Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković nedavno je najavio kako će izgradnja Pelješkog mosta krenuti ove jeseni, te će most biti gotov u roku 3,5 godine od potpisivanja ugovora, a u slučaju da projekt ne sufinancira Europska unija, financirati ga u cijelosti Republika Hrvatska. Osim juga Hrvatske ova je vijest razveselila i ekipu okupljenu oko projekta povezivanja kopnenog i otočnog dijela Zadarske županije podmorskim tunelskim mostovima, jer realizacija Pelješkog mosta otvara prostor da se napokon krene u realizaciju projekta gradnje sljedećeg kapitalnog prometnog objekta, Podmorskog tunelskog mosta Zadar (Gaženica) – otok Ugljan (rt Otrić)/Pašman.
Iako se o ovom projektu priča “na refule”, pročelnik Upravnog odjela za prostorno uređenje, zaštitu okoliša i komunalne poslove Zadarske županije Olivio Meštrović konstantno priprema dokumentaciju i razmatra mogućnosti gradnje tunelskog mosta. U najnovijoj brošuri, izdanoj ove godine, projekt se predstavlja na engleskom i hrvatskom jeziku, a sve prati izvješće pročelnika Meštrovića o do sada izvršenim radnjama.
Općenito, ističe Meštrović, povezivanjem dalmatinskih otoka s kopnom stvorili bi se uvjeti za strateško pozicioniranje Hrvatske unutar EU kao najpoželjnije europske turističke i boravišne destinacije, koju mnogi zbog klimatskih i drugih sličnosti nazivaju Kalifornijom Europe. Projekt izgradnje podmorskog tunela ima i tzv. domino efekt, tako što će za sobom povući gospodarski i drugi razvoj na lokalnoj i regionalnoj i državnoj razini.
– Izgradnjom podmorskog tunelskog moste Zadar (Gaženica) – otok Ugljan (Pašman) postiže se poboljšanje prometne povezanosti otoka u cestovnom, pomorskom i zračnom prometu, revitalizacija, povećanje broja stanovnika otoka Ugljana i Pašmana i povećanje kvalitete življenja na otocima, razvitak turizma, poboljšanje uvjeta turističke ponude, realizacija planirane turističke izgradnje (projekti Južni Pašman, Prtljug i dr.), dok naselja na otocima Ugljan i Pašman postaju, na svojevrstan način, kopno i predgrađe gradova Zadra, Biograda i drugih kopnenih naselja, ističe Meštrović.
Na području Županije, u neposrednoj blizini trase tunela, djeluje remontno brodogradilište Nauta Lamjana, koje posjeduje stručne i gospodarske kapacitete za proizvodnju, a moguće i montažu glavnih konstruktivnih elemenata podmorskih tunelskih i mostova. Županija ima i dobre mogućnosti koristivosti postojećih proizvodnih kapaciteta za proizvodnju građevinskih elemenata podmorskih tunelskih mostova te povećanje zaposlenosti.
Planirana cijena izrade oslonaca i tunelskih cijevi sa zaštitom, transportom, montažom, brtvljenjem i izradom istražnih radova, projektiranjem i nadzorom nad izvođenjem, procjenjuje se na iznos od 40 – 50 tisuća EUR-a po dužnom metru tunela. Ukupna duljina tunela iznosi cca 4.950 metara, te je ukupna vrijednost projekta i izgradnje procijenjena, prema pokazateljima idejnog rješenja, na iznosu od oko 225 milijuna EUR-a. U uvjetima prihvaćanja projekta na državnoj razini te osiguranju financijskih sredstava, projekt se može u cijelosti realizirati u roku od oko tri godine.
Nažalost, sva dosadašnja nastojanja i zamolbe svim relevantnim i nadležnim ministarstvima RH te Agenciji za investicije i konkurentnost koje je župan, u više navrata, tijekom 2014. i 2015. godine upućivao nisu dala rezultata. Očekivana potpora nadležnih tijela državne vlasti, s obzirom na to da se radi i o projektu koji generira među ostalim i značajne gospodarske i poduzetničke aktivnosti (proizvodni kapaciteti brodogradilišta u Lamjani i Luci Gaženica), povećava zaposlenost, potiče novozapošljavanje i dr., kao i mogućnosti da se znatan dio sredstava za realizaciju projekta osigura iz odgovarajućih fondova Europske unije, izostala je.
– U uvjetima i vremenu u kojem Republika Hrvatska, kao članica Europske unije, treba voditi računa o svim segmentima prometnog, gospodarskog i svakog drugog razvoja te povećanja konkurentnosti u ovom dijelu Europe, odnos nadležnih ministarstava i Vlade RH prema ovom projektu, prema našim do sada provedenim aktivnostima i nastojanjima da se učini znatan iskorak u ostvarivanju navedenih višestrukih ciljeva, je neutemeljen, neprihvatljiv i štetan za Zadarsku županiju, kaže Meštrović.
– S obzirom na to da projekt podmorskog tunelskog mosta Zadar (Gaženica) – o. Ugljan (rt Otrić) Pašman ima znatan dio osnovne projektne dokumentacije već izrađen, ocjenjujemo izvjesnim da bi ovaj projekt, konačno, morao dobiti i očekivanu potporu na državnoj razini, te da bi se u skoro vrijeme, moglo pristupiti izradi daljnje projektne i druge potrebne dokumentacije, iznalaženja načina financiranja, izgradnje te stavljanja u uporabu, svakako kao projekt koji bi se, prema izvornom prometnom rješenju gosp. Boženka Jelića realizirao među prvim takvim projektima u Republici Hrvatskoj, ističe Meštrović.
PREDNOSTI
Komparativne prednosti projektnog rješenja u odnosu na klasične mostove:
promet koji se odvija podmorskim tunelima ne ovisi o vremenskim ili bilo kojim drugim prilikama. Znači, promet vozila i putnika može se nesmetano odvijati 365 dana u godini.
troškovi izgradnje također predstavljaju važnu komparativnu prednost u odnosu na klasične mostove iznad mora, jer cijena izgradnje podmorskog tunela po metru dužnom iznosi cca. 45.000 EUR-a (srednja vrijednost procjene), što je najmanje dva puta jeftinije od gradnje mostovima
ukupno vrijeme gradnje također uvelike nadmašuje klasičan način izgradnje, jer se paralelno radi na izradi i postavljanju više tunelskih elemenata odjednom
daleko jednostavnije projektiranje u odnosu na mostove
izuzetno seizmički otporan
slobodan plovni kanal
kroz tunelske elemente polažu se i sve ostale infrastrukturne komponente poput vode, struje, plina, čime naši otoci ni po čemu ne bi zaostajali za obalnim dijelom i zasigurno postali jednim od najljepših prostora za življenje
budući da bi pogon za proizvodnju tunelskih elemenata bio u našim brodogradilištima/lukama, za zaključiti je da bi se izgradnjom podmorskih tunela stvorila mogućnost oživljavanja rada brodogradilišta/luka i otvaranja novih radnih mjesta
hrvatski brend
najnovije
najčitanije
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Županija
POTPORE
Dodijeljene su potpore Turističke zajednice Zadarske županije, evo tko je dobio sredstva
Županija
EDUKACIJA I INTEGRACIJA
Radnici iz Filipina i Nepala čine 10 posto zaposlenih u Cromarisu: ‘Posao je izvrstan, jako mi se sviđa…’
Zadar
DHMZ
Danas djelomice sunčano uz promjenjivu naoblaku
Style
Manje kalorija
Veganska prehrana bolja je za mršavljenje i snižavanje kolesterola od mediteranske
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Županija
obavijest hep-a
DONOSIMO POPIS Nekoliko ulica u Zadru i županiji dio petka bez struje
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV
Ninov trofejni kantar
Zadar
legendarni veslač