Utorak, 19. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

PROVJERILI SMO ŠTO KAŽU RAVNATELJI ZADARSKIH ŠKOLA Mala matura riješit će problem »poplave« odlikaša

23.09.2020. 08:33


Vijest da će učenici osmih razreda od sljedeće godine morati pisati tzv. malu maturu izazvala je mnogo polemike u hrvatskom javnom prostoru. Naime, iako se o ovoj mogućnosti govori već duže vrijeme kao jednoj od solucija za dodatno vrednovanje učenika na kraju osnovnoškolskog obrazovanja, ali i kao svojevrsnog korektiva ocjena, mnogi su ostali iznenađeni nakon potvrde ministra znanosti i obrazovanja Radovana Fuchsa.
Naime, Fuchs je za HRT potvrdio kako će »ministarstvo dati nalog Nacionalnom centru da krene s izradom projekta nacionalnih ispita, i to za osnovne škole, a ono što su nam rekli najbolja je provjera u 5. i 8. razredu«. Mediji su prenijeli kako bi se mala matura, odnosno nacionalni ispit na kraju osmog razreda trebao pisati već sljedeće godine kada će se za upis u srednje škole, osim ocjena, vrednovati i rezultat postignut na maloj maturi.
Slijedom ovih informacija provjerili smo što o ovome misle učitelji odnosno ravnatelji zadarskih osnovnih škola te ravnatelji gimnazija u koje se najčešće upisuju odlikaši.
Većina ravnatelja smatra kako je ovo dobra ideja koja se trebala provesti i ranije. Naime, naši sugovornici se slažu kako je do sada postojala svojevrsna neujednačenost znanja i ocjena u osnovnim školama Zadra, ali i županije. Tako se znalo događati da su odlikaši iz pojedinih škola imali manje znanja nego oni iz drugih, a u mnogim je školama došlo i do prave »poplave« učenika koji prolaze s odličnim, što nikako ne može biti realna slika.


Dobra ideja
Dražen Adžić, ravnatelj OŠ Šimuna Kozičića Benje smatra kako je mala matura odlična stvar jer će se ujednačiti kriteriji u ocjenjivanju između škola.
– Ovo će biti pravi test u kojem će se vidjeti tko je najbolji i tko zaista zaslužuje peticu, a tko ne. Na ovaj način zaista će oni najbolji dobiti šansu za upis u željenu školu, a što do sada možda nisu ni mogli zbog velikog broja odlikaša. Ideja je dobra i profesori je svakako podržavaju. S druge strane, ovo bi moglo predstavljati dodatni stres za učenike, ali opet, oni najbolji će iskočiti i ne trebaju se toga bojati jer zaslužuju svoje ocjene. Oni lošiji, s druge strane, imat će nekakav uvid u to koliko zaista znaju, rekao je Adžić. Dodao je kako je upis u srednju školu velik stres i za roditelje te kako će i njima mala matura uvelike olakšati situaciju oko odabira srednje škole i upisa.
Stanka Pera Martinac, ravnateljica OŠ Petra Preradovića, također podržava ovu najavu Ministarstva znanosti i obrazovanja te kaže kako je uvođenje male mature dobra ideja, posebno ako se u obzir uzmu pritisci u vezi zaključivanja ocjena.
– Mislim da će mala matura omogućiti objektivniji pristup ocjenjivanju, kao što je državna matura za srednjoškolce. Koliko mi je poznato ovakav način vanjskog vrednovanja je uobičajena praksa u svijetu, posebno u Europi. Kad se govori o vanjskom vrednovanju ono daje objektivnije rezultate i odnos učenika i učitelja je drugačiji jer učitelj postaje taj koji podučava, a netko drugi će vrednovati to znanje i mislim da će učenici na neki način početi učiti ne samo za ocjenu nego i radi znanja, rekla nam je ravnateljica Stanka Pera Martinac.
Učitelj treba stajati iza realne ocjene
Ima i onih koji smatraju kako nije bilo potrebno uvoditi malu maturu već je trebalo promijeniti pristup učenicima, ali i roditeljima.
– Do sada se nije ozbiljno govorilo o uvođenju državne mature za osnovnoškolce pa je ova vijest došla pomalo iznenada. Međutim, ja kao ravnatelj i profesor smatram kako mala matura ne bi ni trebala da smo mi učitelji hrabri i da stojimo iza realne ocjene. Nažalost, mi smo pod velikim pritiskom roditelja i javnosti, posebno pri kraju nastave. Također, bojimo se nekakvih incidentnih situacija, prozivanja, sukoba preko društvenih mreža i slično. Sve ovo dovelo je do toga da velik broj profesora i učitelja pribjegava liniji manjeg otpora. Od mnogih učitelja sam čuo kako kažu roditeljima da će dati djetetu željenu ocjenu, koju ponekad nije ni zaslužilo, ali i kako ih upozore da će imati problema jer će naučiti dijete da dobiva ono što nije zaslužilo, rekao nam je Markica Perić, ravnatelj Osnovne škole Stanovi. Dodao je kako, da su ocjene realne i da svaki učitelj stoji iza njih, ne bi imali poplavu odlikaša, te bi učenici imali ocjene i dovoljan, i dobar i vrlo dobar i odličan. Ali oni koji bi tada imali pet, rekao je Perić, stvarno bi bili odlični i mogli bi se upisati u gimnazije koje imaju najviši prag za upis.


Trend površnosti
– Još jedno pitanje s kojim se susrećemo je problem trajnog znanja. Naime, svake jeseni radimo inicijalne ispite da provjerimo koliko su učenici zapamtili gradiva od lani i koliko su zaboravili i svaki put se iznenadimo koliko su loši rezultati – kao da im more ispire neko znanje, a u lipnju se činilo kao da su sve naučili i savladali. Ovo je očito i rezultat neke površnosti koja je zahvatila i čitav svijet. Naime, više nitko ne čita temeljito knjige, već ih samo prelistavamo pa tako su valjda i djeca preuzela taj trend površnosti te uče samo za ocjenu, a ne i znanje koje će im ostati, pojašnjava Perić. Upitali smo ga boji li se da bi roditelji mogli pred malu maturu upisati dijete na neke repeticije gdje će ih netko izvan škole pripremiti na državnu maturu, a on je rekao kako dodatno ponavljanje nije u loše jer će učenici biti u mogućnosti dodatno ponoviti gradivo.
– U konačnici uvođenje male mature umnogome će olakšati učiteljima i profesorima u osnovnim školama jer će se tada pokazati pravo znanje učenika pa će se lakše i zaključiti ocjena. Također, redovitim učenicima mala matura neće biti problem, opterećenje i stres. Oni su konstantni, pristojni, uče i bit će spremni. Osnovna škola nije teška i smatram da svako dijete koje pazi i prati nastavu može bez problema imati vrlo dobar uspjeh. Što se tiče onih pravih odlikaša, oni će se zahvaljujući maloj maturi lakše izboriti s poplavom onih koji imaju odličan uspjeh bez da su to u potpunosti zaslužili, zaključuje Perić.




Pravi odlikaši i oni koji su »navukli« petice
I ravnateljice gimnazija Franje Petrića i Vladimira Nazora podržavaju uvođenje male mature kao svojevrsnog mehanizma odabira onih najboljih. Naime, gimnazije svake godine imaju pravu poplavu odlikaša te im je teško razlučiti one prave odlikaše od onih koji su petice »navukli«. Zbog toga se događa da se djeca već u prvom ili u drugom razredu prebacuju u druge škole i odustaju od školovanja jer im je prezahtjevno.
– Smatram da je malu maturu trebalo uvesti i ranije, ali ukoliko je uvedu sada mislim da su pogriješili tajming. Naime, djeca koja će sljedeće godine prvi put pisati malu maturu gotovo su većinu školske godine izgubila u štrajku i zbog korone, a pitanje je kakva će biti ova školska godina. Ovo je u načelu dobra ideja jer je mnogo objektivniji način provjere znanja nego da svaka škola radi nešto na svoju ruku. Naime, sva djeca u svim hrvatskim školama uče po istom programu, obrađuju isto gradivo i imaju iste ishode koje moraju ostvariti. Dakle, logično je da se na temelju toga radi i selekcija, zaključila je Blanka Pedišić, ravnateljica Gimnazije Franje Petrića, dodavši kako smatra da će mala matura biti korisna jer će olakšati izbor i djeci i roditeljima.
I Sandra Šango, ravnateljica Gimnazije Vladimira Nazora, rekla nam je kako vjeruje da će se na ovaj način dobiti ujednačeni kriterij procjene znanja.
– U osnovnim školama su stručni i znaju procijeniti znanje učenika, ali zna se dogoditi da postoje odstupanja u kriterijima. Također, pretpostavljam da će kolegama u osnovnim školama biti lakše zaključiti ocjenu jer onda neće oni biti ti glavni ‘krivci’ za određivanje ocjene, već će to biti neki vanjski kriteriji. Ovime se i nama olakšava jer će se znanje učenika vrednovati prema istim kriterijima i tako će se pokazati njihovo pravo znanje, zaključuje Šango.


»Svake jeseni radimo inicijalne ispite da provjerimo koliko su učenici zapamtili gradiva od lani i koliko su zaboravili i svaki put se iznenadimo koliko su loši rezultati – kao da im more ispire neko znanje, a u lipnju se činilo kao da su sve naučili i savladali. Ovo je očito i rezultat neke površnosti koja je zahvatila i čitav svijet«
Markica PERIĆ