Četvrtak, 18. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Odluka ministra odgodila gradnju terminala u Gaženici

Autor: Damir Maričić

22.02.2013. 23:00
Odluka ministra odgodila gradnju terminala u Gaženici

Foto: Adam VIDAS



Za vladajuće u Zadru i Zadarskoj županiji ovo je zakidanje Zadra od strane centralne vlasti iz druge političke opcije – Za vladajuće u zemlji, u Zadru oporbu, “triježnjenje od megalomanije” i svođenje u ekonomski prihvatljive okvire – Utješno bi trebalo biti što se svi zaklinju u neophodnost dovršetka projekta, što znači pristanišnu zgradu luke


Gaženica je, ponovno, u žiži interesa Zadrana i  međuodnosa Zadra i Vlade  RH-a. Kako su pred nama lokalni izbori, a najveći investicijski projekt ovog područja –  šepa, čini se i gubi dijelove, nema  sumnje da će se uz niz drugih  dodataka, priča nastaviti i voditi  do prepucavanja na relaciji Zadra i državnih vlasti, s refleksijama na odnos HDZ-a i  SDP-a.
“Puzajući”, svojevremeno kao  mogućnost najavljen, negativni  scenarij završne faza projekta  Trajektne luke Gaženica, dobio  je potvrdu u odgovoru ministra  Siniše Hajdaša Dončića u jednim dnevnim novinama.
Terminal po postojećem  projektu – otpada?!
Po tome treća faza čija je  centralna stvar – terminal luke,  dakle upravno-pristanišna zgrada sa svim potrebnim sadržajem  i smještanjem službi u formi i na  način ugovoren prije šest godina  – otpada!
Moguće je da će se izgraditi po  postojećem planu – ako se pojavi  zainteresirani koncesionar – koji  bi ubuduće upravljao lukom i  poslom u njoj, a koji bi bio voljan  investirati u njezino ovakvo dovršenje? Teško, i za sad nikako.
Ili da se odustane od postojećeg projekta (idejni projekt  radio je Niko Bašić), krene u  narudžbu novog projekta usmjerenog na skromnije i jeftinije  zdanje. To će posao otegnuti za  nekoliko godina. I postavit će  pitanje raskida li se time ugovor  s Europskim investicijskom bankom i Njemačkom razvojnom  bankom o kreditu. Ako da, s  kakvim posljedicama, odnosno  kolike će penale platiti država  zbog toga? Može li se odustati  od dijela već osiguranih sredstava i ubuduće vraćati samo  potrošeno?
I što sad?
Svojevremeno nam je za biogradskog nautičkog sajma ministar Hajdaš Dončić kazao da je  otkazivanje nerealiziranog dijela  ugovora moguće bez bitnih  troškova.
No tko će i pod kakvim uvjetima u odnosu na ove iznimno  povoljne kredite, tada kada se  prođe cijele procedura, osigurati  nova sredstva?
Na sva ta pitanja u Zadru  nema odgovora.
Ključni je trenutak očito bio  natječaj za treću fazu, dakle  dovršenje te pristanišne zgrade.  Umjesto očekivanja da se eventualno nešto uštedi, u odnosu na  izvorno planirana sredstva, navodno su stigle ponude koje  premašuju 50 milijuna eura. Sve  do tada postojala je nada da  će moguće na natječaju stići  “štedljivije” ponude, jer navodno je u dosadašnjim  dvjema složenim fazama  ušteđeno 40-ak milijuna eura. Ova cijena pokopala je  volju Ministarstva da, makar otežući, dovrši projekt  po planiranom.
No istovremeno pustiti u  promet luku bez pristanišne, upravne, terminalne  ili kako je god definirali,  zgrade nije izgledno. A Ministarstvo pak traži što prije  premještanje prometa trajekata iz Jazina u Gaženicu.
Čeka li nas otvaranje  Gaženice s prodajom karata,  zahodima, carinom i drugim  službama, u kontejnerima?
Prevrnuti “tronožac”
Trokut, ili “tronožac”, na  kojem je uvelike počivala  projekcija dijela budućnosti  Zadra čini su: Gaženica,  autocesta s brzom spojnom  cestom i Poslovna zona Crno. Autocesta i spojna cesta  postoje, Zadar je otegnuo  Crno, a država oteže i “potkopava” Gaženicu! Temeljna  “nosiva noga” ovog tronošca  bila je luka i vraćanje pomorskog značenja Zadru.
Ona je potaknuta time što  je ovo gotovo jedina luka u  koju kamion ili automobil  može s autoceste brzom četverotračnom cestom ući u  brod bez zastoja. Pri tom  proći uz Zračnu luku, preko  željezničke pruge uz poslovnu zonu, a kojoj je afirmacija luke trebala dovesti  zainteresirane ulagače.
Konture luke postoje. Uskoro će biti moguće i pristajanje jer će lukobrani biti  dovršeni. No gdje će se  smjestiti službe neophodne  za funkciju luke, sadržaji  neophodni njezinim korisnicima, prostori koje bi koristili zainteresirani za posao u njoj ili oko nje, to još  ne znamo! Vraćanje Zadra  moru iz kojeg je pred 3.000  godina niknuo, od lutanja,  Bilim i drugim brigovima,  putima Murvica, Biograda,  Benkovca… potaknut propadanjima Bagata, TIZ-ova,  Vinilplastika… ispao je puno  teži i mučniji nego li se  očekivalo.