Foto: Vedran SITNICA
Zimi je kolnik vlažan, mokar, zasniježen ili zaleđen. Prianjanje guma slabi što može uzrokovati proklizavanje, a time i gubitak nadzora nad vozilom. Kiša, rosulja, gusta magla i snijeg čine kolnik mokrim i vlažnim, što znači da moramo povećati oprez i smanjiti brzinu kretanja vozila, napomenuo je Brkić, savjetujući vozačima i povećanje razmaka između vozila, izbjegavanje nagloga kočenja, uključenje svjetala
Usprkos hladnijem i kišovitijem vremenu mnogi vozači još odgađaju pripremu vozila za zimske uvjete što im može napraviti veliku štetu. Iako u južnom dijelu Zadarske županije temperature i nisu previše niske bilo bi potrebno na automobilu imati zimske gume i provjeriti stanje svih tekućina, dok je u sjevernom dijelu gdje su česte zimske oborine potrebno automobil posebno pripremiti. Razgovarali smo s tajnikom Hrvatskog autokluba Zadar Dinkom Brkićem koji upozorava da se u zimskim uvjetima na cesti mora koristiti zimska oprema.
Obvezna oprema
– Pod zimskom opremom podrazumijevaju se gume M+S za zimsku upotrebu, najmanje na pogonskim kotačima ili radijalne gume na svim kotačima, a u nekim slučajevima i lance za snijeg na pogonskim kotačima, kaže Brkić, napominjući da na zimskim gumama utori moraju biti duboki najmanje četiri milimetra.
Za vozače u umjerenim klimatskim prilikama kao što je slučaj u Zadru najbolje je koristiti radijalne gume.
– Zbog poprečnog položaja vlakana u odnosu na smjer vožnje bolja je elastičnost, odnosno prilagodljivost podlozi kojom se vozi, bolje su i performanse pri vožnji u zavojima, a troši se i manje goriva. Radijalne gume su posebno pouzdane pri vožnji po mokrom i vlažnom kolniku, ističe Brkić, dodajući da se M+S gume koriste u krajevima s obilnijim snježnim oborinama, dok su sami lanci najbolji pomagači kod visokog snijega te ih treba imati ako se spremamo za putovanja u sjevernije krajeve.
Vozači koji se spremaju na putovanja u sjevernije krajeve posebnu pozornost trebaju obratiti na poledicu, jer ona je čest uzrok nesreća.
– Poledici na cesti možemo se suprotstaviti samo polaganom, opreznom vožnjom ili odgodom putovanja dok se uvjeti na cesti ne poprave, kaže Brkić, dodajući da je za zimske prilike osim obvezne opreme dobro imati i strugalicu za skidanje leda, sprej za odleđivanje stakla i brava, nepromočivu ceradu, lopaticu za odgrtanje snijega, deku i spremnik pun goriva jer postoji mogućnost da ostanete zameteni u snijegu.
Antifriz
Zimi je automobile potrebno posebno održavati, zimske prilike dodatno opterećuju razne sustave i zbog toga ih je potrebno dobro i na vrijeme pripremiti.
– Potrebno je provjeriti stanja svih tekućina, a prije svega antifriz. Ako se ne mijenja redovito, svake dvije godine, gubi otpornost na smrzavanje i postaje agresivan na metalne i gumene dijelove, a ako je previše razrijeđen vodom, smrzava se i razara blok motora. Uz antifriz potrebno je imati tekućinu za pranje vjetrobranskog stakla, a dobro može poslužiti i tehnički špirit. Uzroci težeg pokretanja motora najčešće su svjećice i akumulator, svjećice treba dobro očistiti ili zamijeniti novima, a u akumulatoru provjeriti elektrolite što će vozače osloboditi muka pri startanju. Uz ove tekućine bilo bi dobro provjeriti ulje, kočionu tekućinu, obratiti pozornost na električne vodiče, bobine i razvodnik paljenja te ne zagrijavati motor na mjestu, kaže Brkić, ističući da su dizelski motori posebno osjetljivi na hladnoću, a na niskim temperaturama se parafin može smrznuti i začepiti filter goriva, tako da je najbolje koristiti eurodiesel goriva, prekontrolirati grijače te dodati aditive u gorivo.
Za kraj je dodao da je sigurna vožnja defenzivna vožnja, ona koja je prilagođena vremenskim prilikama, intenzitetu prometa, stanju kolnika i psihofizičkom stanju vozača.
– Zimi je kolnik vlažan, mokar, zasniježen ili zaleđen. Prianjanje guma slabi što može uzrokovati proklizavanje, a time i gubitak nadzora nad vozilom. Kiša, rosulja, gusta magla i snijeg čine kolnik mokrim i vlažnim, što znači da moramo povećati oprez i smanjiti brzinu kretanja vozila, napomenuo je Brkić savjetujući vozačima i povećanje razmaka između vozila, izbjegavanje nagloga kočenja, uključenje svjetala, provjeru brisača vjetrobrana, informiranje o stanju u prometu, a važno je i ne precijeniti svoje vozačke sposobnosti.
ZIMSKO POKRETANJE MOTORA
Čest problem vozačima zimi je pokretanje motora, a i za to postoje korisni savjeti.
– Zimi je otežano paljenje hladnog motora. Ako ne uspije od prvog pokušaja, motor treba pokušati pokrenuti u razmacima 10 do 30 sekundi s korištenjem pauze od minute do idućeg pokušaja. Akumulator mora do pokretanja elektropokretača do pune brzine dati mnogo jaču struju, a dužim intervalima ta se struja čuva. Više kratkih pokušaja pa makar i s kratkim stankama više iscrpljuje akumulator, napominje Dinko Brkić, dodajući i da pokretač u trenutku pokretanja ima i do šest puta jaču struju od nazivne te da vozači dizela mogu imati i dodatne poteškoće.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
Treća i Četvrta liga
Briševu piripala golijada, »petarde« u četvrtom rangu
Hrvatska
PREMIJER
Plenković o ograđenom Markovu trgu: Što ne otvorimo Pantovčak pa nek’ se ljudi šeću do ureda Milanovića?
Scena
OSCAROVSKI FILM
U Japanu prikazan “Oppenheimer”, uz upozorenja i nelagodu u Hirošimi
Zadar
HOTEL PINIJA
[FOTO] Poznati zadarski hotel obnovio dio svoje infrastrukture: ‘Radovi su bili zahtjevni i teški…’
Hrvatska
PERUŠIĆ
Novo ruho jezerca u Kvartama
Zadar
PREDBLAGDANSKA PONUDA
BILI SMO NA ZADARSKOJ TRŽNICI I RIBARNICI: ‘Prodaja ide slabo, mislim da su centri učinili svoje…’
Scena
DAO PODRŠKU BABY LASAGNI
URNEBESNI VIDEO ZADARSKE LEGENDE Pogledajte kako Grdović pleše na Rim Tim Tagi Dim!
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV 2024.
IMPRESIVAN ULOV DOMAGOJA BAŠIĆA: ‘Samo što san spustija skosavicu u more, bum…’
Zadar
ĐIR PO KVARTU
ĐIR PO KVARTU (6) Kanalizacija na Ploči trebala bi biti prioritet: ‘To je sramota. Nervira me kad…’
Crna Kronika
KRAĐE