CITYBUS ZADAR Digitalizacija autobusa tek za dvije godine?!

Slika korisnika mkvanja
Aplikacija više ne radi, u fokusu projekt Zadar Urban Mobility
Od 1. srpnja 2018. aplikacija i cijeli projekt se provodi od strane pojedinca te je situacija kao takva neodrživa s obzirom na troškove rada sustava i na vrijeme koje oduzimaju izmjene i nadogradnje, rekao nam je Stipe Stagličić, autor aplikacije dodajući kako će se novi autobusi tvrtke Liburnija vjerojatno povezati na aplikaciju, ali zasigurno ne na CityBus Zadar već na neku koja će proći na natječaju koji se već duže vrijeme priprema
Zvonko KUCELIN
Edvin Šimunov, direktor Liburnije: Građanima je za sada na raspolaganju mobilna aplikacija Smartica

Liburnija je početkom rujna predstavila i u promet pustila 25 novih modernih autobusa koji bi trebali pridonijeti modernizaciji i poboljšanju javnog gradskog prijevoza. Tada je rečeno kako će se uskoro autobusi digitalizirati kako bi putnici imali bolji pregled i informacije o tome kada dolazi koji autobus.
Imajući u vidu kako su autobusi na gradskim cestama već 20-ak dana odlučili smo isprobati kako je to voziti se novim, modernim autobusima.
Za početak smo instalirali CityBus aplikaciju, računajući kako ćemo tamo bez problema dobiti sve informacije o voznom redu, o tome gdje su autobusi, koliko ćemo morati čekati i slično. Naime, nemamo baš mnogo iskustva u korištenju javnog gradskog prijevoza pa smo računali kako će nam u tome pomoći aplikacija. Međutim, aplikacija ne radi. Provjerili smo u čemu je problem te smo otkrili kako je riječ o zanimljivoj priči.

Aplikacija imala preko 10 tisuća preuzimanja

Naime, ovu je aplikaciju prije dvije osmislio Stipe Stagličić na Google I/O Extended Hackathonu koji se održao u svibnju 2017. godine. Projekt se tada razvijao uz podršku partnera - Impaddo, Liburnija, Inovativni Zadar, TZ grada Zadra, ali je Stipe Stagličić odradio velik dio posla sam i volonterski pa je tako, primjerice, sam obišao cijeli grad i sva stajališta koja je potom označio u aplikaciji.
Grad Zadar i Turistička zajednica Grada Zadra na svojim su web stranicama svojedobno objavili vijesti o toj aplikaciji kao pogodnosti za građane i turiste koji će na jednom mjestu imati prikaz voznog reda svih gradskih linija, ruta i stajališta svih gradskih linija, prikaz svih taksi stajališta, svih parking zona s informacijama o cijenama i načinu plaćanja, najbližih stajališta i sljedećih linija koje prolaze tim stajalištima, navigaciju do željenog odredišta korištenjem gradskog prijevoza, prikaz svih potrebnih informacija za korištenje gradskog prijevoza, notifikacije o planiranim radovima na cesti i neplaniranim zastojima u prometu i kašnjenjima pojedinih autobusa. Također, preko aplikacije se mogao platiti parking u sve četiri gradske parking zone, poboljšana je navigacija koja nudi točno vrijeme dolaska na odredište korištenjem autobusnih linija te se aplikacija mogla koristiti bez lokacije uređaja. Aplikacija je od samog puštanja na internet imala preko 10.000 preuzimanja, što je za zadarske pojmove jako velik broj te je imala velik broj korisnika, posebice među mlađom populacijom odnosno studentima, koji su se aplikacijom služili svakodnevno, a kojima su sada uskraćene ove usluge.
Odlučili smo provjeriti o čemu se točno radi te smo nazvali autora aplikacije Stipu Stagličića koji nam je pojasnio kako je dvije godine radio na aplikaciji pun entuzijazma, te je svo ovo vrijeme volontirao.

Izostala podrška Grada

- Nažalost zbog nezainteresiranosti Grada i Turističke zajednice aplikacija se više ne održava. Kako je aplikacija od početka vođena entuzijazmom pojedinca, bez financijske i bilo kakve druge podrške nadležnih institucija, takvo stanje je postalo neodrživo te je to dovelo do gašenja servera, a samim time i cijele aplikacije i projekta. Nadamo se da će jednog dana Grad i Turistička zajednica shvatiti značaj ovog i sličnih projekata. Naime, situacija s mobilnom aplikacijom je od početka ista, stalno postoje neka obećanja kako će se podrška riješiti kroz EU projekte i slično s obzirom da Grad ne može odobravati ovakve projekte bez natječaja. Kroz razgovor s Inovativnim Zadrom stekao se dojam da oni ne žele da se ova aplikacija razvija dalje nego da već imaju nekog tko će taj dio napraviti za njih. Zbog toga je i izostala podrška Grada i nadležnih institucija od samog početka. Projekt je podržala tvrtka Impaddo koja je u početku sponzorirala troškove servera, dizajna i oglašavanja, te OTP banka koja je kroz oglašavanje unutar aplikacije pokrivala mjesečne troškove servera i rada na aplikaciji (izmjene podataka i slično). Od 1. srpnja 2018. aplikacija i cijeli projekt se provodi od strane pojedinca te je situacija kao takva neodrživa s obzirom na troškove rada sustava i na vrijeme koje oduzimaju izmjene i nadogradnje, rekao nam je Stipe Stagličić, autor aplikacije dodajući kako će se novi autobusi tvrtke Liburnija vjerojatno povezati na aplikaciju, ali zasigurno ne na CityBus Zadar već na neku koja će proći na natječaju koji se već duže vrijeme priprema.
- Meni je žao cijelog truda koji je uložen u ovaj projekt jer smatram da bi ova i slične aplikacije koristile građanima i turistima za lakše snalaženje na području cijele županije. Troškovi rada su minimalni, znanje koje je uloženo je lokalno i sve ostaje u zajednici koja se poticanjem ovakvih IT rješenja i razvija. Svima je poznato trenutno stanje IT zajednice u gradu i zbog čega većina nije niti zainteresirana za ove projekte. Uz podršku Grada i Turističke zajednice, ovakve stvari bi se radile i volonterski, rekao nam je Stipe Stagličić.

Niz aplikacija kojima će se urediti cjelokupan prijevoz

Iz Liburnije su nam rekli kako je aplikacija CityBus bila u eksperimentalnoj fazi i trenutno je povučena.
- Što se tiče digitalizacije javnog prijevoza, ona je dio projekta ITU - Razvoj i implementacija inteligentnog prometnog sustava i rekonstrukcija prometnice s prioritizacijom vozila javnog prijevoza i biciklističkom stazom u gradu Zadru. Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije objavilo je u srpnju ove godine poziv za izravnu dodjelu bespovratnih sredstava iz EU fondova. Stoga, za sada putovanje javnim gradskim prijevozom, kao i prijevozom do Zračne luke Zadar olakšano je građanima putem mobilne aplikacije Smartica kojom lako i brzo mogu kupiti kartu za prijevoz. Od ove godine omogućena je i online kupovina svih prijevoza koji kreću s Autobusnog kolodvora u Zadru putem naše Internet stranice, rekao nam je Edvin Šimunov, direktor Liburnije.
Šime Erlić, pročelnik UO za EU fondove Grada Zadra potvrdio nam je kako se u Inovativnom Zadru radi na ovom rješenju u sklopu projekta Zadar Urban Mobility, a koji je prijavljen na EU projekte. Dodao je kako će se ovim sustavom razviti niz aplikacija kojima će se urediti cjelokupan prijevoz u Zadru.
- U ovom projektu nije se našlo rješenje za aplikaciju CityBus Zadar koja je nastala iz entuzijazma i voljom Stipe Stagličića. Možda bi bilo dobro naći načina da se ova aplikacija i dalje koristi, ali potrebno je urediti mnoge detalje koji bi bili u nadležnosti Inovativnog Zadra, pojasnio nam je Šime Erlić, pročelnik UO za Eu projekte.

Projekt vrijedan 14,8 milijuna kuna

Iz Inovativnog Zadra kratkim su pismenim odgovorom objasnili o čemu se radi.
- Aplikacija CityBus Zadar prema našim saznanjima rezultat je privatne inicijative. O razlozima zašto aplikacija nije više dostupna vjerojatno ćete više saznati od vlasnika i izrađivača iste. Što se tiče digitalizacije usluga javnog prijevoza, ona je u puno većem obimu u odnosu na spomenutu aplikaciju planirana kroz strateški projekt Grada Zadra, Zadar Urban Mobility 4.0, koji je prijavljen za financiranje EU sredstvima kroz ITU mehanizam, odgovaraju iz Inovativnog Zadra.
Prema onome što možemo vidjeti na internetu riječ je o opsežnom projektu koji se trebao početi provoditi u rujnu ove godine, a čiji je rok trajanja 24 mjeseca. Vrijednost projekta je 14,8 milijuna kuna, a njime bi se, prema onome što piše na web stranicama, objedinilo - informiranje, javni prijevoz, parkiranje, mogućnosti plaćanja raznih usluga različitim platnim metodama, sl.
- Projektom će se objediniti sustav elektroničke naplate u javnom prijevozu - najmanje 50 autobusa Liburnije d.o.o. opremljeno sustavom elektroničke naplate, sustav pametnog parkiranja – najmanje 1.000 parkirnih mjesta pokrivenih sustavom pametnog parkiranja, sustav informiranja u prometu i javnom prijevozu –«pametne« autobusne stanice i zasloni uz prometnice - najmanje 20 autobusnih stanica opremljeno zaslonima za informiranje korisnika u javnom prijevozu i 3 autobusne stanice opremljene dodatnim sadržajima poput velikih zaslona za informiranje putnika, punjača za mobilne uređaje, wifi-a i sl., Centralni Informacijski Sustav (CIS) – središnji sustav za nadzor i upravljanje ostalim elementima projekta, stoji na web stranicama Inovativnog Zadra ono što bi se ostvarilo kroz ovaj program.
Čitajući mogućnosti aplikacije CityBus koju smo imali dvije godine i koju je u dvije godine preuzelo 10.000 ljudi, a svakodnevno koristilo 900 korisnika, te uspoređujući s planovima koji će se realizirati kroz projekt Zadar Urban Mobility, na prvi pogled i ne vidimo neku veliku razliku, osim u činjenici da bismo trebali dobiti autobusne stanice koje će imati zaslone, kakvi postoje u Zagrebu već godinama, te će se oformiti CIS.
Projekt se treba realizirati u roku od dvije godine, pa izgleda da bi Zadrani i turisti mogli čekati i snalaziti se s nejasnim voznim redovima, na stanicama bez ikakvih oznaka dok opet dobiju aplikaciju za javni gradski prijevoz, a koju su već imali i koja je ispuštena iz ruku.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 4.2 (6 glasova)