Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Josipa Tomas, treća časnica na brodu

Autor: Marija Knežević

23.10.2009. 22:00
Josipa Tomas, treća časnica na brodu

Foto: Filip BRALA



Jedan ukrcaj znači da je Josipa dva mjeseca po 24 sata dnevno vezana uz brod. Iako je kupila stan u Zadru, spava na brodu baš kao i svi ostali članovi posade. Odmor traje mjesec dana i poslije toga, opet dva mjeseca…


Josipa Tomas iz Betine na otoku Murteru treća je časnica palube na brodu Zadar koji prometuje na liniji Zadar – Ancona. Veliki trajekt kojeg često možemo vidjetu privezanog kod “Carine” njen je dom po dva mjeseca u komadu.
Srednju školu za nautičare završila je u Šibeniku. Ima 25 godina, a na riječkom pomorskom fakultetu završila je višu školu.
– Nakon toga odmah sam poslala molbu na Jadroliniju i na neke kompanije, cruisere… Iz Jadrolinije sam dobila obavijest da sam primljena i odmah sam na to pristala, blizu sam kući i to mi je odmah odgovaralo.
Trinaest mjeseci kadeture odradila je na brodu Ivan pl. Zajc. U dvanaestom mjesecu ukrcala se na Zadar. Gvardija trećeg časnika palube na brodu je od 8 do 12 i od 20 do ponoć. To uključuje navigaciju na mostu, brodsku stražu…
– Kao treći časnik zadužena sam i za sredstva za spašavanje, ukrcaj i iskrcaj posade, papirologiju na mostu, vođenje brodskog dnevnika, vježbe… Od malena sam vezana uz brodove, uvijek su me privlačili. Od djetinjstva volim jedrenje, s tatom smo često odlazili na regate, i kroz cijelu srednju školu. Zbog te ljubavi odabrala sam put i posao kojim se bavim. Jedva sam čekala doći na brod i početi raditi, priča Josipa čiji roditelji i dvije sestre žive na Murteru.
– Dida s mamine strane bio je pomorac i navigao je isto na Jadroliniji, tadašnjoj Jugoliniji. Moji doma nisu baš bili oduševljeni mojim izborom. Mama se najviše protivila. Kad sam upisivala srednju školu bilo je trke po hodnicima. Mama je htjela da upišem PTT promet jer je to prometna škola u kojoj je i nautika, u istoj su zgradi. Ipak je naravno bila presudna moja odluka, obitelj je to na kraju prihvatila i sad su jako ponosni.
Ima li još hrvatskih časnica na brodovima upitali smo zapovjednika broda, Zorana Ružića.
– Ima ih, ali su rijetke. Na jednom stranom brodu je časnica Vera Zec, a samnom je davno, prije dvadesetak godina na kadeturi na brodu Dalmacija bila jedna cura, Silvana Franković. Ona u to vrijeme nije mogla biti ukrcana kao kadetkinja nego kao servirka. Zapovjednik je dozvolio da radi kao servirka, a kasnije je dolazila na most. Imala je puno volje i ljubavi za posao, baš kao i moja časnica Josipa. Brod je sam po sebi specifična sredina, a Josipa je treća časnica pa je to ljudima jako zanimljivo.
Znatiželjni putnici
– Putnici su uglavnom iznenađeni i drago im je kad me vide. Baš je nedavno sa nama putovala jedna cura sa Raba, sad je na prvoj godini Pomorskog fakulteta i sve ju je zanimalo o poslu. Sada dosta mladih cura ide u tom smjeru, no prije nije bilo tako. Kad sam ja počinjala to je bilo baš probijanje leda. Na brodu Dubrovnik je Tea Mavrić, također treći časnik, ona je počela raditi par mjeseci prije mene. Ja sam bila kadet ali još uvijek nisam bila sigurna da ću upasti jer na ovom brodu nikad nije bila žena na toj poziciji. Sad je to normalno i među posadom, stvarno nemam nikakvih problema.
Jedan ukrcaj znači da je Josipa dva mjeseca po 24 sata dnevno vezana uz brod. Iako je kupila stan u Zadru, spava na brodu baš kao i svi ostali članovi posade. Odmor traje mjesec dana i poslije toga, opet dva mjeseca… Iz Zadra za Anconu sada isplovljavaju svaki drugi dan. Na prvom ukrcaju straha je ipak bilo.
– Skupila kufere i rekla “idem”, ali zapravo nisam znala gdje idem ni kako će mi biti. Sama sam sebi rekla “bit ću blizu kući i među svojim ljudima, bit će dobro”. U početku mi je sve bilo novo, strano, nije bilo lako. No naišla sam na ljude koji su prema meni dobri i pristojni i s kojima nemam problema.
Očarani privezivači u Anconi
Na brodu Zadar ima 48 članova posade, ljeti se brojka penje na 57. Privatni život mlade časnice ipak, priznaje, malo pati.
– Teže je, to je istina. Kad dođem kući treba mi neko vrijeme da se prilagodim, nisam u toku sa time što se događa pa treba vremena, svaki put krećem ispočetka. Ali nije to veliki problem, čujem se sa svojima često. Imam dečka, i on nije pomorac, priča uz smijeh.
– Ponosan je na mene. Od početka je znao da ću ići na brod, to sam mu odmah rekla. Mislio je da će me s vremenom proći, ali sada mi daje punu podršku. Dođe i meni ponekad teško i onda mi kaže da se ne predajem, da ne odustajem, zna on dobro koliko volim ovaj posao.
Posao na brodu bio je san, a sada je za upornu Josipu postao stvarnost.
– Najgore mi je bilo zamisliti se da u nekom uredu među papirima radim osam sati dnevno. Volim da se nešto događa, volim dinamiku i volim brodove, tako da je sve pomalo išlo svojim putem.
Riječi hvale za mladu časnicu ima i “barba”.
– Mogu reći da je Josipa iznimno profesionalna, vrlo odgovorna, ona je moj oficir koji obećava. Oduševljen sam njome i njezinim radom. Pitali ste ranije kako ljudi reagiraju na nju. Zanimljivi su mi dolasci u Anconu. Privezivači koji nas dočekaju je slušaju i u nju gledaju kao u Boga. Kad završe s poslom pozdrave je i idu ća, sve štima, kaže Ružić.
Konačnu odluku o ukrcaju Josipe na brod donijela je, kao i inače, uprava Jadrolinije.
– Čuo sam dobro o njoj od drugih kolega i radovao sam se njenom dolasku. Štitim je maksimalno iako joj ne treba zaštita. Zna se ponašati i vrlo dobro se nosi sa svojim poslom. Na mostu je mir kao u crkvi. Nema pogovora, nema prigovora, “treća” kaže i svi slušaju, priča Ružić.
Zapovijedanje, iako u opisu posla, nije jednostavna stvar.
– To me u početku mučilo – kako ću zapovijedati ljudima starijima od mene? Još kao kadet sam gledala kako to funkcionira na brodu i mučilo me hoće li i mene slušati kao ostale. Sad je sve u redu, ali bilo je onih koji to nisu u početku prihvaćali. Kao žena sam, mlada i još im “pametujem”. Postoji hijerarhija koja se mora poštivati da bi sve funkcioniralo i ljudi su shvatili da im je isto slušali mene ili drugog časnika koji je muško.
Zapovijedanje u nekoliko varijanti
– Na brodu je dosta teško naći tu granicu – hoćete li zapovijedati ili naći neku granicu po kojoj vas i ljudi slušaju i sve štima. Mislim da je bolje ovo drugo, ali ovisi o situaciji. Za treću časnicu je bolja druga opcija, za mene ipak možda ova prva. Potreban je dobar balans, kaže Ružić.
Da je u muškom okružju većinu dana vidi se i po tome što termine svoga zanimanja, “kadet” ili “treći časnik”, Josipa u razgovoru ostavlja u muškom licu.
– Inače volim putničke brodove i da nisam dobila ovaj posao ukrcala bi se na neki cruiser. U školi i na fakultetu puno toga naučiš, no na kraju je najbitnija vještina. Imaš li tu vještinu ili ne ne znaš sve dok se ne ukrcaš na brod, kad nema biranja i kad je svaka odluka bitna. Imaš obavezu prema posadi i prema putnicima, i tu se u biti pokaže kakav je tko, je li sposoban za brod ili nije. Posada je mala sredina i brzo do izražaja dođe osobnost. Zato sam se što prije htjela ukrcati. Šest godina učenja je bilo iza mene a ja još nisam znala jesam li za ovaj posao ili ne.
Biti privezan u Zadru ili Anconi ipak ne znači da se izvan smjene ne smije izaći na kopno.
– U Anconi ili u Zadru imamo slobodno vrijeme između smjena i izlazimo vani na kavu, u šetnju… Kad čujem kolege koji su mjesecima na moru, ne vide kopna a kamoli kuću, shvatim da meni uistinu nije tako teško. Ljudima doma je drago, pitaju me što radim ali ne razumiju baš. Drago im je kad vide uniformu, ali teško je opisati posao. Teško bi bilo uz ovaj posao imati obitelj, toga sam svjesna, i možda se jednog dana prebacim na kopno, ali u poslu ostajem, to sam odlučila.


 NAJLJEPŠI “ZADAR”




Brod M/T Zadar, kaže zapovjednik Ružić, najbolji je i najljepši brod u bijeloj floti Jadrolinije u međunarodnom prometu. Brod Zadar ima brojne sadržaje namijenjene ugodnom putovanju, kao što su restoran self service, dječja igraonica, paluba za sunčanje, VIP-salon, duty free shop, disco club, cafe-barovi, avio-sjedala, prostore za trgovine…
Karakteristike broda:
Dužina preko svega: 116 m
Širina: 18,90 m
Gaz: 5,2 m
Brzina max: 17,5 čvorova
Nosivost: GT/NRT 9487/2846
Snaga strojeva: 7000 KW/428 RPM
Glavni stroj: 2xBAZAN MAN 8-L 40
Kapacitet putnika: 1025
Kapacitet glavne palube: 450 dužnih metara
Kapacitet kabinskih putnika: 56
Kapacitet automobila: 280
Visina ukrcajne rampe: 4,7 m
Rampa pramac/krma: protočan