Na Seatrade Cruise Medu privlačimo kompanije koje su naručile nove brodove

Slika korisnika valentinam
Robert Škifić, ravnatelj Lučke uprave Zadar, promovira novu luku Gaženica na sajmu u Lisabonu
Najzanimljiviji trend ove godine je da kruzing kompanije naručuju jako puno novih brodova. Najave su da će se u narednim godinama izgraditi više od 100 novih brodova za kružna putovanja. Svjetska flota kruzera tako bi se trebala povećati za oko 30 posto, kaže Škifić
Luka Gaženica iz zraka

Ravnatelj Lučke uprave Zadar Robert Škifić otputovao je sa  suradnicima u Lisabon na sajam Seatrade Cruise Med, neizostavni događaj na kojem se okupljaju ključni ljudi iz kruzing kompanija iz cijelog  svijeta. Predstavnicima Lučke uprave Zadar to je prilika za  upoznavanje  iz prve ruke s najnovijim svjetskim trendovima u kruzing industriji, ali i  ostvarivanje vrijednih kontakata, budući da je nedavno potpisan ugovor  o koncesiji za lučke usluge i ostale gospodarske aktivnosti u Gaženici, čiji  je osnovni cilj osiguravanje  povećanja broja putnika u međunarodnom  prometu. Osim toga, ravnatelj Škifić će sa suradnicima posjetiti i luku za  kruzere, koju je 2017. otvorio Global Ports Holding, matična kompanija  tvrtke Zadar International Port Operations (ZIPO) s kojom je potpisan  ugovor o dugogodišnjoj koncesiji. Kako ugovori s ovakvom težinom uvijek ostavljaju prostor za dodatna pitanja, s ravnateljem Škifićem razgovarali smo o svim detaljima ugovora, dobrobitima koje ova koncesija donosi za naš grad pa i šire, ali i o opetovanim pitanjima zadarske oporbe  kojima se na neki način ugovor mistificira. Prvo pitanje nametnulo se samo po sebi - o dojmovima sa sajma u Lisabonu gdje se trenutačno ravnatelj LUZ-a sa svojim suradnicima nalazi. 

Sajam u Lisabonu slovi za važan i nezaobilazan događaj, kako za kruzing industriju, tako i za turizam općenito. Kakvi su vaši prvi dojmovi?  Što se nudi, događa? 

Platforma za nove kontakte

- Istina, Seatrade je jedan od najznačajnijih specijaliziranih sajmova  kruzing industrije i stvarno je izvrsna platforma za nove kontakte i informiranje o sadašnjim i budućim trendovima. Najzanimljiviji trend ove  godine je da kruzing kompanije naručuju jako puno novih brodova.  Najave su da će se u narednim godinama izgraditi više od 100 novih brodova za kružna putovanja. Svjetska flota kruzera tako bi se trebala povećati za oko 30 posto. 

Što očekujete od posjeta sajmu i jeste li već uspostavili neke kontakte s  kruzing kompanijama? 

- Već godinama sudjelujemo na ovom i sličnim sajmovima i na njima  promoviramo ne samo luku, već i destinaciju. Ove smo godine iskoristili  priliku za uspostavljanje novih kontakata kako bismo privukli u Zadar i  kompanije koje su naručile nove brodove. Razgovarali smo i s našim dugogodišnjim partnerima s kojima imamo odličan odnos, kao što su Royal Caribbean, MSC-a, Costa Cruises, AIDA-e, Scenic Cruises…

Je li, s obzirom na trend velikih brodova, zadarska luka Gaženica konkurentna i dovoljno atraktivna u odnosu na konkurenciju?

- Bez infrastrukture koja omogućuje prihvat velikih kruzera ne bismo  mogli razvijati destinaciju. To smo konačno premostili, ali to naravno  neće biti dovoljno. Čeka nas veliki posao na jačanju atraktivnosti Zadra i  cijele Zadarske županije kao destinacije, jer kruzing kompanije ne prodaju luke, već destinacije.

Nedavno je potpisan ugovor za koncesiju sa ZIPO-om i to bez nazočnosti javnosti. To je kod dijela građana, a posebice oporbe u Zadru,  naišlo na negodovanje i otvorenu sumnju da se nešto taji, pogoduje turskim poduzetnicima za koje se iznosio podatak da jako loše stoje financijski i slično. Možete li pojasniti zašto ugovor nije potpisan javno kako  bi se bilo kakve sumnje otklonile?

Ravnoteža prava i obveza

- Javnost je odmah informirana da smo potpisali ugovor, a da se nije  osušila ni tinta na zadnjem primjerku potpisanog ugovora. Odmah smo  ga objavili i na našoj internetskoj stranici. Nema govora o tome da javnost nije informirana, da joj nisu bile dostupne apsolutno sve informacije.  Sve smo odmah objavili i sve je bilo transparentno. 

 Ugovor je sklopljen na 20 godina tijekom kojih bi LUZ uz stalnu godišnju naknadu za koncesiju od 1.628.000 kuna trebao ostvariti i zaradu  od ukupnog prihoda koncesionara - 12 posto od obavljanja osnovnih  lučkih djelatnosti i šest posto od ostalih gospodarskih djelatnosti. Je li taj  ugovor isplativ za LUZ i kolika se dobit očekuje? 

- Stručni tim koji je radio na pripremi ove koncesije uložio je maksimalne napore u oblikovanje takvih parametara koji će omogućiti postizanje najvažnijeg cilja ove koncesije - povećanje međunarodnog putničkog prometa na temelju lučkih usluga i ostalih gospodarskih aktivnosti. Vodilo se računa i o ravnoteži prava i obaveza o čemu u konačnici  uvijek ovisi kvaliteta nekog ugovora. Normalno je da svaka strana u pregovorima gleda da ostvari svoje interese, ali iskusni pregovarači isto tako  znaju da je važno stvoriti podloge za kvalitetnu partnersku suradnju tijekom trajanja ugovora. Vjerujem da smo postigli ove ciljeve.

Ovo što ste spomenuli samo je dio direktnih koristi od stalne i promjenjivih naknada. Lučka uprava Zadar će već sljedećih godina početi zarađivati više od očekivanog rasta prometa na kružnim putovanjima. Rast  prometa generirat će veće prihode na temelju ostalih koncesija u  Gaženici poput koncesija za turističke agencije, opskrbu brodova i razne  druge usluge. Jako su važne i dodatne višestruke koristi koje generira  kruzing turizam. Sa svakim kruzerom u Zadar nam dolazi nekoliko tisuća putnika koji se prosječno zadrže između osam i deset sati. Studija  Instituta za turizam iz 2007. je pokazala da gosti s kruzera u Zadru prosječno potroše 82 eura. U međuvremenu je turistička ponuda znatno uznapredovala pa je razumno očekivati da bi ta potrošnja trebala biti i  veća. 

Pozicioniranje luke Gaženica

- Kako bude rastao broj putnika i vozila u međunarodnom prometu,  koristi će se multiplicirati  i kroz naplatu lučkih pristojbi. Ona sada iznosi  otprilike četiri eura po putniku u međunarodnom prometu i direktan je  prihod Lučke uprave Zadar.  S rastom putnika automatski će rasti i naši  prihodi. Veći broj putnika donijet će i veću ukupnu potrošnju.  Veći broj  brodova u luci utjecat će na to da će i na potrebu za dodatnim uslugama  i novim koncesijama.  Dobit ćemo pristup i znanjima, iskustvima i promotivnim kanalima koje sada nemamo, a trebaju nam u pozicioniranju  Zadra kao atraktivne luke za međunarodna kružna putovanja i kruzing  destinacije.

Na što se koncesionar obavezao što se tiče ulaganja te prometa putnika i vozila? Je li Lučka uprava Zadar zaštićena ugovorom u slučaju da  koncesionar u naredne tri godine ne ispuni ugovornu obavezu na način  kako je definirana?

- Kroz cijeli smo ugovor provukli niz mehanizama kojima štitimo naše  interese i ostvarenje zacrtanih ciljeva. Kako bismo mogli pratiti situaciju  ZIPO nas je dužan svake godine izvještavati o ostvarenom broju putnika  i vozila. Još važnije, ostvarenje planiranog broja putnika je bitni sastojak  ugovora koji smo potpisali, što znači da ga imamo pravo i jednostrano  raskinuti, ukoliko ga ne bude. Naravno da je to krajnja mjera, i naravno  da mogu postojati i opravdani razlozi, poput više sile i da smo predvidjeli  razuman rok za otklanjanje uzroka  poremećaja u ostvarenju broja putnika. Tržište kruzing turizma izuzetno je kompetitivno. Prošle je godine s  27 milijuna putnika raslo 5,4 posto. Možete misliti koliko će tek rasti sa  100 novih brodova? Istovremeno jačat će i zahtjevi za unapređenje okolišnih performansi. Ovo zadnje je svakako dobar trend jer tako štitimo  okoliš koji u svakom smislu postaje sve dragocjeniji resurs bez kojeg  neće ni biti održivog turizma.

ZIPO se ugovorom obavezao nabaviti uređaje i opremu za Terminal,  upravljati njime i održavati ga o svom trošku, svake godine donositi Plan  održavanja koji odobrava LUZ te u prvih pet godina uložiti dva milijuna  eura u prekrcajni most za pješake, tzv. gangway i ostalu opremu,  održavati okoliš i slično. Kolika je ukupna vrijednost tih ulaganja i je li  možda upravo u tim dijelovima ugovora skrivena dobit koju protivnici  potpisivanja nisu ukalkulirali? 

- Procjena je da će ZIPO samo u gangway uložiti oko 1,5 milijuna eura.  Tu su i drugi uređaji i oprema koju mora ugraditi u Terminal kako bi bio  funkcionalan, a zatim je i rutinski održavati. ZIPO ukupno u prvih pet  godina treba uložiti dva milijuna eura. Dužan je osigurati i odvodnju otpadnih voda, distribuciju električne energije i pitke vode, grijanje i  hlađenje poslovnih prostorija i zajedničkih dijelova zgrade, kako i njihovo svakodnevno čišćenje, uključujući i sanitarne prostore. Mora osigurati i čuvanje zgrade putem video nadzora i zaštitarsku službu. Spomenuli  ste i zaštitu okoliša. ZIPO će i u tom dijelu morati poduzimati mjere i aktivnosti kako bi štitio i čuvao morski okoliš i spriječio njegovo  onečišćenje.

Nakon potpisivanja ugovora izjavili ste kako je stavljanjem u gospodarsku funkciju međunarodnog putničkog terminala zaokružen dugogodišnji investicijski ciklus te da će vrhunska infrastruktura omogućiti  novi gospodarski uzlet, razvoj šire zadarske regije i dati dodatan zamah  hrvatskom turizmu? Na što konkretno ste mislili?

GPH u Lisabonu oglašava i Zadar

- Prije svega sam mislio da ulazimo u sasvim novu fazu razvoja. Do sada smo gradili i uređivali, sve kako bismo osigurali preduvjete za stavljanje međunarodnog putničkog terminala i parkirališta u gospodarsku  funkciju. Izgradnja ovog dijela infrastrukture stajala nas je malo više od  26 milijuna eura, odnosno 15 posto cjelokupne investicije u Novu luku  Gaženica čija je ukupna vrijednost nešto malo više od 178 milijuna eura.  Potpisivanjem koncesijskog ugovora infrastrukturu sada počinjemo valorizirati kroz različite mehanizme predviđene samim ugovorom, ali i  činjenicom da Zadar postaje destinacija kruzing turizma. Koncesijskim  ugovorom ZIPO se obvezao na značajno povećanje broja putnika i vozila  u međunarodnom prometu. Povećanjem broja turista povećava se potražnja i za brojnim turističkim i ugostiteljskim uslugama, ali i za oblikovanje novih usluga i proizvoda. Lokalna mikro, mala i srednja poduzeća  imaju jedinstvenu priliku osmisliti nove sadržaje i usluge, prepoznati  svoj poslovni interes i kapitalizirati ga. Gospodarski uzlet ovisi o njihovim idejama, brzini, inovativnosti, prodornosti….

Što je još bitno da javnost zna o ovoj koncesiji?

- Najvažnije što javnost treba znati da Zadar postaje polazna luka za  kružna putovanja od međunarodnog turističkog značaja s velikim potencijalom rasta kojeg sami moramo prepoznati i kapitalizirati. Zadar je,  uz Veneciju, Lisabon, Barcelonu i druge gradove, već naveden na naslovnici najnovije brošure Global Ports Holdinga koja se ovih dana dijelila  sudionicima lisabonskog sajma. Upravo onako kako je je Emre Sayin,  predsjednik Global Ports Holdinga najavio povodom potpisivanja ugovora, da će omogućiti pozicioniranje Zadra na svjetskoj karti luka za  kružna putovanja.  A još 'jučer' Zadar je imao zagušen poluotok, centar u  koji je svaki dan stizalo oko 7.000 putnika i 1.000 vozila, gužve da i ne  spominjem. Poluotok je već prodisao, turisti danas smireno uživaju u  Pozdravu suncu i Morskim orguljama, a vjerujem da u Zadru ima dovoljno poduzetničkog duha i energije za kapitalizaciju očekivanog dolaska  velikog broja novih turista.

Danas zadarsku luku predstavljate tu u Lisabonu, iza Vas su brojni sastanci, pregovori, planiranja... Zasigurno nakon svega toga imate viziju  kako će luka Gaženica izgledati za pet godina i što će sve posredno donijeti našem gradu, Dalmaciji, Hrvatskoj... 

- Bilo je to nekoliko jako intenzivnih dana. Umoran sam, ali i jako zadovoljan. Posjetili smo i terminal za kruzere u Lisabonu, vrijedan 22 milijuna eura koji je prošle godine otvorio Global Ports Holding. U Lisabonu smo na neki način gledali i budućnost Zadra. Za pet godina, ne bude  li naravno neke više sile, Zadar vidim kao reprezentativnu luku koja će  ukupno bilježiti tri milijuna putnika u domaćem i međunarodnom prometu i pola milijuna vozila. Vidim ga kao nezaobilaznu home port luku,  kako za polazak tako i za pristajanje brodova na kružnim putovanjima,  od kojih će mnogi biti na LNG pogon. Vidim i ribarsku luku, hotel sa supermarketom i parkingom, multifunkcionalni terminal i servisnu zonu  za remont i popravak ribarica i ostalih brodova. Vidim destinaciju u kojoj će se putnici osjećati ugodno, destinaciju bogatih i raznovrsnih sadržaja, o kojoj će putnici rado pričati i svoje dobre dojmove dijeliti prijateljima, susjedima i poznanicima i za koju će puni oduševljenja reći da je  svakako treba posjetiti.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 5 (3 glasova)