Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Brodarska kriza pojela dobit Tankerske plovidbe

Autor: Damir Maričić

23.03.2010. 23:00
Brodarska kriza pojela dobit Tankerske plovidbe

Foto: Zvonko KUCELIN



Tankerska plovidba je 2009. godinu završila s ukupnim prihodom od 911 milijuna kuna umjesto lanjskih 1,2 milijarde kuna, što je pad prihoda od 25 posto
Tankerska plovidba d.d., najveća zadarska tvrtka i najveća brodarska tvrtka u Hrvatskoj, dostavila je Zagrebačkoj burzi preliminarno izvješće o poslovanju u 2009. godini koje karakterizira značajan pad prihoda i dobiti zbog svjetske brodarske krize.
Tankerska je 2009. godinu završila s ukupnim prihodom od 911 milijuna kuna umjesto lanjskih 1,2 milijarde kuna, što je pad prihoda od 25 posto. Rashod od 870 milijuna kuna u 2008. godini povećan je na 910 milijuna u 2009. godini, što je umjesto lanjskih 325 milijuna kuna dobiti dovelo do oko 180.000 kuna dobiti, odnosno pad koji gotovo nije moguće izraziti postotkom.
– Cilj društva je zadržati visoku razinu likvidnosti koja je postignuta kao osiguranje zbog izrazito cikličnog brodarskog tržišta, što je moguće duže. Trenutačna globalna recesija je dodatno produbila očekivani pad vozarina na tržištu te će društvo nastojati dodatno racionalizirati poslovanje uz zadržavanje postojeće kvalitete usluga, što je posebno važno u ekološki osjetljivoj djelatnosti, kao što je prijevoz nafte i naftnih derivata, stoji u očitovanju Uprave s potpisom Ive Mustaća.
– Unatoč okolnostima globalne recesije Društvo namjerava zadržati postojeću razinu investicija u svojoj osnovnoj djelatnosti – brodarstvu te će do kraja 2012. godine povećati flotu na 24 broda ukupne nosivosti preko 1,7 milijuna metričkih tona. Investicije izvan osnovne djelatnosti se nastavljaju, ali nešto sporijim tempom te će uvelike ovisiti o brzini oporavka hrvatskog i europskog gospodarstva, smatraju u Tankerskoj plovidbi.
Usporedbe radi kažimo kako je Atlantska plovidba d.d. kao grupa lani imala 660 milijuna kuna dobiti da bi 2009. godinu završila s 50 milijuna kuna gubitka. Atlantska ima šire zastupljene prihode izvan temeljnog brodarskog posla. Slični su rezultati i kod drugih hrvatskih brodara s iznimkom Uljanik plovidbe.
Riječ je o lanjskoj iznimnoj krizi započetoj već u posljednjem kvartalu 2008. godine koja se svom silinom srušila na brodare. One najbolje u trenutku iznimno značajnih investicija zbog dugog razdoblja prethodne konjukture. Svjedoci toga, više nego druge tvrtke, je Tankerska plovidba. Ona je konjukturne godine iskoristila za potpunu izmjenu flote starih tankera s jednostrukim dnom i oplatom onima s dvostrukim, a potom krenula i u uvećanje nosivosti. Paradoks, za one koji ne prate ovo inače, cikličnosti ekstremno izloženo područje, je što će ovu godinu Tankerska plovidba Zadar uvećati svoju flotu za četiri broda. Dva su već preuzeli, a dva preuzimaju idući mjesec. Riječ je o bulk carrierima izgrađenima u Koreji i Kini. Investicija u njih veća je od 100 milijuna dolara. Također će se nastaviti projekti za dva tankera u Koreji, odnosno u 3. maju u Rijeci, što je projekt dogovoren s Vladom RH.
Pred Tankerskom plovidbom kao perjanicom ovdašnjeg gospodarstva je iznimno teško razdoblje, jer za razliku od dijela vozarina za brodove za suhe terete, vozarine za tankere ostaju iznimno nepovoljne, a u prihodima Tankerske plovidbe oko 70 posto prihoda dolazi s tog izvora. Kapetan Mustać već je lani na Skupštini dioničara najavio iznimno tešku godinu i vjerojatnost gubitaka uvjerljiviju od bilo kakvog drugog ishoda ovogodišnjeg poslovanja.