LETAČKA ATRAKCIJA CROIMAS 2020. Zadar veliki je dar za Dan državnosti

Slika korisnika mkvanja
Na velikom aeromitingu moglo bi sudjelovati do 450 pilota iz brojnih svjetskih akro grupa
Bit će to prilika kad ćemo slaviti i 30. obljetnicu stvaranja države, ali i predsjedanje Europskom unijom. Bilo je nekoliko pokušaja da se ovaj aeromiting održi, ali je tek ova vlada podržala ovu inicijativu, rekao je Damir Krstičević, ministar
Zvonko KUCELIN
Prezentacija inicijative i organizacije 1. hrvatskog međunarodnog vojnog zrakoplovnog mitinga "CROIMAS 2020" u Zemuniku

Zadar će sljedeće godine ugostiti najpoznatije pilote svjetski poznatiH akro grupa. Veliki aeromiting CROIMAS održat će se 30. svibnja 2020. na datum koji će ponovno postati Dan državnosti. Bit će to prilika kad ćemo slaviti i 30. obljetnicu stvaranja države, ali predsjedanje Europskom unijom. Bilo je nekoliko pokušaja da se ovaj aeromiting održi, ali je tek ova vlada podržala ovu inicijativu, rekao je jučer u 93. ZB Zemunik ministar obrane i potpredsjednik Vlade RH Damir Krstičević.
CROIMAS je još 2009. zamislio pukovnik Damir Barišić te o tome pripremio elaborat. Barišić je naglasio kako se svake godine u svijetu organizira oko 600 aeromitinga, u SAD-u 300, a u Europi preko 120. Još prije pet godina održani su prvi sastanci na razini 93. ZB- Grad Zadar na kojima se razgovaralo o zajedničkoj organizacije jedne ovakve manifestacije u Zadru.

Sudionici sebi plaćaju gorivo

Zadarski župan Božidar Longin je rekao kako će indirektni prihodi daleko nadmašiti troškove održavanja aeromitinga, dok je puk. Barišić naglasio kako je trošak leta usuglašen s NATO-vim standardima i iznosit će dva, tri milijuna kuna. Po tim standardima svaka akro grupa sama sebi plaća gorivo za nastup.
Govoreći o aeromitingu gradonačelnik Branko Dukić je kazao kako su Krila Oluje zadarski brend koji uveličava naše proslave. Zato ideju održavanja ovog aeromitinga podržavamo od prvog dana, dodao je Dukić.
Pukovnik Damir Barišić je rekao kako je posebno zadovoljstvo privući ovako značajnu manifestaciju upravo u godini u kojoj će posebna pažnja biti usmjerena prema RH zbog našeg presjedanja EU, ali i u kojoj obilježavamo tako značajne obljetnice na nacionalnoj razini.
- Kroz organizaciju vojnih aeromitinga demonstriraju se i vlastite sposobnosti te se razvija međunarodna obrambena suradnja, kao i civilno- vojna suradnja. Vojni aeromitinzi imaju vrlo značajnu ulogu u demonstraciji i promociji vojnih zrakoplova te pilota. Sve one funkcije koje su potrebne za organizaciju i provedbu letačkog programa u okviru ove zrakoplovne manifestacije 93. ZB već svakodnevno primjenjuje u provedbi svojih redovitih zadaća. Samim time provedba ovog aeromitinga u dijelu za koji je odgovorna 93. ZB, u letačkom programu, neće predstavljati značajnije naprezanje za samu bazu i Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, rekao je puk. Barišić.

Bez opterećenja baze Zemunik

Organizacijom letačkog programa iznad Zadarskog kanala, dodao je puk. Barišić, osigurava se maksimalna sigurnost za publiku i letačke posade. Letenje će se odvijati iznad nenaseljenog područja i u slučaju izvanrednih događaja, opasnost po ljude i imovinu na zemlji je minimalna. Istovremeno, piloti imaju znatno lakši posao jer ne postoje prepreke koje bi ih mogle ugrožavati. Provedba letačkog programa iznad Zadarskog kanala omogućava neometano funkcioniranje Zračne luke Zadar. Eventualni dolazak publike u 93. ZB rezultirao bi zatvaranjem piste br. 2 koja bi se tada morala koristiti za smještaj zrakoplova, jer bi stajanka 93. ZB postala prostor za publiku. Letački program iznad 93. ZB značajno bi ometao redovne komercijalne linije koje će u ovom slučaju moći normalno prometovati uz dodatnu koordinaciju.
Organizacija letačkog programa u 93. ZB imala bi veliki utjecaj na prohodnost cestovnog prometa prema Zračnoj luci Zadar te autocesti A1. Pretpostavlja se da bi to vjerojatno prouzročilo njihovu potpunu blokadu i preveliko opterećenje na javni prijevoz. Stoga se u bazi neće održati tzv. static display, tj. izložba aviona koji sudjeluju u programu, kao što je to uobičajeno na drugim aeromitinzima. Letenje iznad Zemunika bio bi puno veći logistički izazov i za bazu i za lokalnu zajednicu. Puno je lakše dovesti letački program gledateljima koji su već ionako u Zadru, nego te gledatelje dovesti u 93. ZB, te tamo organizirati sve ono što je gledateljima tamo potrebno, a što već samo po sebi postoji u gradu Zadru npr. hrana, piće, dućani, sanitarni čvorovi, hitna pomoć, vatrogasci, policija, itd. Organizacijom letačkog programa u gradu, naglasio je Barišić, omogućuje se ekonomska korist od posjetitelja manifestacije u mnogo širem krugu lokalne zajednice. U 93.ZB bi to bilo znatno ograničenijeg karaktera.
MORH i Hrvatska, ali i baza Zemunik imaju vrlo veliko iskustvo u organizaciji i provedbi letačkih zadaća, prihvatu i potpori stranih zrakoplova, te potrebne ljude i sredstva. U rad provedbenog stožera aeromitinga neće biti uključno više od 30 pripadnika HV-a, od kojih će gotovo svi biti djelatnici iz 93. ZB. Po tome, kaže puk. Barišić, letački program može početi već sutra. Broj gledatelja koji će se kretati Poluotokom i njihove potrebe, te trajanje manifestacije neće značajnije odstupati od poznate zadarske tradicionalne turističke manifestacije »Noć punog miseca«.

Veliki broj gledatelja

Početni kapital CROIMASA bit će iskustvo »Krila Oluje« i povezanost s prestižnim akro grupama. Stoga će pozivnice biti upućene svim akro grupama koje su do sad posjećivale Zemunik, kao što su talijanski Frecce Tricolori i Red Arrows i mnogim drugima. Jučer nismo mogli dobiti potvrdu koje su svjetske akro-grupe već sada neformalno potvrdile dolazak
Svi strani zrakoplovi koji sudjeluju u letačkom programu bit će smješteni u 93. ZB, eventualno neki od njih mogu biti smješteni na stajanci Zračne luke Zadar. Strani zrakoplovi koji su samo u potpori bit će za vrijeme mitinga smješteni u 91. ZB u Zagrebu. Zrakoplovi HRZ-a koji sudjeluju u letačkom programu polijetat će iz 93. ZB Zemunik, iz 91. ZB avioni MiG, te iz Splita/ Divulja helikopteri Mi-8/171 te možda i AT-802 i Canadairi CL-415, ako za njih ne bude mjesta u 93. ZB. Letački program odvijat će se u zračnom prostoru iznad Zadarskog kanala. Zona zabrane plovidbe bit će regulirana oko pomorskog poligona koji se sastoji od referentnih markera (bova), kao što to bude regulirano svake godine za potrebe zajedničkog letenja pilota »Krila Oluje« i »Frecce Tricolori«.
Organizatori aeromitinga su za dan uoči njegova održavanja, 29. svibnja 2020., odlučili upriličiti moguće organizirane službene posjete stajanci 93. ZB od strane medija i spottera i ciljane populacije srednjoškolaca. Primarni prostor za publiku je gradska riva, ali će biti moguće program pratiti i s alternativnih lokacija npr. Kolovara i Puntamike. Očekuje se i djelomično zatvaranje Poluotoka za promet i posebna regulacija u vrijeme održavanja aeromitinga. Na prostoru ispred carine bit će izložbeni postav HKoV-a i HRZ-a, a brodovi HRM-a bit će predstavljeni uz obalu na ulazu u staru gradsku luku. Bit će moguće praćenja programa i s brodica, pod uvjetom da nisu unutar zone zabrane plovidbe ili da ne ometaju glavne plovne puteve. Na rivi, uz cestu, nalazit će se štandovi i izložbeni prostori koji će biti smješteni tako da ne ometaju pogled na letački program.
Na mitingu će sudjelovati najviše 450 sudionika, a u letačkom programu koji ukupno može trajati devet sati, od 10- 19 sati. Namjera je organizatora CROIMAS ponoviti svakih pet godina u povodu značajnih obljetnica.

 

Godišnje oko 660 aeromitinga

Razlog zbog kojih se u svijetu organizira preko 600 aeromitinga godišnje je između ostalog i komercijalni. Zbog svoje iznimne atraktivnosti i posjećenosti aeromitinzi generiraju veliki direktni i indirektni ekonomski učinak na regiju u kojoj se održavaju. Primjer je ZB Zeltweg u Austriji gdje se organizira poznati vojni aeromiting Airpower, koji Štajerskoj donese oko 15 milijuna eura indirektne dobiti kroz potrošnju oko 350.000 posjetitelja u dva dana mitinga. Organizacija ovakve jedne manifestacije svjetske klase Zadru bi donijela, čulo se jučer od svih sugovornika, prepoznatljivost na svjetskoj zrakoplovnoj i turističkoj karti, značajan ekonomski prihod, te bi bila jak adut u poboljšanju turističkih rezultata u predsezoni.

 

Zašto je Zadar domaćin?

Organizacija ovakve manifestacije u Zadru logičan je rezultat činjenice da je Zadar kolijevka HRZ, mjesto gdje su se stvarale sve generacije pilota HRZ na koje je Zadar izuzetno povezan. Posebna je veza između Zadra i »Krila Oluje«, još od prvih nastupa naše svjetski poznate akro grupe, koja svaki svoj nastup izvan Zadra zaključi pozdravom svom gradu. Suorganizacijom jedne ovakve manifestacije Zadar se na neki način može »odužiti« akro grupi »Krila Oluje« za svih 15 godina promocije Zadra na nastupima »Krila Oluje« u RH i u 15 europskih država. Zadar ima izniman potencijal za organizaciju ove manifestacije jer je istovremeno matična baza jedne od 11 prestižnih europskih akro grupa, te značajno turističko središte samo po sebi.

 

Trošak organizacije Aeromitinga

Svi sudionici u letačkom programu sudjelovat će na isti način na koji vojni zrakoplovi sudjeluju na drugim vojnim aeromitinzima u Europi, a to znači kako će svi sudionici pokrivati troškove goriva. Za slučaj nemogućnosti pokrivanja goriva o svom trošku kao i za moguće dodatne troškove planirana pričuvna sredstva iznose oko 200 tisuća kuna. Ono što ostaje kao indirektni trošak letačkog programa je smještaj, prehrana i prijevoz sudionika. U slučaju maksimalnog odaziva, trošak smještaja može doseći oko 600 tisuća kuna, dodatna prehrana bi mogla koštati do 150 tisuća kuna, a najam autobusa za prijevoz od hotela do 93. zb oko 50 tisuća kuna, što predstavlja sveukupni osnovni trošak oko milijun kuna. Što se prihoda tiče, Hrvatska vojska neće imati prihode, svi direktni i indirektni prihodi biti će usmjereni prema lokalnoj zajednici.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 1 (1 glasova)