Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

Jadranka Kosor kuma “Velebita”

21.12.2010. 23:00
Jadranka Kosor kuma “Velebita”


Premijerka će krstiti jedan od četiri broda koji su pod pokroviteljstvombivšeg premijera Sanadera ugovoreni za Tankersku i Uljanik plovidbu


U “3. maju” danas  u podne bit će porinut 195-metarski tanker “Velebit” koji se  gradi za zadarsku “Tankersku  plovidbu”. Svoj dolazak na porinuće jučer je potvrdila i premijerka Jadranka Kosor koja  bi trebala biti i kuma ovom  brodu. Zbog te počasti, kako  neslužbeno doznajemo, u posljednji tren morao se mijenjati cijeli protokol ceremonije.   Tako će nekadašnja, ali ne i  zaboravljena izjava Jadranke  Kosor, “Kud Ivo, tud i ja”, danas u riječkom brodogradilištu  dobiti novu dimenziju jer će  premijerka krstiti brod koji je  prije dvije godine dogovoren  pod patronatom bivšeg premijera, a danas austrijskog  pritvorenika Ive Sanadera te  njegovih glavnih operativaca –  osuđenog bivšeg potpredsjednika Vlade i ministra gospodarstva Damira Polančeca,  te aktualnog ministra mora  Božidara Kalmete.
Izbjegnuta blamaža
Taj posao gradnje četiri tankera za domaće brodare (osim  za Tankersku, ugovoreni su i  brodovi za pulsku Uljanik plovidba) tada je značio život riječkom škveru, no ugovori odnosno okvirni sporazum koji  su potpisani između “3. maja”,  brodara i resornih ministarstava donijeli su velike glavobolje kad je na red došlo  plaćanje prvog broda iz te serije. Da “Uljanik plovidba” nije  povukla već pokrenutu arbitražu na sudu u Londonu, sve  bi se izrodilo u međunarodnu  blamažu zbog načina na koji je  funkcionirala i funkcionira izvršna vlast u Hrvatskoj u kojoj  Vlada “amenuje” ugovore u  kojima nije precizno definirano što su čije financijske obveze. Radi se o čak 210 milijuna dolara koliko je “3. maj”  uzeo kredita po izdanim  državnim jamstvima za gradnju ovih tankera.
Dok su trećemajci tumačili  da brodari kod isporuke moraju platiti punu tržišnu cijenu  broda, iz “Uljanik plovidbe”  kontrirali su kako oni  prema  ugovoru na primopredaji ne  moraju platiti ništa već da mogu otplaćivati brod obročno,  kroz narednih deset godina.  Podsjetimo, ovaj Sanader – Polančec – Kalmetin “new deal”  zamišljen je tako da “3. maj”  gradi tankere o vlastitom  trošku, s kreditom za koji mu  je Vlada izdala jamstva, a da  Puljani i Zadrani te brodove  plaćaju tek u trenutku isporuke, po cijeni koja tada bude  vrijedila na svjetskom tržištu.  Bio bi to sjajan posao za škver  da se kojim slučajem dogodila  obrnuta situacija, pa da je cijena tih tankera narasla za tridesetak posto umjesto što je s  nekadašnjih pedesetak i više  milijuna pala na 39 milijuna  dolara.
Gubitak zbog kamata
Predsjednik Uprave “3. maja” Edi Kučan u jučerašnjem je  obraćanju novinarima poručio  kako je situacija s “Uljanik plovidbom” oko isplate i primopredaje tankera “Pomer” pred  rješenjem. Ako sve bude išlo  dogovorenim tijekom “Pomer”  bi, nakon više od dva mjeseca  “mrtvog veza” u brodogradilištu, konačno trebao isploviti  početkom iduće godine. Osim  dva nova asfalt tankera za  švedski Wisby, “3. maj” je u  međuvremenu ugovorio i pet  milijuna dolara vrijednu teglenicu za Belgijance, obznanio je  Kučan. Na upit o financijskim  rezultatima poslovanja, istaknuo je kako je Brodogradilište,  kao najveća tvrtka u sklopu  Brodograđevne industrije “3.  maj”, ostvarilo dobit u poslovanju, no zbog kamatnih opterećenja koje u ovoj godini  iznose blizu 190 milijuna kuna  konačni rezultat bit će – negativan.
 


Ocjena iz Bruxellesa do veljače




Kučan je iznio očekivanja da bi proces ocjene programa restrukturiranja domaćih brodogradilišta u Bruxellesu trebao biti okončan do konca veljače, dok za A – tec, kao potencijalnog kupca “3. maja”, nije mogao reći ništa više od onog što se piše po austrijskim medijima, a to je da će se “prst dolje” ili “prst gore” za sadašnje financijske dubioze ovog metalurškog koncerna znati početkom siječnja. Čelnik “3. maja” rekao je da se za riječki škver naknadno interesira i grupa ulagača iz Velike Britanije, ali i kineski investicijski fond čiji su predstavnici u travnju posjetili riječki škver. Kao mogući investitor koji bi mogao uskočiti ako posao s A – tecom propadne spomenut je Danko Končar. U njegovoj tvrtki “Jadranska ulaganja” jučer su bili nedostupni pa potvrdu ove informacije nismo dobili.