Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

Što je Garden značio Zadru?!

22.11.2011. 23:00
Što je Garden značio Zadru?!


Ima li Zadarska županija kao jedna od najrazvedenijih u Europi s jednom od najmanjih naseljenosti i 1.250 km obale mogućnost, pa i potrebu da “zonira” svoj turizam, pitanje je koje mogućnost trajnog gubljenja dragocjenog Garden Festivala nameće prostornim i turističkim, dakle i političkim planerima ovdašnje budućnosti
Vlasnik Garden festivala Nick Colgan sačinio je uobičajenu statistiku i procjenu vrijednosti Garden festivala za Zadar i Zadarsku županiju u turističkom smislu. S njom se možemo i ne moramo složiti u svakom detalju, kao i obično sa statistikama, no impresivna je.
Navest ćemo ključne podatke i procjene.
Statistike Gardena
Kroz sedam godina Garden festival doveo je u Zadar i Petrčane 50.000 novih posjetitelja. Novih u najvećoj mjeri jer je riječ o mladim gostima koje znaju odrediti i kao “partijanere”, a kakvi prethodno nisu imali previše razloga dolaziti u Zadar. Nešto od slične klijentele imali smo na širem području gotovo isključivo vezano za Zrće.
Od 15. do 20.000 posjetitelja događanja bilo je na Gardenu svake godine.
Većina sada boravi sedam dana ovdje dolazeći Ryanairom i drugim kompanijama zrakoplovima ne dovozeći auto, što osigurava i posao rent-a car agencijama, taksijima itd.
Prosječan gost potroši oko 100 eura dnevno.
To je oko 14 milijuna eura direktnog financijskog učinka na lokalnu ekonomiju – smještaj, restorane i barove, taksi, zračne transfere, suvenirnice, izlete…
Vrijednost međunarodnog marketinškog i PR – nemjerljiva je.
Navodi se zajedničko press predstavljanje Grada Zadra, TZ Zadra u zadnje dvije godine u Londonu pred preko 90 svjetskih novinara. Već je planirano takvo okupljanje za svibanj 2012. godine
Preko 100 dodatno zaposlenih (samo plaće za Garden su oko 60.000 eura).
Udar na lokalni posao bit će i do 70-postotan.
Država Hrvatska gubi PDV.
Grad Zadar gubi i 3-postotni porez na piće.
Brendiranje
Garden je postao međunarodno poznat brend, a Garden festival je ove godine nominiran za najbolji prekomorski festival i najbolji mali festival za festivalsku nagradu Ujedinjenog Kraljevstva.
Bez ove medijske kampanje i promocije u UK, i bez Festivala i veze Zadra i Festivala promocija Zadra i zračne veze patit će znatno kao i pozicija turizma Zadra u UK. Događa se to u vrijeme kada snaže zračni letovi ka Zadru, a naznačena klijentela Garden festivala upravo je idealna klijentela niskotarifnih prijevoznika.
Ukupan direktni i indirektni prihod oko Gardena procjenjuju na 7,5 milijuna kuna.
U 2012, očekivalo se 12.500 direktnih novih posjetitelja.
Očekivalo se goste iz 38 zemalja (iz deset su već potvrđeni dolasci).
Oko 650 putnika Ryanaira tjedno vezano je uz festival.
Croatia Lines imala je oko 100 izvođača tjedno u letovima.
U Petrčanima se očekivalo 87.500 noćenja, što je oko 8,7 posto zadarskog prometa vrlo respektabilno za manifestaciju od pet tjedana. Sam smještaj u zadarskom kraju trebao je donijeti sedam milijuna eura.
Vrijednost PR – članci, snimanja, filmovi, osvrti, dojmovi, na relaciji Hrvatska i UK je 500.000 eura godišnje.
Za 2012. planiran je tjedni čarter iz Munchestera za Garden festival sa 162 sjedala – za svaki događaj.
To bi bile neke “brojke i slova” festivala.
Spojivost i nespojivost
Vraćajući se na prilike mimo i bez festivala kažimo da je Zadarska županija u turističkom smislu dominantno – ljetno odmorište za obitelji mahom obitelji s manjom djecom, posebno time ovisne o razdoblju školskih praznika. To daje izrazitu sezonalnost. U nju se uklapa i Pinija kao hotel za odmor takvih obitelji koji ponajprije traže – more sunce i – mir.
U principu to od šireg okruženja stvara pretežno “dosadno” odredište za ljude željne zabave. Svjedoci smo da se najelitnijem hrvatskom turističkom odredištu s najduljom sezonom u zemlji – Dubrovniku, prečesto stavlja temeljna zamjerka – dosada. Dakle, potpuna neatraktivnost za mlade. Mladi ljudi sa znatnijim primanjima nevezani u tolikoj mjeri za sezonu godišnjih odmora i školskih praznika dragocjena su turistička publika. Korespondira njihov interes sa zračnom dostupnošću i to posebice niskotarifnim prijevoznicima, a Zračna luka Zadar u 70 posto prometa radi s takvima.
Dospjeti u udarne članke pa i naslovnice najistaknutijih britanskih časopisa strašno je teška zadaća. Zadarska županija na mnoštvu je takvih bila zahvaljujući dijelom, a negdje i u potpunosti preko Garden festivala. Nikako ne svodimo atraktivnosti kraja na to, samo potenciramo to da je Garden bio “katalizator” koji nas je približio tim stranicama. Kada je u pitanju suvremeni način komuniciranja preko najrazličitijih sadržaja na internetu, posebno internih dopisivanja samih posjetitelja, onda je Garden napravio neizmjerno puno za popularizaciju ovog kraja.
Naravno da se suočavamo s fenomenom koji je tražio jedno dublje i dugotrajnije promišljanje. Vaš autor spada u generaciju koja je svojevremeno uživala u jedinstvenom načinu ovdašnje zabave – brodu u Biogradu, a sjeća se i kasnije nabave čak dva takva u Pakoštanima, to je u ono vrijeme za nas bio pandan današnjim Gardenima. Zrće kao destinaciju koja je po party turizmu postala popularna diljem Europe specifično je odredište, dovoljno daleko od smještajnih kapaciteta da ne narušava one koji žele miran odmor i san.
Što želimo u prostoru
Znamo koliko je primjedbi na sama ljetna događanja u Zadru poglavito Poluotoku ili, recimo, Varošu od poznanika koji stanuju u tim kvartovima. Svjedočio sam posredovanju kada je jedan od najistaknutijih svjetskih festivala Szeged Open Air Festival preko kontakta s Marinom Skenderovićem, našim predstavnikom HTZ-a u Mađarskoj, žalio doći u zadarsko područje u jedan renomirani iznimno uspješni ovdašnji objekt – Turisthotelov Zaton. To je također zbog nespojivosti tog tipa zabave i gostiju s uobičajenom obiteljskom klijentelom odbačeno u startu.
  Pitanje odnosa uobičajenog tipa ovdašnjeg turizma i drugih oblika nameće nam se pomalo kao i problem. Postoji nešto što se u širem svijetu razvijalo kroz “zoniranje”. Tako imamo lokacija koje su u potpunosti posvećene “party turizmu”, pa i čitavih destinacija poput Ibize koja je prije svega namijenjena takvoj publici, takvi su i hoteli i sl.
Zadarska županija jedna je od prostorno najvećih u zemlji, s jednom od najmanjih gustoća stanovništva u ionako prerijetko nastanjenoj Hrvatskoj. Obalna linija ovdje je zbog specifikuma razigrane razvedenosti kao prototipa onog što se i označava kao hrvatska jadranska razvedenost duga gotovo 1.250 kilometara. Možda je ideja o zonama, makar debelo zakašnjela, ovog trenutka vrijedna da joj se posvetimo.


PROSOTRNIM PLANOM PREDVIĐENE VEĆE TURISTIČKE ZONE U ZADARSKOJ ŽUPANIJI


Ugostiteljsko-turističke cjeline kapaciteta 3.000 gostiju i više:
– Zaton (postojeće)
– Pag – Suha punta (postojeće)
– Nin – Ninsko blato (planirano)
– Zaton – Bilotinjak (planirano)
– Paška rebra (planirano)
– južni Pašman (planirano)
– Sukošan – Tustica (planirano)
– Šimuni – Dražica (planirano)
Ugostiteljsko-turističke cjeline kapaciteta 1.000-3.000 gostiju:
– Biograd – Soline (postojeće)
– Biograd – Crvena luka (postojeće – planirano)
– Pakoštane – Club Mediteranne (postojeće)
– Petrčane – Punta Skala (postojeće)
– Petrčane – Dragačoj (planirano)
– Kolan – Mandre (planirano)
– Biograd – uz Kumenat (planirano)
– Bibinje – Kobiljak (planirano)
– Drage – Velika Kurela (planirano)
– Pakoštane – Pilatuša Madona (planirano)
– Posedarje – Svrdlac Ivandići (planirano)
– Povljana – Bas (planirano)
– Rovanjska – Splovine (planirano)
– Seline- Pod Bucići (planirano)
– otok Ugljan – Prtljug (planirano)
– otok Pag – Mandre, Šimuni (postojeće – planirano)
– otok Vir – Samotvorac (planirano)
Slijede manji, a nemoguće je navesti sve planirane zone i objekte, ali kažimo da ovog trenutka turističke zone u Zadarskoj županiji obuhvaćaju 275 hektara sa 28.580 postelja. Planovi predviđaju, a unošenjem u njih legalizira se kao mogućnost turističkih zona na novih 1.740 hektara kapaciteta 105.000 postelja!!!
Dakle, tri i pol puta više od postojećih.
Postavlja se pitanje planiranja mjesta za sadržaje tipa Garden festivala.