Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Hrvatska matematička pismenost ispod europskog prosjeka

23.04.2012. 22:00
Hrvatska matematička pismenost ispod europskog prosjeka


Jučer je u sklopu zadarskog programa Festivala znanosti u Gradskoj knjižnici održano predavanje “10 razloga za cool matematiku”


Na Sveučilištu u Zadru u ponedjeljak je započeo jubilarni 10. festival znanosti, a glavna tema ovogodišnjeg festivala je broj 10, što je i tema predavanja, izložaba i radionica. Festival se održava u sedam hrvatskih gradova, a jučer je u sklopu zadarskog programa u Gradskoj knjižnici održano predavanje “10 razloga za cool matematiku”. Dr.sc. Maja Cindrić sa Sveučilišta u zadru, predsjednica Matematičkog društva Zadar, kazala je u uvodu predavanja kako je odavno poznato da matematika generacijama učenika nije baš najomiljeniji predmet s kojim se susreću tijekom svoga školovanja, ali činjenica je i da ni jednoj državi ne treba na stotine matematičara. No, matematika nam itekako može pomoći u životu, pogotovo u rješavanju životnih problema.
– Kada kažem “cool” matematika, mislim na suvremenu matematiku, a termin ili riječ “cool”, kojom se karakterizira nešto što je dobro, što vam se sviđa ili vas zabavlja, toliko je postala uopćena među djecom i mladima, da tako slobodno suvremenu matematiku možemo slobodno nazvati “cool matematikom”, rekla je Cindrić te dodala kako postoji velika razlika između tradicionalne i suvremene matematike:
– Kod suvremene matematike sve je usmjereno na rješavanje problema, a računanje je tek mali dio cijelog procesa. Kod tradicionalne matematike, sve se vrti samo oko računanja ili ilustracije računanja kroz zadatak riječima, kaže Cindrić.
– Prvi razlog zašto matematika može biti “cool”, jest da nas ona može pripremiti za život. Primjerice, koliko se vas upita koliko godišnje trebate plaćati banci dopušteni minus od 10.000 kuna svaki mjesec uz godišnju kamatu od 11% ili možda više, kazala je Maja Cindrić te nastavila:
– Drugi razlog jest u činjenici što su poslovi kritični za razvoj ekonomije i gospodarstva usko povezani s poznavanjem matematike. Treći razlog je matematička pismenost, nastavila je Cindrić te dodala kako je prije nekoliko godina u Hrvatskoj provedeno ispitivanje PISA (Programme for International Student Assessment) kojem je cilj istražiti područja metodike nastave matematike jer se nastavni standardi u nekim državama nisu mijenjali desetljećima. Upravo rezultate koji su pokazali kako je Hrvatska matematička pismenost znatno ispod europskog prosjeka, Cindrić navodi kao četvrti razlog. Naime, PISA-ini zadaci su se znatno razlikovali od zadataka iz hrvatskih udžbenika, odnosno ti su se zadaci odnosili na rješavanje problema, a ne tek uobičajene matematičke radnje poput zbrajanja ili oduzimanja. Upravo stoga, djeca koja su sudjelovala u istraživanju su pokazala loše rezultate. Peti razlog su nacionalni ispiti, a šesti razlog jest državna matura na kojoj su prve godine maturanti, također, pokazali vrlo mršave rezultate. Naime, za dvojku je bilo potrebno točno riješiti svega 20% ispita, a ispit je prošao tek svaki drugi učenik. Cidrić kaže kako su učenici sedmi razlog da uvedemo “cool” matematiku u škole, jer problemski zadaci ne bi smjeli biti namijenjeni samo onima koji iz matematike imaju peticu.
– To je vrlo tradicionalno mišljenje i vrlo pogrešno mišljenje. Zar oni koji nemaju peticu iz matematike nemaju probleme u životu? Upravo zato nastavnike navodim kao osmi razlog, koji u fokus trebaju staviti kompetencije učenika, a ne program. Vještine su ispred sadržaja, kazala je Cindrić i dodala:
– Deveti razlog je pitanje “U koju ćete trgovinu danas otići i zašto?”. Deseti razlog leži u činjenici da procesi globalizacije ugrožavaju male zemlje i njihova gospodarstva. Ako nemate tržišta i kapitala, jedini izlaz vam je u pameti. Ako su uspjele “mala” Irska ili “mali” Izrael, može li uspjeti i “mala” Hrvatska?, rekla je na kraju predavanja dr. sc. Maja Cindrić.