Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Danas svjetski dan nekupovanja

Autor:

23.11.2008. 23:00
Danas svjetski dan nekupovanja


Bombardirani zamamnim reklamama, koje direktno sugeriraju na kupnju, redovito budeći potrebu za najčešće nepotrebnim stvarima, društvo se pomalo pretvara u zajednicu nezahvalnih pojedinaca koji zaboravljaju odavno utvrđenu činjenicu kako su one najljepše stvari zapravo besplatne
U pravoj poplavi sve brojnijih i sve različitijih ponuđača na svim mogućim područjima proizvodnje, potpomognutih sve agresivnijim promidžbenim porukama, današnje se društvo vrlo lako prifiliralo kao potrošačko.
Zasigurno je i to jedan od razloga zbog kojih ljudi danas zaboravljaju opuštanje uz duge šetnje, vožnje biciklom ili tek druženje uz običan razgovor.
Bombardirani zamamnim reklamama, koje direktno sugeriraju na kupnju, redovito budeći potrebu za najčešće nepotrebnim stvarima, društvo se pomalo pretvara u zajednicu nezahvalnih pojedinaca, koji zaboravljaju odavno utvrđenu činjenicu kako su one najljepše stvari zapravo besplatne.
S obzirom da su u tim okolnostima ljudi zaboravili što i zašto kupuju te kako tolike gomile otpada utječu na okoliš, u Europi, ali i mnogim drugim zemljama širom svijeta na današnji se dan obilježava Međunarodni dan nekupovanja.
Reciklirajmo zajedno
Taj dan na neki način predstavlja detoksikaciju od nerazumne potrošnje, ali kao slika u negativu obilježava i nadolazeće predblagdansko “divljanje” po trgovinama, kad se većina ljudi žrtvuje agresivnim promidžbenima porukama doslovce otupjevši pred promišljanjem je li nešto zaista potrebno. Vrijeme je to kad malo tko razmišlja o izrabljivanju radne snage te ne shvaća kako se šopingholizmom produbljuje jaz između bogatih i siromašnih zemalja.
Svjetski antišoperi ističu kako nije bit u tome da posve prestanemo kupovati, nego da razmišljamo kritički i ne popuštamo marketinškom pritisku i pranju mozga. Također, poziva se na davanje prednosti ekološkim proizvodima i ljudskosti.
Među rijetkima koji su se pobrinuli za to je zadarska udruga Eko-Zadar koja je u sklopu jednog u nizu svojih projekata pod nazivom “Reciklirajmo zajedno” na svojoj internetskoj stranici organizirala projekt pod nazivom “Buvljak online”. Kako pojašnjava Atana Grbić-Martinović, predsjednica Udruge, riječ je o akciji u sklopu koje ljudi imaju mogućnost svoje uporabne predmete koji im više nisu potrebni, a koji se i dalje mogu koristiti, objaviti na svojoj stranici te ih tako nekome pokloniti.
– S ekološkog aspekta ovaj je projekt iznimno koristan, a predstavlja reduciranje otpada koji svakodnevno gomilamo, odbacujući stvari koje još uvijek mogu poslužiti. Naglasak je na poklanjanju jer ovim projektom nitko ne ostvaruje nikakvu financijsku zaradu, pojasnila je Grbić-Martinović, istaknuvši kako svi oni koji na ovaj način žele pokloniti bilo koji uporabni predmet mogu digitalnu fotografiju tog predmeta i svoj kontakt broj putem pristupnog modula poslati na stranicu www.ekozadar.org.
Nakon što na taj način uspostavi kontakt s osobom kojoj je taj predmet potreban slijedi dogovor o izvršenju primopredaje i tu završava cijeli proces, a ono što je u ovom slučaju najvažnije jest da je upravo stupanje u kontakt s osobom koja daje neki predmet jedini financijski trošak.
Svaki dan – dan nekupovanja
Predsjednica također napominje kako je riječ o inovativnom projektu koji je pokrenut prije mjesec dana, a trenutačno su u ponudi jedna termo peć, jedne rošule i jedan zmaj za letenje. Do sada je već uspješno predana jedna termo peć.
– Projekt je još uvijek relativno nov i potrebno ga je popularizirati, a zaista se nadamo da će se Zadranima svidjeti. S obzirom da živimo u potrošačkom društvu te da svakodnevno gomilamo hrpe nepotrebnog otpada, sigurni smo da ćemo na ovaj način utjecati na smanjenje intenziteta potrošnje, kazala je Grbić-Martinović te dodala kako je za njih, kao i za sve ostale koje razmišljaju na jednak način svaki dan zapravo dan nekupovanja, a bilo bi lijepo kada bi kroz svoje aktivnosti učinili da što više ljudi u budućnosti tako razmišlja.
O nezahvalnom položaju kupca u današnjem društvu te njegovoj ulozi žrtve koje on zapravo nije niti svjestan, govorio je i Zoran Knežević, predsjednik Udruge “Zadarski potrošač”, istaknuvši kako je najveći problem današnja upitna kvaliteta proizvoda uz konstantno povećanje cijena.
– Promidžbene poruke i materijali ljude veoma uspješno zavaraju. Kupci stoga slijepo nasjedaju na marketinške trikove te daju svoj novac za nisko kvalitetne proizvode. Sve je više takvih primjera iz kojih se vidi da je kupca potrebno zaštititi, no sve bi bilo lakše kada bismo mi u udruzi imali dovoljno sredstava i uvjeta za organiziranje analiza tržišta, savjetovanja i proporuka za kupce, kao što to rade udruge za zaštitu potrošača u drugim zemljama, kazao je Knežević, dodavši kako je njihov skromni, volonterski rad daleko od profesionalnoga te da je unatoč golemom trudu i volji nemoguće uspješno djelovati bez dostatnih financijskih sredstava.