Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Potrošačka prava i dalje kolektivno ugrožena

Autor: Petra Mičić

22.09.2009. 22:00
Potrošačka prava i dalje kolektivno ugrožena


Ovaj zakon nije poboljšan nego je iznimno pogoršan. Savez udruga za zaštitu potrošača je sastavio i dao 50 prijedloga o zaštiti potrošača, ali nisu prihvaćeni. Tražili smo da trgovci u jamstvenom roku poprave proizvod najduže u roku od 15 dana, ako se potrošač odluči na popravak, a sada po novom zakonu trgovci mogu mjesecima popravljati proizvode, kaže Knežević


Na snagu je stupio novi Zakon o zaštiti potrošača koji je trebao poboljšati zaštitu potrošača i pridonijeti boljem funkcioniranju sustava. No, kako doznajemo, udruge koje se bave zaštitom potrošača su nezadovoljne te smatraju da je ovaj zakon ustvari korak unazad, a tako ističu i u zadarskoj udruzi.
– Ovaj zakon nije poboljšan nego je iznimno pogoršan. Savez udruga za zaštitu potrošača je sastavio i dao 50 prijedloga o zaštiti potrošača, ali nisu prihvaćeni. Tako smo tražili da trgovci u jamstvenom roku poprave proizvod u maksimalnom roku od 15 dana ako se potrošač odluči na popravak, a sada po novom zakonu trgovci mogu mjesecima popravljati proizvode. Potrošači su sve češće oštećeni, bilo da su u pitanju roba ili usluge, potrošači moraju ići od vrata do vrata kako bi dokazali svoja prava koja su im zakonom zajamčena. Zakon se jednostavno ne primjenjuje. Moram ponoviti, ali stalni problem je tehnička roba čija je garancija toliko manjkava da je uopće upitno što ona pokriva. S druge strane, roba koja stiže na hrvatsko tržište sve je lošije kvalitete i kvari se nerijetko i nakon prve uporabe. U takvim situacijama, potrošač ima pravo na povrat novca te novi ili zamjenski proizvod, što je u praksi teško provedivo, kaže Zoran Knežević, predsjednik Nadzornog odbora udruge “Zadarski potrošač”, dodajući da se mnogo češće događa da se pokvareni proizvod pošalje na popravak, a potrošaču ostaje jedino nada da će mu biti vraćen u razumnom roku.
Iz starog su zakona uklonjene i odredbe koje su se pokazale teško provedive u praksi, kao što je isticanje cijene na svakom proizvodu. To je bilo nemoguće napraviti na nekim malim proizvodima kao što su žvakaće gume ili pincete, a prema riječima članova udruga potrošača, umjesto Zakona o zaštiti potrošača dobili su Zakon o zaštiti trgovaca.
Na snagu je stupila i mogućnost kolektivne zaštite potrošača te se sada protiv pojednih trgovaca mogu podići tužbe kao sredstvo kolektivne zaštite kojim se pobijaju nepošteni ugovori i zabranjuje njihovo korištenje, a sporovi se mogu pokrenuti ne samo protiv jednog trgovca nego protiv više njih.
– Ovu izmjenu zakona podržavamo i ovo je zasigurno poboljšanje. Tako građani kolektivno mogu dignuti tužbe protiv nekih trgovaca koji konstatno ne isporučuju robu, u slučajevima kao što su dialeri i sl. Naime, pojedincu je veoma skupo podnositi pojedinačnu tužbu jer su takvi procesi veoma skupi i iziskuju mnogo sredstava za plaćanje odvjetnika i dodatnih troškova, kazao je Knežević.
Udruga za zaštitu prava potrošača “Zadarski potrošač” trebala bi ubrzo imenovati novog predsjednika, međutim, prema riječima Kneževića, “Zadarski potrošač” je do daljnjeg u potrazi za novim predsjednikom jer teško je pronaći odgovornu osobu koja će se posvetiti udruzi i dati maksimum s obzirom da se radi o volonterskom radu.
– Bojimo se da će se naša udruga s vremenom ugasiti jer se borimo s milijun problema, a nalazimo rješenje za mali broj tih problema. Nemamo dovoljno financijskih sredstava, nekoć smo dobivali barem nekakvu pomoć, plaćali su nam račune, davali opremu i financirali projekte. Danas smo u nezavidnoj situaciji kada dobivamo financijsku pomoć samo za projekte i to mininum s kojim eventualno možemo izdati brošure. Ali to nije način zaštite potrošača. Trenutačno je status potrošača u Hrvatskoj na niskoj razini. Rješenje vidimo u stručnim osobama koje će zaštititi potrošača, tako da u slučaju nepravilnosti odmah reagiraju i utvrde činjenice te tako pomognu potrošaču da se izbori za svoja prava, zaključuje Knežević.