Subota, 27. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

7 C°

Kako investirati i brendirati umrtvljeni hrvatski turizam?

23.09.2011. 22:00
Kako investirati i brendirati umrtvljeni hrvatski turizam?


Hrvatski je turizam na raskrižju na kojem ćemo zajedno, mi poduzetnici i javni sektor, od Hrvatske stvoriti “hot top”, odnosno vrhunsku destinaciju ili ostati zarobljeni u katastrofi turizma u srpnju i kolovozu, kazao je izvršni direktor Falkensteiner& Michaeler Turist Group, Otmar Michaeler


U organizaciji HUP-a – Udruge ugostiteljstva i turizma, Hrvatsko-austrijske trgovinske komore i grupe investitora Austrian Hotel Investors in Croatia održan je 3. međunarodni simpozij Hrvatsko hotelijerstvo i turizam čije su glavne teme bile uspješna investicijska politika u turizmu i destinacijski marketing. Cilj skupa je pridonijeti razmjeni austrijskih i hrvatskih iskustava u turizmu, ugostiteljstvu i hotelijerstvu te ukazati na važnost te industrije za cjelokupni gospodarski razvoj, a održan je u Petrčanima kod Zadra u Falkensteiner Hotel&Spa Iadera, prvom ovdašnjem hotelu s pet zvjezdica.
Temeljne teme Uspješna investicijska politika u turizmu i Destinacijski marketing odrađene su u petak nakon što je u četvrtak skup započeo okupljanjem sudionika među kojima nizom poduzetnika u ugostiteljstvu i turizmu s područja Hrvatske i Austrije. Pokrovitelj skupa je Ministarstva turizma RH koje je predstavljao državni tajnik Željko Lenard. Ministar Bajs je izostao kao i čelni politički predstavnici domaćina – Zadarske županije i Zadra, ali uz znatno sudjelovanje ovdašnjih turističkih radnika.
Jedinstvena zemlja za uspjeh
Dr. Otmar Michaeler, suvlasnik tvrtke Falkensteiner& Michaeler Turist Group i njen izvršni direktor otvorio je skup i predstavio projekt Punta Skala, ali se osvrnuo i na trenutak hrvatskog turizma ocjenivši:
– Hrvatski je turizam na raskrižju na kojem ćemo zajedno, mi poduzetnici i javni sektor, od Hrvatske stvoriti “hot top”, odnosno vrhunsku destinaciju ili ostati zarobljeni u katastrofi turizma u srpnju i kolovozu.
Michaeler se predstavio i kao sudionik hrvatskog turizma kroz 11 godina koliko je Falkenstenier grupa ovdje prisutna.
– S dva mjeseca niti poduzetnici mogu isplatiti ulaganja, niti država ubrati dostatne poreze, a imamo jedinstvenu zemlju za uspjeh. Odredio je i ciljana tržišta, a prenio i iskustva Južnog Tirola (Alto Adige), odnosno Štajerske i Gradišća u razvoju turizma i produljenju sezone. Osnova je u zadovoljstvu gosta koji u bilo kojem obliku smještaja traži maksimum i traži “odmor iz snova”. Temeljnu infrastrukturu da bi imali cjelogodišnji turizam u Tirolu i Austriji tražili su i našli u “toploj vodi”, kazao je istaknuvši wellness, spa i toplice kao odgovor. Hrvatska ima bolje predispozicije i u klimi i u krajoliku da u tome uspije.
Predstavio je najveći projekt Punta Skale u ovom području, a u Hrvatskoj jedan od većih projekata strane investicije s ciljem cjelogodišnjeg turizma s, među ostalim, 6.000 metara wellness i spa sadržaja. Kasnije kroz panel diskusije još je snažnije istaknuo probleme i prepreke u tzv. mix use konceptu turizma za investitore – nedopuštanje etažiranja i prodaje dijela apartmana, što čini neizvjesnim povrat investicije. Konkretno, od do s izgrađenim apartmanima u objektu Senia, oni su od 87 apartmana u dugoročni zakup (zbog nemogućnosti prodaje zakup je na 100 i više godine) uspjeli ugovoriti 30. Pohvalio se da su za Iaderu u procesu uvrštenje u Leading hotels jedini uz Monte Mulini u Rovinju. Michaeler kao i niz drugih sudionika istaknuo je kako ne mogu i ne trebaju imati ista mišljenja, ali moraju imati isti cilj, razvoj i napredak hrvatskog turizma.
Nedozrela razmišljanja u “bogomdanoj” zemlji
Franz Rogi, glavni tajnik Hrvatsko-austrijske trgovinske komore predstavio je programe i nastojanja komore u kojima turizam ima istaknuto mjesto. Ponovljeni su podaci o Austriji kao jednoj od šest ključnih gospodarskih partnera Hrvatske u poslu od 1,2 milijarde eura, četvrtoj zemlji prema 810.000 gostiju i 4,42 posto udjela u hrvatskom turizmu te prvoj zemlji prema stranim ulaganjima u RH od 1993. godine (preko 25 posto svih ulaganja) sa 6,4 milijarde eura do 2010. godine. To je u posljednje dvije godine usporeno.
Jako Andabak kao čelnik hotelijera pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca kazao je kako je Hrvatska za razvoj turizma mnoge prilike prokockala, ali na sreću nije izgubljena mogućnost da se to ispravi.
– Iako svi govorimo da je turizam od posebne strateške važnosti za zemlju, to ne slijede ni mjere, ni programi, ni konkretni potezi vlasti.
Ocijenio je da “nedozrela” razmišljanja – zrele. Unatoč “bogomdanoj” zemlji za razvoj turizma vidljivo je da se ovdje investicije ne isplate ili eventualno isplate tek na duge duge staze. Kazao je kako su hotelijeri – lokomotiva na koju se, naravno, mora i nadograđuje i puno ostalih elemenata, ali ako lokomotiva ne ide ne ide ni drugo. Pritom je upozorio na probleme i teškoće niza značajnih hotelijera kao i činjenicu da se trenutačno dovršavaju stari, ali ne pokreću novi investicijski projekti.
Državni tajnik Lenard pozdravio je uime ministra Bajsa skup te ipak konstatirao da je javno privatno partnerstvo osnova na kojem Ministarstvo radi na razviju turizma te da je otvoreno privatnom sektoru. Kazao je i kako je turizam konačno od svih shvaćen kao strateški interes Hrvatske.
– Upravo turizmu valja zahvaliti preokretanje negativnih gospodarskih kretanja i najavi izlaska iz krize.
Kazao je kao je posljednjih osam godina upravo u hotelijerstvu 40 posto rastao broj hotela sa četiri i pet zvjezdica.
Uvod u temu Kako do novih investicija u hrvatskom turizmu podnio je s nizom jasnih, a ne pohvalnih podatka dr. Miroslav Dragičević iz Horwath Consultinga zadržavši se na nedostacima organizacije – poticaja, centralnog upravljanja s 15-ak ključnih investicijskih projekata, olakšicama i slično, zbog vrlo niske razine cijena, sporosti i niskog povrata uloženih investicija (prosječna popuna hotela ipod ili kod najboljih je na 50 posto).
Neophodni strani globalni “igrači”
Hrvatski turizam ima oko 55.000 soba u 600 objekata, a u 10 godina zabilježeno je 29 milijardi ulaganja. Dragičević je istaknuo nedostatak niza relevantnih uobičajeno javnih informacija o investicijama koje su podloga svake analize. Locirao je moguće investicije od postojećih hotelijera, tvrtki u državnom vlasništvu, neaktivne državne imovine do greenfiled investicija zaključivši da su nam neophodni strani globalni “igrači”. Nakon njegovog izlaganja uslijedila je panel diskusija uz sudjelovanje dr. Otmara Michaelera i među ostalim spomenut problem nedopuštanja etažiranja i prodaj aprtmana (investitorima u dva hotela i mnoštvo drugih sadržaja, dok istovremeno nekoliko metara dalje investitori bez ikakve druge obveze grade desetke apartmana, Georg Eltz, predsjednik Uprave Dom Holdinga d.d. odnosno Valamar Grupe ističući goleme obveze i terete), i niz drugih.
U poslijepodnevnim satima uslijedila je tema Destinacijski marketing – Kako od destinacije do branda čemu je uvod dao dr. Christoph Engl, direktor Udruženja Südtirol Marketing predstavljen i kao “krivac” da je Južni Tirol od dviju uskih sezona (ljetne i zimske) došo do cjelogodišnjeg turizma. U diskusijama su se čuli mnogi od okupljenih Zoran Bačić, direktor Horwath HTL Italija, Denis Ivošević, direktor Turističke zajednice Istarske županije, dr. Vladimir Preveden, izvršni partner tvrtke Roland Berger Strategy Consultants, Kristian Šustar, predsjednik Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske, Michael Schlögl, direktor Gruber Reisen – Hotel Bretanide, Bol, otok Brač, Franco Palma, predsjednik Turističko-poslovnog vijeća Hrvatske gospodarske komore, Boris Žgomba, predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija, Veljko Ostojić, predsjednik Izvršnog odbora Kamping udruženja Hrvatske… a uključio se i dio ostalih pa i zadarskih sudionika.
Valja kazati kako je ambicija organizatora ka korištenju posebno austrijskih vrlo pozitivnih iskustava, a uvelike zajedničkih jer su mnogi austrijski poduzetnici i institucije kao i banke, ovdje itekako prisutne u turizmu pohvalna. U cjelini diskusija u manjoj se mjeri moglo čuti kakva su stajališta ovdašnjeg, hrvatskog, ali i lokalnih javnih sektora, naspram ovdje dobro iskazanog interesa poduzetničkog sektora.
Mirko Herceg iz Ministarstva turizma ipak je napomenuo kako smatra da je država u protekloj godini znatno olakšala ulaganja u turizam, donošenjem Zakona o turističkom zemljištu, izmjenama Zakona o gradnji, osnivanjem agencije za upravljanje državnom imovinom AUDIO te imenovanjem potpredsjednika vlade za investicije.


 LOŠ I DOBAR PRIMJER




Otmar Michaeler naveo je kao negativan primjer hrvatski štand u Berlinu koji je ocijenio odličnim za “zemlje u razvoju”, a ne elitno odredište, dok je reklame na američkim, njemačkim i inim televizijama označio izuzetno dobrim.
Miroslav Dragičević potaknuo je u panelu i potrebu redefiniranja, odnosno oslobađanja Hrvatske turističke zajednice iz zagrljaja i diktata politike kako bi mogla raditi svoju zadaću.