a oni su u ovom slučaju bili izuzetno alarmantni, ne pokrenu projekti koji će razvijati intervencije i u smjeru prevencije razvoja tih problema i u smjeru tretmana.
– Primjerice, rezultati istraživanja nam pokazuju da je oko 13 posto hrvatskih srednjoškolaca razvilo značajne psihosocijalne probleme povezane s kockanjem, dok se u Europi taj postotak kreće između 4-8 posto. Također, zabrinjavajuća je intenzivna uključenost mladića u aktivnosti sportskog klađenja, pa se tako oko 35 posto njih, redovito kladi na sportske rezultate. Pritom, roditelji nisu često svjesni tako učestale uključenosti u takvo ponašanje, a stručnjaci u području mentalnog zdravlja i drugih pomažućih profesija, osjećaju kako su im u ovom području potrebne dodatne edukacije, odnosno dodatne kompetencije za rad, budući da se radi o novom problemu bihevioralnih ovisnosti. Naši rezultati su pokazali kako je potrebno, naravno na različite načine, raditi i surađivati s mladima i s roditeljima i sa svim nastavnicima u školama, kao i s priređivačima. Zbog toga u sve naše aktivnosti, nastojimo integrirati što je moguće više komponenti sveobuhvatnog pristupa – poručio je na kraju prof. Neven Ricijaš s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.