Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

Majstor suvremene hrvatske fotografije

Autor: Nikola Markulin

22.10.2009. 22:00
Majstor suvremene hrvatske fotografije

Foto: Filip BRALA



Sinoć je u Gradskoj loži na Narodnom trgu u organizaciji Galerije umjetnina Narodnog muzeja Zadar svečano otvorena izložba fotografija “Zvonimir Brkan (1920. – 1979.) u povodu tridesete godišnjice smrti”. Na svečanosti otvaranja govorili su mr. sc. Ljubica Srhoj Čerina, voditeljica galerije umjetnina Narodnog muzeja Zadar, Ivan Šimunić, pročelnik Županije za kulturu, i dr. sc. Antun Travirka, profesor Odjela za povijest umjetnosti Sveučilišta u Zadru.
– Kada u povijesti suvremene hrvatske fotografije spominjemo fenomen nazvan “zadarski fotografski krug”, ili “zadarska fotografska škola”, ti se termini odnose samo na nekoliko istinskih fotografskih entuzijasta koji su još od konca davnih 40-ih godina u gotovo posve porušenu gradu, snimajući strastveno i sključivo za vlastito kreativno zadovoljstvo, stvorili su neka od istinskih remekdjela suvremene hrvatske fotografije.
Misleći na taj zadarski fotografski fenomen nameće se sintagma “braća Brkan”, koja se udomaćila već u ranim poratnim godinama, unatoč izrazitoj umjetničkoj osobitosti obojice braće… Zvonimir, mlađi brat, svoj je fotografski opus započeo kasnih četrdesetih godina u duhu fotografskog neorealizma koji je u njegovim djelima poput “Sama sa svojim brigama”, “Posljednje vijesti” i “Po kiši” u hrvatskoj fotografiji dosegnuo neke od vrhunaca tog fotografskog izaraza… Godine 1954. Zvonimir Brkan snimio je glasovitu fotografiju “Iz Lilliputa” za koju je dobio mnoga značajna međunarodna priznanja, dok na hrvatskoj fotografskoj sceni u vrijeme dominacije društveno angažirane fotografije i još uvijek prisutnog socrealističkog patetičnog “humanizma” nije uopće bila prepoznata… Već 1955. snimio je svoju zasigurno najslavniju fotografiju – “Izvan sebe”, izvanredan primjer kako jednostavan motiv ronilačkog odijela može, zahvaljujući fotografskoj imaginaciji, poprimiti vrlo slojevit kontekst. Taj vrstan primjer, kako ga nazvaše, magičkog realizma, uvršten je u antologije suvremene europske fotografije…
U djelu Zvonimira Brkana značajno je da je gotovo sva svoja djela, danas antologijska, stvorio u Zadru, u neposrednoj blizini svog obiteljskog doma… Kao izraziti, a u nas doista rijetki, predstavnik magičnog realizma, u punom značenju te sintagme, zasluženo je prepoznat u svijetu i uvršten u relevantne povijesne prikaze i antologije europske fotografije XX. stoljeća, napisao je u predgovoru kataloga ove izložbe, nazvanom “Memento jednom izuzetnom djelu”, profesor Travirka.
Zvonimir Brkan rođen je 1920. godine u Tinju. Zajedno s dvije godine starijim bratom Antom povjesničari ga umjetnosti ubrajaju među najznačajnije hrvatske fotografe svih vremena. Fotografijom se bavio od 1948. godine. Foto-savez Jugoslavije mu je godine 1961. dodjelio počasno zvanje majstora fotografije. Iste godine dobiva i počasno zvanje Artist FIAP međunarodne federacije fotografske umjetnosti, a šest godina poslije, 1967. godine, dobio je i počasno zvanje Excellence FIAP. Svoje je radove izlagao na izložbama fotografija od 1953. godine. Izlagao je na oko 230 izložbi diljem svijeta te na oko 60 izložbi u zemlji, pri čemu osvaja četrdesetak različitih nagrada i priznanja. Održao je više samostalnih izložbi u Zagrebu, Zadru, Šibeniku i Splitu. Umro je 1979. godine u Zadru ostavivši neizbrisiv trag u kulturnoj i umjetničkoj povijesti najdražeg mu grada.
Koncepciju izložbe izradila je Nevena Štokić, a u Gradskoj će loži biti postavljena do 22. studenog, a može se pogledati radnim danom u razdobljima od 9 do 12 i od 17 do 20 sati, te subotom od 9 do 13 sati.