Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Piloti spašeni, stradaloj ženi amputirana ruka

22.09.2010. 22:00
Piloti spašeni, stradaloj ženi amputirana ruka


Obojica pilota uspješno su se katapultirala, zadobili su hematome i lakše ogrebotine, a zbog pretpljenog stresa zadržani su u KB-u Dubrava. U ogulinskoj bolnici oporavlja se Mara Klipa, kojoj su krhotine aviona “prerezale” nadlakticu


Čula sam samo kako je nešto dvaput jako eksplodiralo u zraku. Pogledala sam gore i vidjela vatru i dim – uzbuđeno nam je svoje dojmove prepričala Marija Grahovac, koja je, u trenutku dok je brala krumpir na svojoj njivi, svjedočila o zrakoplovnoj nesreći kakvih kilometar zračne linije udaljenoj od mjesta pada jednog od MIG-ova 21.
 Dva zrakoplova MIG-21 Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva pali su kod Ličkog Podhuma kod Plaškog, a obojica pilota, kako su izvijestili iz  MORH-a, uspješno su se katapultirala. Ubrzo su pronađeni i medicinskim helikopterom prevezeni na dodatne pretrage.
Dva zrakoplova MIG-21 srušila su se oko 12,50 sati nakon nesreće u zraku tijekom vojne vježbe. Uzroci nesreće još nisu poznati.
Avioni kupljeni u Ukrajini
Ministarstvo obrane je niti 40 minuta nakon nesreće priopćilo kako je sjeverno od Plaškog došlo do pada aviona nakon što su “imali nesreću u zraku”. Nedugo nakon prvog priopćenja stiglo je i drugo u kojem je navedeno da su oba pilota dobro te su se javili svojim zapovjednicima. Za Novi list je iz MORH-a potvrđeno da su obojica pilota odmah transportnim helikopterima prevezeni u KB Dubrava u Zagrebu.
U bolnici su im liječnici odmah evidentirali lakše tjelesne ozljede, prije svega u vidu ogrebotina i hematoma, a dodatnim snimanjem ustanovljeno je kako nema nikakvih prijeloma ili unutarnjih ozljeda. Zbog samog stresa kojim su piloti bili izloženi, odlučeno ih je zadržati jedan dan u bolnici. Sami piloti su potvrdili da se osjećaju dobro i zahvalili kolegama na brzom spašavanju.
 Dva kilometra od mjesta pada zrakoplova ozlijeđena je Mara Klipa (69) koja je radila u polju, a prema prvim informacijama iz Ministarstva obrane radi se o teškim tjelesnim ozljedama. Krhotine aviona zabile su joj se u ruku i “prerezale” nadlakticu. Žena je prevezena u Opću bolnicu Ogulin. Pacijentici je nakon višesatne operacije amputirana ruka. Liječnici vjeruju u njezin oporavak te dodaju kako je operaciju podnijela dobro.
Prema prvim nagađanjima i glasinama koje su se jučer pojavile, jedan dio s jednog zrakoplova je otpao i u letu pogodio drugi. Taj je kvar bio takav da pilotima nije preostalo ništa drugo nego se katapultirati. No, radi li se o točnim nagađanjima, znati će se tek naknadno. Ono što je za sada sigurno je da su pali avioni broj 108 i broj 120, oba kupljena u Ukrajini sredinom devedesetih i oba koja su bila na modernizaciji u Rumunjskoj 2003. godine.
Nesreća pored zaseoka Vukelići
Iz MORH-a je potvrđeno kako je odmah oformljeno istražno povjerenstvo, koje se par sati nakon nesreće već pojavilo kod Slunja. Mjesto nesreće je pod nadzorom MUP-a i Vojne policije, a iz MORH-a je u nekoliko navrata upozoravano da se ne ide blizu same nereće, zbog mogućnosti da je teren miniran.
Sudbina se gotovo nevjerojatno poigrala s lokacijom na kojoj je došlo do pada dvaju hrvatskih vojnih zrakoplova oko čije je zastarjelosti i borbene spremnosti proteklih mjeseci bilo puno rasprave u javnosti. Do nesreće je, naime, došlo neposredno pored Vukelića – plaščanskog zaseoka čiji je naziv istovjetan prezimenu čelnog čovjeka MORH-a.
U pokušaju da jučer dođemo do samog mjesta događaja susreli smo se s nebrojenim blokadama interventne i vojne policije. No policijske i vatrogasne trake uspjeli smo zaobići prošavši kroz šikaru i šumu gdje ljudska noga vjerojatno nije već godinama kročila.
Ono što smo, međutim, uspjeli pronaći nakon kakvih pola sata traganja po nepristupačnom terenu upućuje na zaključak da je barem jedan od stradalih MIG-ova doslovno eksplodirao u zraku. Svakih stotinjak metara naišli bi na neki od odlomljenih dijelova zrakoplova – od metalnih krhotina avionske konstrukcije, preko nekakvih kugli, do dijela koji je vjerojatno pripadao sustavu za napajanje goriva. Spomenuti metalni dio još je bio topao, a iz cijevi koje su iz njega provirivale, cijedila se tekućina.
Razasuti dijelovi i kerozin u zraku
Ubrzo smo došli do posljednje policijske blokade koja je očito osiguravala najuže područje nesreće. No čak i izvan trake, na proplanku pored, opazili smo na desetke razasutih dijelova, a u zraku se osjećao kerozin.
No tamo se nismo uspjeli dugo zadržati. Interventni policajci odmah su dotrčali te nas potjerali natrag.
– Jeste li vi normalni? Znate li da je ovdje sve puno mina – rekao nam je policajac.
Većina mještana slabo naseljenih plaščanskih sela Vukelići, Egići i Vulići, na čijoj je tromeđi došlo do nesreće, u vrijeme događaja je bila u svojim poljima.
Šire područje nesreće jučer su oblijetale MORH-ove bespilotne letjelice Vojno-obavještajne bojne sa sjedištem u Ogulinu, tragajući za odlomljenim dijelovima raspadnutih MIG-ova. Sudeći po tome na koliko smo ih udaljenim mjestima sretali, potraga će potrajati dulje vrijeme.
Mjesto nesreće poslijepodne su obilazile brojne MORH-ove ekipe. Među njima smo opazili zapovjednika Hrvatske kopnene vojske, generala pukovnika Mladena Kruljca. No do njegovih izjava nismo uspjeli doći.
S obzirom na to da su oba zrakoplova pala u isto vrijeme, logično je pretpostaviti da se zrakoplovi sudarili, odnosno da je zbog eventualnog tehničkog kvara na jednom od MIG-ova došlo do njihovog međusobnog kontakta koji je završio padom zrakoplova.


 PILOTI TROŠELJ I KUDLIK: NASTAVLJAMO PILOTIRATI




Avionima su upravljali satnik Igor Trošelj i natporučnik Marijan Kudlik, a obojica su piloti već godinama. Kudlik, koji se jedno vrijeme aktivno bavio i skijaškim trčanjem u Gorskom Kotaru, pilot je od 2006. godine, a Trošelj prema dostupnim podacima je pilot službeno od 2005. godine.
– Ova nesreća neće nas omesti u našim zadaćama koje ćemo i dalje obavljati kao vojni piloti, rekli su Trošelj i Kudlik.


 KOSIO  TRAVU KAD JE EKSPLODIRALO


– Kosio sam travu kad sam čuo da je eksplodiralo. Odmah sam pomislio da je riječ o avionima, jer ovuda su nadlijetali zadnjih pet – šest dana – ispričao nam je Gojko Popović, dok je jedan od njegovih susjeda, koji nije bio voljan reći svoje ime, prisnažio kako su avioni proteklih dana vježbali gađanje iz topova, jer su se zrakom često znali prolamati rafali. On ne isključuje mogućnost da je jedan od aviona pogreškom pogodio drugoga, jer tvrdi kako je prije eksplozije čuo nekoliko rafala.


 SLIJEDI VIŠEMJESEČNA ISTRAGA


Službeno izvješće o uzrocima nesreće gotovo sigurno neće biti dostupno mjesecima, obzirom da istrage zrakoplovnih nesreća traju izuzetno dugo. Prvo će se pokupiti tzv. crne kutije, odnosno uređaji koji zapisuju ogromnu količinu letnih parametara. Pored toga, razgovarati će se s pilotima, koji će sigurno dati podatke o tome što se događalo prije pada. Ukoliko nakon svega toga ne bude jasno što se dogodilo, tražit će se i izjave očevidaca, ne bi li to pripomoglo objašnjenju nesreće.