POVRATAK U ŠKOLU Upute učenicima moraju biti ohrabrujuće i nedvosmislene

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika mkvanja
Pravobraniteljica Helenca Pirnat Dragičević o posljedicama nejasnih poruka
Jako važno je omogućiti učenicima, a i roditeljima, određeno vrijeme za prilagodbu novim uvjetima. Osim davanja jasnih uputa, važno im je objasniti što se događa, što se mijenja i što će se možda još mijenjati, zašto neka djeca i dalje ne idu u školu, što ih očekuje, kaže Pirnat Dragičević
EMICA ELVEDJI/PIXSELL
Ishitrene i zbunjujuće izjave unose nesigurnost među djecu

Do kraja nastavne godine je ostalo nepunih pet tjedana, u kojima su i dva blagdana, a sada se učenicima opet nudi još jedan novi model nastave - nakon tolikih izmjena i neizvjesnosti u ovoj školskoj godini. Pritom upute za provedbu tog novog modela, uz i dalje obvezne epidemiološke mjere, nisu ni jasne ni jednoznačne, o čemu svjedoče i brojne dvojbe roditelja, upozorava pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević koju smo kontaktirali vezano uz nejasne poruke Ministarstva znanosti i obrazovanja o povratku učenika nižih razreda u škole. Sve to, dodaje Pirnat Dragičević, nepovoljno se odražava na djecu te upozorava da djeca svakako trebaju biti pošteđena od nesigurnosti i nesuglasica odraslih u ovim okolnostima.

Ishitreno i zbunjujuće

- Ako su se već stekli uvjeti za povratak većeg broja djece u škole, tada upute za rad i zaštitu trebaju biti nedvosmislene i ohrabrujuće, a one to zasad nisu. Također je jako važno omogućiti učenicima, a i roditeljima, određeno vrijeme za prilagodbu novim uvjetima. Osim davanja jasnih uputa, važno je objasniti djeci što se događa, odnosno što se mijenja i što će se možda još mijenjati, zašto neka djeca i dalje ne idu u školu, što ih sve očekuje u zadnjem mjesecu škole i slično, iznosi pravobraniteljica.
Dodaje i da je proteklih dana i njen Ured primio brojne upite i komentare roditelja o uputama Ministarstva znanosti i obrazovanja o povratku učenika razredne nastave u škole. U svojim primjedbama oni najčešće ističu da su upute ishitrene i zbunjujuće te da oni kao roditelji nisu sigurni u to kako postupiti i što bi bilo najbolje za djecu. Propituju zbog čega samo djeca do četvrtog razreda imaju dozvolu, odnosno obvezu povratka na nastavu u školu, dok se za učenike viših razreda, iako je osnovna škola obvezna, ta mogućnost ne daje.
- Razumijemo razloge zbog kojih su mlađa djeca, to jest učenici razredne nastave, u skladu s preporukama stručnjaka imala drukčiji tretman u odnosu na ostale kada se odlučivalo o obustavi nastave u školi i prelasku na nastavu na daljinu zbog pandemije bolesti COVID-19, kao i kad je nastava ponovno omogućena nakon 11. svibnja. No, i tada smo naglašavali kako bi nastava ove školske godine za svu djecu trebala završiti kao nastava na daljinu. U javnosti se i tada intenzivno raspravljalo o razlozima za različiti tretman najmlađih učenika, te je s jedne strane isticano da je važno pomoći zaposlenim roditeljima u zbrinjavanju djece i rasteretiti ih i od dijela obveza pomaganja djeci u učenju na daljinu. Također, s druge strane su isticani pedagoški razlozi i važnost neposrednog kontakta učitelja i učenika mlađe dobi u razredu, ako je ikako moguće, ističe Pirnat Dragičević.

Odgovornost roditelja

Ujedno apelira na Ministarstvo, škole i učitelje, da ne zaborave ni na onaj nemali broj djece, učenika razredne nastave, koja će i dalje ostati kod kuće.
- Ona s ovom novom izmjenom ne bi smjela ni na koji način ostati uskraćena, već im treba prilagoditi tzv. mješoviti model nastave, omogućiti da putem nastave na daljinu, usklađene s programom koji se odvija u školi i uz podršku učitelja, završe ovu školsku godinu, upozorava pravobraniteljica.
Takav apel itekako ima smisla s obzirom na to da zapravo nitko ne zna što će biti s onim učenicima koji ostanu kod kuće. Roditelji to pitanje već dva dana postavljaju školama, a u nejasnoj komunikaciji koje imaju s resornim ministarstvom, ni škole nemaju odgovore na sva pitanja. Jedino što im je poručeno jest da će prvi tjedan još biti Škole na Trećem, ali izgledno je da neće biti zadataka koje su im pored škole na televiziji slale i učiteljice, jer učiteljice će od ponedjeljka biti u razredu, a što će pak biti tjedan kasnije, nitko ne zna. Tako su roditelji zapravo ponovo stavljeni u poziciju preuzimanja odgovornosti i donošenja odluke o tome hoće li dijete u školu, jer ne pošalju li dijete u školu, uskraćuju mu pravo na obrazovanje. Mnogi su stoga prisilno promijenili prvotno mišljenje i odlučili da će djeca u ponedjeljak ipak na nastavu, a u prilog tome govore i podaci Primorsko-goranske županije koja ima osnivačka prava nad 32 osnovne škole. Prema tim podacima, u ponedjeljak u tim školama očekuje se dolazak 3.753 učenika razredne nastave, što je 76 posto od ukupno 4.923 učenika.

Zahtjevna situacija

Taj povratak u školske klupe bitno će se razlikovati od onoga na što su učenici naučili. Jučer su izašle i nove upute za roditelje prema kojima roditelji svakodnevno trebaju mjeriti temperaturu djeci i zapisivati vrijednosti u posebnu bilježnicu, a nastavnici tu bilježnicu moraju pregledavati. Stroga epidemiološka pravila školama nalažu i organizaciju punktova izvan zgrade za prihvat djece, roditeljima je dolazak do škole onemogućen, iz učionica se neće smjeti izlaziti, odmora nema, kao ni tjelesnog odgoja u dvorani. Cijelo vrijeme se mora poštovati udaljenost od 1,5 metara, nema druženja s vršnjacima iz suprotnih razreda, a marenda se organizira u razredu. Sve je to u suprotnosti s prirodnim ponašanjem djece tog uzrasta. Činjenicu da takvo ponašanje za djecu nije prirodno, potvrđuje i psihologinja Instituta za društvena istraživanja Zrinka Ristić Dedić.
- Bit će to zahtjevna situacija i za učitelje, jer djeca su u toj dobi spontana i prirodno im je biti u interakciji. Za njih će ta situacija biti neprirodna, a i nastavni proces za taj uzrast zahtijeva interakciju, ali jednako tako djeca se vrlo brzo prilagođavaju novim situacijama. Trenutno su zbunjena kao i roditelji, jer sve ovo nejasno komuniciranje oko početka nastave je proizvodnja kaosa. Nisu to tako komplicirane stvari da se nisu mogle jasno iskomunicirati, zaključuje Ristić Dedić.

 

Capak: HZJZ će napraviti procjenu ako je Ministarstvo znanosti i obrazovanja zatraži

Iako se Ministarstvo znanosti i obrazovanja već danima poziva na epidemiologe kada je u pitanju povratak učenika u škole, ravnatelj HZJZ-a Krunoslav Capak na jučerašnjoj konferenciji za novinare Stožera Civilne zaštite nije želio odgovoriti zašto se u škole vraćaju samo učenici od 1. do 4. razreda.
– To vam ja ne mogu odgovoriti, to morate pitati resorno Ministarstvo. Ono što smo mi bili upitani je bilo da napravimo preporuke za vrtiće i za školsku djecu od 1. do 4. razreda, kazao je Capak.
Na pitanje novinara kako procjenjuje situaciju, mogu li se vratiti i stariji đaci, odgovorio je da će epidemiološka služba napraviti procjenu ako to Ministarstvo zatraži.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno