Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Kamp za vrh svijeta

Autor: Damir Maričić

22.01.2009. 23:00
Kamp za vrh svijeta

Foto: Vedran SITNICA



U krizi koja sve jače udara i po Hrvatskoj, neizvjesnosti turističke sezone pred nama, uz poznatu važnost turizma za život i stabilnost Hrvatske, razgovaramo s odgovornim ljudima Turisthotelova TN Zaton, najznačajnijeg turističkog objekta na području Zadarske županije.
Naravno da je razgovarati o očekivanjima sezone na kraju siječnja potez prepun neizvjesnosti. Ipak, uz poznate razloge razgovoru, povod da to učinimo upravo sad značajan je. Dakle, razgovaramo s voditeljem prodaje i marketinga Turisthotelova TN Zaton Ivom Bobićem i voditeljem autokampa Zaton Marinkom Marinovićem upravo po njihovu povratku sa sajmova u Utrechtu u Nizozemskoj te u Stuttgartu u Njemačkoj. Nizozemska je i nama kao i cijeloj Hrvatskoj u prvom redu zemlja kamping turista, a Stuttgartski sajam specijaliziran je za kamping i jedan od najznačajnijih takvih sajmova u Europi, odnosno u nama najvažnijem emitivnom tržištu Njemačkoj.
Nijemci i Nizozemci – 65 posto
 O važnosti upravo ovih tržišta govore brojke koje nam prenosi Marinović:
– Imamo iznimno dobru strukturu gostiju u kampu, a naznačene dvije zemlje u njoj sudjeluju sa 65 posto. Nijemci nam čine 40 posto prometa, a Nizozemci 25 posto prometa zatonskog autokampa. Slijede ih Danci s 13 posto te Austrijanci i Talijani s 9,5 do 10 posto svaki i šesti su nam gosti Francuzi sa oko četiri posto, a ostalo su gosti svih drugih zemalja i domaći.
 Prvo ste odradili Utrecht?
– Iz Utrechta smo se vratili prepuni dobrih dojmova, a prije svraćanja na sajam u Stuttgart. Imali smo susret s turoperatorima koji pune naše kapacitete na tom tržištu, a riječ je o najznačajnijim tvrtkama u tom poslu (napomenimo da je Turishotelov Zaton svojevremeno dobio i ovdašnju najveću nagradu za neki kamp izborom u uglednom ovdašnjem časopisu, što svjedoči o njegovoj poznatosti na ovom tržištu). Njihova je najava vrlo dobra, možemo kazati da se booking odvija kao lani, a ne isključuju mogućnost bolje prodaje za ovu godinu, kazuje nam Marinović.
Nizozemska bez snažnije krize
– Kriza nije znatnije potresla ovu razvijenu i stabilnu zemlju, barem po dosadašnjim pokazateljima. Profesionalci iz struke predviđaju pad za neke zemlje, ali ne Hrvatsku. Predviđaju određene padove za Italiju, ali generalno vide veće opasnosti u aviodestinacijama te hotelskim kpacitetima, a ne u kampingu. Štoviše, njihove su procjene da bi kamping mogao i profitirati iz ove krize, dodaje Bobić podvlačeći osobito dobru prodaju Zatona.
– Ovdje su jako dobro upoznati s našim kampom, ali znaju cijeniti napredak i ulaganja. Oni kampovi u Hrvatskoj koji poput našeg imaju jednu vrhunsku razinu usluge mjerljivu s talijanskim i sličnim, a ima prednost u izvanpasionu koji je ovdje ipak povoljniji. Mi smo već ostvarili vrlo dobre rezultate s ovog tržišta, ponavljanje lanjskih bilo bi jako dobro, a nade u rast ima, štoviše dosadašnja prodaja je i bolja, zaključuje Marinović.
– Gubitak na avioprometu očekuju i zbog uvođenja ekološke rente na zrakoplovni promet po kojoj turist za let u Tursku, recimo, plaća dodatak od 45 eura. Dodatak je utvrđen po kilometrima pa je za Hrvatsku kod avioputovanja oko 15.
Uglavnom, Nizozemska je u Zaton donijela puno optimizma, nakon impresivnog nastupa i kontakata s tamošnjim partnerima za trajanja sajma koji je obišlo 140.000 posjetitelja, ali i svi bitni partneri.
ADAC-ovo priznanje
Povratak u Hrvatsku značio je prelazak Njemačke i “svraćanje” u Stuttgart po više nego ugodnoj i časnoj zadaći. Uz čestitke pitamo što njima znači priznanje njemačkog autokluba ADAC-a?
– Prvi smo kamp iz Hrvatske koji već treću godinu dobiva ovu oznaku koju možemo odrediti i kao nagradu i priznanje. Riječ je o oznaci “Superplatz”, odnosno – crvenoj tablici. Stuttgart je već nekoliko godina mjesto promocije i početka prodaje ADAC-ova kamping vodiča, što je ranije činjeno u Munchenu, ali je Stuttgart mjesec dana ranije te im je pogodniji. Bili smo među 1.000 uzvanika na gala večeri ADAC-a na kojoj su nazočili svi koji u ovoj branši u Europi nešto znače. To je najveća moguća preporuka njemačkim, ali i kampistima iz mnogih drugih zemalja koji se služe ovim vodičem. Ovu prestižnu oznaku ponijelo je 75 kampova u Europi, a nama se iz Hrvatske pridružio i Kamp Park Umag Istraturista, kaže nam Marinović.
Zaton je uz to uvršten u poseban klub Lidings Camps of Europe u kojem su 33 najznačajnija europska kampa, a oni su prvi iz Hrvatske u tom elitnom klubu.
Njemačka pod udarom krize
– S njemačkog tržišta stižu nam svakodnevno upiti i rezervacije, no imamo više rezervi i neizvjesniju situaciju. Nadamo se uspjehu ponavljanja lanjske, ne odbacujući i mogućnost rasta ove godine, ali ovdje je kriza osjetna. Autoindustrija je pootpuštala dio radnika, velikani poput Huga Bossa otkazuju radnicima u tekstilu i puno se govori o krizi. Mi bi trebali biti sigurniji jer naši su gosti oni nešto veće platežne moći koji su navodno manje izloženi udarima krize, objašnjava Bobić ono što je i većina ljudi u Zadru u međuvremenu shvatila.
Naime, gosti kampova nisu oni kakvih se sjećamo od prije 20-30 godina, već ljudi koji su kampisti temeljem životnog odabira, a čija oprema stoji pravo bogatstvo. Oni žele na ovakav način provoditi odmor, štoviše kad ostave svoj kamping negdje i često u njega dolaziti, zadržati vezu s prirodom, imati dodatni osjećaj slobode i neobaveznosti, a zahvalni su i izvanpansionski potrošači.
 Dakle, ako je suditi prema zatonskim iskustvima u kampovima koji slijede razinu najviših standarda Europe, ova godina ne bi trebala biti pogođena krizom.


 BROJKE


Zaton je lani u apartmanima imao 243.000 noćenja, odnosno 140 dana bilježena je popuna od 80 posto, što prevedeno znači rasprodanost svih kapaciteta na 110 dana.
U kampu je pak ostvareno impresivnih 413.000 noćenja uz rast.
Imaju oko 40 posto starih, moglo bi se reći, stalnih gostiju.
U kampu su cijene u jednoj od tri diletacije podignute 15 posto, ali zbog izgradnje novog kompletnog sanitarnog postrojenja, a riječ je o poziciji uz more. U pozadini cijene nisu drastičnije dizane odnosno s 5-7 posto slijedile su lanjsku inflaciju. No tržište ih unatoč visini prihvaća, što je potvrda dosadašnje prodaje ravne, s nekih tržišta bolje od lanjske.
 Kada su u pitanju apartmani, cijene su korigirane za razinu inflacije. Detaljnih informacija o apartmanskoj popuni za sad nema, ali se nadaju ponoviti prošlu godinu.




 DOBAR RASPORED BLAGDANA


Bobić i Marinović dobrim drže i ovogodišnji raspored blagdana.
– Zatonu nije toliko bitan Uskrs, važan inače za hrvatski turizam, jer tada još ne radimo. No vezano uz njega nama je iznimno važno padanje Duhova. To je ove godine iznimno dobro. Naime, ako padnu prerano to za kamping nije dobro. Nakon lanjskog preranog Uskrsa i Duhova u svibnju, odnosno prethodnog padanja Duhova dijelom u svibanj, a dijelom u lipanj, ove godine raspored blagdana za Duhove po pokrajinama na njemačkom području vrlo je dobar i ide od kraja svibnja do 12 lipnja.