Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Neke stvari mogu se bolje naslikati, a neke je lakše opisati riječima

22.09.2016. 22:00
Neke stvari mogu se bolje naslikati, a neke je lakše opisati riječima


U mom slučaju slikarstvo i poezija se mjestimično nadopunjuju ali isto tako imaju svoj potpuno autonomni prostor. Uzimam ono što mi u danom trenutku najviše odgovara. Uglavnom svi mi govorimo manje-više o sličnim stvarima ali na svoj osobni i drukčiji način
Na netom završenom zadarskom književnom festivalu Kalibar bestival Hrvoje Marko Peruzović dobio je nagradu Post scriptum, prvoj nagradi u svijetu za književnost na društvenim mrežama. Dobitnik nagrade je akademski slikar, kojemu je poezija njegova druga velika ljubav i strast, a s njim je povodom dobivanja nagrade razgovarala zadarska slikarica Silvijana Dražović. Razgovor prenosimo u cijelosti.
Kažu da ti prava poezija odmiče tlo pod nogama. Kažu da pjesnik sve stvari koje ne postoje pretvara u stvarne, a stvarne opjeva na nama čaroban način. On nalazi neka zajednička mjesta koja smo mi izgubili i više ih ne tražimo. On je sugestivnu FB mrežu pretvorio u kulturnu ponudu tako intenzivno da nas je sve obogatio i učinio manje samima. On je otišao dalje od naših siromašnih sigurnosti.
On je sjajan slikar, trenutno najbolji post scriptum pjesnik na društvenim mrežama Hrvatske i Univerzuma, ali i sjajan čovjek. Hrvoje Marko Peruzović rođen je 1971. u Zagrebu. Završio je grafički dizajn pri Školi za primijenjenu umjetnost i dizajn u Splitu. Diplomirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Izlagao je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Osim slikarstvom bavi se klasičnom grafikom, ilustracijom, fotografijom, skulpturom i mozaikom. Piše poeziju, aforizme i kratke eseje iz područja likovnosti.
Ti si fosforan (fosforni nosorog). Da si totalno flourescentan koji bi te fotoni pobudili?
– Najljepši fotoni su oni koji se reflektiraju od ženske epiderme (uz minobacački urlik), ili da prevedemo u svakodnevni govor, svjetlost koja se odbija od ženske kože. O tome sam pisao u jednoj svojoj pjesmi:
Ja sam fosforni nosorog


I svijetlim u mraku


Ti si nedužno biće




I duge su ti noge


Zaboravljen način za postizanje tuge


Brutalna iskrenost nema smisla


Riječi su napalm


Koji pali palme


Kao u Apokalipsi danas


Penjemo se uzvodno


Prema srcu tame


Dodirni fosfor


Ostavi trag


Pogledaj zvijezde


I padni na zemlju
Je li tvoj stvaralački proces brz?
– Rekao bih da jest, iako je to relativan pojam. Emocije se talože dugo, djelo ponekad sazrijeva u nutrini mjesecima ili čak godinama a onda sve ono što sam prikupio može izaći van u kratkim naletima nadahnuća. Pjesme pišem prilično brzo, uglavnom u dahu, dok na slikama radim nešto duže. To je naprosto pitanje različitih medija i njihovih zakonitosti. Sliku mogu završiti za sat vremena ili za mjesec dana. Akrilik omogućuje iznimno brz rad. Sasvim je svejedno koliko traje proces ako nam se ono što smo naslikali čini dovoljnim. Veliki dio umijeća sastoji se od toga da znamo prestati na vrijeme.
* Usuđujem se reći da te poznajem kao slikara i svakim potezom kista me oduševljavaš, kao pjesnika gotovo te koristim za uveseljavanje unuke i nećaka redovito, svako jutro čim otvorim FB. Tvoji aforizmi i igre riječima postali su na mreži molitva. Kako i tko je to prepoznao?
OBOSTRANCI


Oboje smo


Stranci


Stranac ti


I stranac ja


Svak na


Svojoj strani


Čini se


Da je


Obostrano
– Ovo je lijepo rečeno “molitva na mreži”, mogao bih nadodati “molitva vedrine”, jer uvijek nastojim biti duhovit i zabavan, budući nam stvarnost nije uvijek tako lijepa i netko mora pružati neku vrstu radosnog otpora. Mnogi me znani i neznani FB prijatelji zaustavljaju i kažu da im uljepšavam dan i da moram nastaviti sa svojim igrama. Stekao sam i dosta pratitelja, jer je moj FB profil otvoren.
Prva nagrada Post scriptum za književnost na društvenim mrežama mogla je pripasti samo tebi, jer je originalna poput tebe. Kako se priča razvijala?
– Ta nagrada kao da je bila izmišljena za mene. Drago mi je da sam je osvojio jer sam često vrlo skeptičan prema onome što radim. Nagrada je najbolja potvrda da to nije tako loše i da svaki trud prije ili kasnije ipak bude prepoznat. Priča se počela razvijati prije nekih 6-7 godina kada sam se priključio Facebooku, ispočetka vrlo sramežljivo, ali onda sam s vremenom shvatio potencijal i specifičnost takve vrste komunikacije, koja je prilično brza i uglavnom dvosmjerna. Povratne informacije bile su mi vrlo poticajne, pa sam tako ohrabren počeo sve više pisati.
Za mene stvaraš veoma lako. To je istinski talent. Jesi li zbog toga gizdav?
– Lakoća je posljedica golemog rada i iskustva koje se vremenom stiče. Treba raditi svakodnevno i usavršavati se. Lakoću nije lako postići. Sreća koja nastaje kao posljedica uspješno završenog umjetničkog djela nemjerljiva je s bilo kojim drugim sličnim osjećajem i da, priznajem, to me ponekad čini gizdavim. To je neka vrsta pijanstva ili nagrade. Doduše, ta gizdavost kratkog je vijeka, pa me između ostalog i ta potreba za takvom vrstom ispunjenosti tjera da uvijek iznova stvaram nešto. Svi oni koji nešto stvaraju, shvatit će o čemu govorim.
Pričaj mi, što sanjaš?
– Nije jednostavno govoriti o snovima. Ima ih svakakvih. Uglavnom žudimo za onim što nam nedostaje. Dosta od toga može se vidjeti na mojim slikama i u mojim pjesmama. Neke stvari valja i prešutjeti.
Zašto kažeš da si “glup”… Treba li to pitati bez navodnika?
znam da sam glup


i to je već nešto


budale obično ne znaju


da su budale


ja sam na višem stupnju


nije puno


al čovjeka veseli


usprkos svemu tome


svakoga dana ukradem


bogovima malo vatre


i podijelim je ljudima


dovoljno sam glup


da bih je sačuvao


pa moram krasti


uvijek iznova


noću kad se smrači


bogovi šalju onu ptičurinu


da mi kljuca jetra


pa poslije toga


gore na olimpu


piju kolu


i jedu dolce garbo
– To je također stih iz jedne moje pjesme. Svi mi katkada činimo gluposti. To je nužnost bez koje ne bi bilo nikakvog osobnog razvoja ni napretka. Princip pokušaja i pogreške, ponavljanje istih ili sličnih grešaka, bilo da govorimo o umjetnosti ili o životu kao takvom, tj. odnosu s ljudima. Sama činjenica da smo svjesni toga već je jedan veliki korak prema unutarnjoj ravnoteži i životnoj mudrosti. Jasno, kad svladamo jednu razinu, problemi postaju drukčiji i prelazimo na višu razinu. To je proces učenja koji traje doživotno. Nikad ne možemo biti dovoljno pametni.
Ljepota je lijek i otrov?
– Da, sve je ili lijek ili otrov, samo je pitanje doze. Općenito, uvijek su bitni omjeri, međusobni odnosi pojedinih dijelova koji potom tvore cjelinu. Sve se može svesti na broj. Ljepota nam može činiti dobro, ali nas isto tako može i unesrećiti. Ti rubni prostori, često su predmet mog zanimanja.
LJEPOTA


ljepota je lijek i otrov


nema indikacija ni kontraindikacija


nepoznatog je sastava i nema uputstva za uporabu


ne izdaje se na recept i nema je u ljekarnama


nuspojave su nepoznate


kao i mjere opreza


jedino može utjecati na sposobnost upravljanja vozilima


ona je poput miše i dalmacije


nalazi se u oku promatrača


ili kako je kant to fino rekao


lijepo je ono što se bezinteresno sviđa


ali to mi je malo sumnjiva definicija


ja u ljepoti uvijek tražim


neki sitni interes
Mislim da mnogim slikarima nedostaje estetičnost, ali i filozofsko promišljanje (recimo da ti to imaš a ja nemam)?
– Umjetnost ne treba imati kruta pravila. Svatko ih kreira za sebe. Tako postoje različiti pristupi i shodno tome vrste slikarstva. Veliki umjetnici pomiču granice. Mi se služimo njihovim postignućima i nastojimo pridodati svoj skromni doprinos tom nizu. Netko više filozofira a netko se više prepušta emocijama. Jedno i drugo je dobro. Djelomično sam odgovorio na ovo pitanje u prethodnom odgovoru. To je izrazito individualna stvar i ovisi o psihološkom profilu stvaratelja. Nastojim u svojem stvaralaštvu objediniti različite kategorije, ponekad potpuno suprotnih predznaka.
Što misliš o meni? Napiši mi aforizam ili kratku pjesmu… Čuvat ću je s ljubavlju.
– Ti si draga i lijepa žena, srdačna i otvorena, i iako se znamo relativno kratko, imam dojam kao da se poznajemo čitav život. Vedra si, duhovita i voliš šalu. Odmah smo našli zajednički jezik. To je nešto što treba njegovati i na čemu treba biti zahvalan. Evo jedna kratka ad hoc pjesma:
Kada bih pisao pjesmu o Tebi / Bila bi to pjesma mnoštva jarkih boja / Puna smijeha i šarenih perli / Svjetlucava, zvonka i zaigranih slova / Pjesma puna ptica, modrih šljiva i jesenjeg lišća / Kada bih pisao pjesmu o Tebi / Bila bi to pjesma neke tihe čežnje / Pjesma malih, jednostavnih stvari / Šalica za kavu / Kutije na stolu, prepune sitnica / Kada bih pisao pjesmu o Tebi / Pisao bih kistom, rukama i okom / Kada bih pisao / Bila bi to pjesmolika slika ili slikolika pjesma/ Jer za nas je i pisati i risati / Skoro isto što i disati.
Odgovori mi na pitanja koja nisam postavila…
– Nije rijetkost da slikari i pišu. Ljudi koji imaju umjetnički senzibilitet lako se izražavaju na različite načine. Neke stvari mogu se bolje naslikati a neke je lakše opisati riječima. U mom slučaju slikarstvo i poezija se mjestimično nadopunjuju ali isto tako imaju svoj potpuno autonomni prostor. Uzimam ono što mi u danom trenutku najviše odgovara. Uglavnom svi mi govorimo manje-više o sličnim stvarima ali na svoj osobni i drukčiji način. Svi čeznemo za istinom, ljepotom i dobrotom. Samo se razlikuju postupci i forme kroz koje to nastojimo ostvariti. Želja mi je što zornije prikazati ono što osjećam i vidim. Uskladiti ono vanjsko s onim unutarnjim. Čini mi se da tada svaki bolni pritisak nestaje i onaj stvaralački nemir na trenutak biva utišan. Do nove slike ili pjesme.