POVODOM DANA GRADA Gradimo Zadar za nove generacije

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika mkvanja
Zadarski gradonačelnik Branko Dukić o budućem razvoju Zadra
Zbog epidemije smo već dva puta mijenjali ovogodišnji proračun i to upravo namjenski i strogo ciljano. Prva sredstva namijenili smo za nabavku opreme zadarskoj bolnici, osigurali sredstva za pomoć socijalno najugroženijim skupinama, a onda i prve potpore poduzetništvu. U jednom trenutku smanjili smo plaće u gradskoj upravi, ustanovama i tvrtkama i potpuno se prilagodili kriznom financiranju, kaže gradonačelnik Dukić
Vedran SITNICA
Unatoč koronakrizi odlučili smo ne prekidati kapitalne investicije u Zadru - Branko Dukić

Povodom današnjeg Dana grada Zadra zadarski gradonačelnik Branko Dukić osvrnuo se na kapitalne projekte za razvoj Zadra. S obzirom da je, zbog njihova značaja za bolji život građana, veliki dio njih prepoznala i Europska unija, Zadar se može pohvaliti kako je jedan od gradova u RH s najvećim prilivom sredstava iz fondova EU-a. Iako je, zbog covida-19, svečana proslava Dana grada ove godine izostala, Zadrani će na dar dobiti itekako vrijedne projekte, među njima i novouređenu šetnicu na Bedemima.
S obzirom na epidemiološku situaciju kakav je program predviđen povodom današnje proslave Dana grada?
- Zdravlje svih nas važnije je od proslave te smo program povodom Dana grada u potpunosti prilagodili situaciji. Ove godine tako nećemo organizirati ni Svečanu sjednicu Gradskog vijeća. Hvala svima koji su vrijedno radili na pripremi događanja, znam da razumiju i podržavaju ovu odluku. Središnja svečanost ovogodišnje proslave Dana grada trebalo je biti otvaranje šetnice na obnovljenim bedemima, kao i otvaranje tradicionalne manifestacije Advent u Zadru, ali to će pričekati neka bolja i sigurnija vremena. Ono što ćemo ipak imati je dodjela javnih priznanja, u skladu s epidemiološkim mjerama. Zadar čine ljudi i njihova djela te vjerujem da i u ovim izazovnim vremenima trebamo obilježiti njihov doprinos gradu, a to ćemo napraviti u Svečanoj dvorani Sveučilišta.

Centar Mocire vrijedan 25 milijuna kuna

Koji su najvažniji projekti realizirani ili započeti u proteklom razdoblju?
- To je kao da me pitate koje mi je dijete draže. Prije projekata izdvojio bih podatak koji me osobno najviše ispunjava optimizmom, a to je da smo na vrhu u Hrvatskoj po broju prvašića i broju novih stanovnika. Neću govoriti o zaslugama, ali osobno to doživljavam kao obvezu i jasnu uputu što nam trebaju biti prioriteti i u narednim godinama. U tom kontekstu izdvojio bih Centar Mocire, projekt vrijedan 25 milijuna kuna na kojem je doslovno radilo pola gradske uprave, ali i dva ministarstva, zadarske ustanove u odgoju, školstvu i socijalnoj skrbi. Objekt je završen, uporabna dozvola izdana, prostori su predani našim budućim korisnicima i sada čekamo opremu. Sami znate koliko ga dugo i željno očekujemo i s kakvim smo sve izazovima izašli na kraj. U istom kontekstu neizmjerno je važan projekt škola Bokanjac za 500 zadarskih osnovaca koji označava završetak trosmjenskog rada u zadarskim školama. Otvorena je obnovljena škola Ploče, spremna je i dokumentacija za novu školu na Crvenim kućama, a usporedo s tim objavljen je i natječaj za sto novih POS-ovih stanova za mlade obitelji, na istoj lokaciji. Otvoren je i područni dječji vrtić Višnjik II, dio dječjeg vrtića Radost, a radi se o novom objektu s dvije odgojne skupine. Svi ti projekti, uz subvencionirane cijene vrtića i stalno podizanje standarda, čine nas posebno ponosnima.
Tu je i mega projekt Aglomeracija Zadar - Petrčane koji se realizira u suradnji grada, države i EU-a. Radi se o 567 milijuna kuna za izgradnju sustava odvodnje koji se proteže od Sinjoretova do Petrčana kroz 317 gradskih ulica. Realizacijom tog projekta gotovo ćemo ostvariti cilj »Grad bez crnih jama« jer će 95 posto gradskih domaćinstava dobiti mogućnost za svoj priključak na kanalizaciju. Ujedno, sve te ulice bit će uređene i komunalno opremljene. Pod njima će se obnoviti vodovodna mreža, postaviti DTK te uz njih izgraditi nogostupi i postaviti javna rasvjeta. Jedinstvena prigoda za potpuno novu mrežu komunalne infrastrukture na čitavom kopnenom području grada. Tu je još jedan projekt s dugogodišnjom pripremom, Gospodarska zona Crno za koju smo već našli model faznog uređenja. Traže se velika ulaganja u infrastrukturu s obzirom da je riječ o 400 hektara površine za koju je potrebno izgraditi i pristupne ceste, sustav odvodnje te energetski sustav. Osigurali smo sredstva za ceste i konačno krenuli s realizacijom.

Spreman projekt obnove rive

Grad priprema i projekte za uređenje javnih površina?
- Tako je, već imamo spreman projekt obnove rive te uskoro slijedi raspisivanje natječaja. Radi se o ulaganju od 75 milijuna kuna u zahvat uređenja najvrjednijeg gradskog prostora. Bez potpore države, gradski proračun teško može podnijeti takvo ulaganje, a država je to itekako prepoznala. Krenuli smo i u projekt novog gradskog groblja te započeli izgradnju pristupne ceste i potrebne infrastrukture. Posebnu pažnju posvetili smo gradskim plažama, a građani su vrlo brzo prepoznali što smo napravili na Punti Bajlo, nekadašnjem kupalištu Jadran i onom na Puntamici. Radi se prva faza u Diklu, a kreće i uređenje još jednog dijela plaže na Kolovarama, onog prema bazenu.
Što se tiče prometa, uređene su sve dionice državnih cesta u gradu, od vrha Bulevara do Pozdrava suncu te uskoro krećemo s ključnim križanjem spoja Bilog briga s Ulicom Hrvatskog sabora. Nekadašnja zaobilaznica postala je zagušena i zato smo započeli projektiranje nove četverotračne zaobilaznice od Musapstana do Žmirića. Isto tako, započeli smo i provedbu projekta ZUM koji će informatičkim rješenjima donijeti »pametno« upravljanje prometom i parkingom. Nadalje, nabavkom novih autobusa Zadar sada ima najmlađi vozni park javnog prijevoza u Hrvatskoj.
U kontekstu onoga što pružamo djeci osvrnuo bih se i na ulaganja u sportsku infrastrukturu. Tu je novi teniski centar na Višnjiku, novi travnjaci na pomoćnom igralištu na Stanovima i atletskom na Višnjiku, uređenje Veslačkog doma. Uostalom, Zadar je iduće godine Europski grad sporta! Ovo su samo neki od projekata, a građani znaju za nebrojene EU projekte koje Grad Zadar provodi ili je proveo. U ovom se trenutku, dakle, provodi i isplanirano je za skorašnji početak realizacije gotovo 400 milijuna kuna vrijednosti raznih projekata.

Pojačanje zadarskih snaga u Zagrebu

Koji su EU projekti trenutačno aktualni i što za taj uspješni gradski odjel znači odlazak dosadašnjeg šefa Šime Erlića?
- Odlazak Šime Erlića u Vladu pojačanje je zadarskih snaga u Zagrebu, a on je u Zadru na vrijeme oformio kvalitetan tim koji će nastaviti raditi jednako dobro i bez njega. Već niz godina u samom smo vrhu poretka među hrvatskim gradovima kada govorimo o kvaliteti pripremljenih projekata i privlačenju sredstava EU-a za njihovo financiranje. U našem gradskom odjelu imamo mladi i stručni tim, ali i vrhunski ustrojenu koordinaciju svih odjela na poslovima pripreme i provedbe EU projekata. Konačno, nije to posao po principu »evo natječaja, imaš li što«. Riječ je o procesu, strategiji razvoja grada koju smo definirali posebnim dokumentom i već ga pomalo proveli kraju te počeli pripreme za evaluaciju ostvarenog i izradu novog. Spomenut ću samo neke ugovorene projekte koji ukazuju na sustavnu pripremu i ciljanu provedbu: infrastruktura - aglomeracija Zadar-Petrčane i rekonstrukcija Tuđmanove s uvođenjem inteligentnog prometnog sustava, obrazovanje i znanost - novi sveučilišni odjeli u zgradi stare Tehničke škole i studentski dom s menzom na Kampusu, kultura - Providurova palača i bedemi, Kompleks Svetog Nikole, Centar za mlade, gospodarstvo - infrastruktura za Gospodarsku zonu Crno, rekonstrukcija postojećeg i izgradnja novog Poduzetničkog inkubatora. Ovo su ugovoreni projekti s osiguranim financiranjem kroz mehanizam integriranih teritorijalnih ulaganja, njihova vrijednost je 215 milijuna kuna! Prvi smo grad od ukupno sedam najvećih koji je u potpunosti iskoristio dostupnu omotnicu! I naravno da će nam onda »uzeti« Šimu! Tako i treba biti.

Pomoć gospodarstvu u koronakrizi

Kako je Grad pomogao gospodarstvu s obzirom na koronakrizu te što planira?
- Zbog epidemije smo već dva puta mijenjali ovogodišnji proračun i to upravo namjenski i strogo ciljano. Prva sredstva namijenili smo za nabavku opreme zadarskoj bolnici, osigurali smo sredstva za pomoć socijalno najugroženijim skupinama, a onda i prve potpore poduzetništvu. U jednom trenutku smanjili smo plaće u gradskoj upravi, ustanovama i tvrtkama i potpuno se prilagodili kriznom financiranju. Odlučili smo ne prekidati kapitalne investicije jer upravo aktivnost građevinskog sektora jača ostalo poduzetništvo i obrtništvo. To se pokazalo opravdanim i taj je dio gospodarstva ostao dinamičan. Na sreću, imali smo koliko- toliko turističku sezonu, nažalost nedovoljno dobru da uslužne djelatnosti prođu neokrznuto. Zato smo u drugom paketu mjera, osim oslobađanja i smanjenja zakupa poslovnih prostora i javnih površina, otvorili i mogućnost subvencioniranja poduzetničkih kredita za investicijska ulaganja i održavanja likvidnosti, ali i pojačali iznose neposrednih potpora poduzetništvu za čitav niz djelatnosti. Rastegli smo gradski proračun do granica održivosti, ali ih ne smijemo prijeći. Rad vrtića i škola, vatrogasaca, zdravstvenih i socijalnih ustanova ne smiju doći u pitanje, baš kao niti rušenje dosegnutih komunalnih standarda, no proći će i ova kriza, a mi naći načina za poticanje novog poduzetničkog uzleta.
Najavili ste novi gradski zeleni pojas od nekadašnjeg željezničkog kolodvora do Gaženice. Koliko je izgledno da se i taj projekt realizira i u kojem roku?
- Zadar se stalno promišljeno razvija. To što imamo brzu cestu do grada i što smo izmjestili trajektni promet iz centra grada u Gaženicu rezultat je nečijeg promišljanja, a ne slučajnosti. Želimo prostor planirati na vrijeme, s potrebnim prometnicama, javnim sadržajem i zelenim površinama, čime će se bitno unaprijediti i život građana na tom području. Studija povezivanja Gaženice s centrom grada obuhvaća prostor od sadašnjeg željezničkog kolodvora, uz postojeću prugu sve do uvale Bregdetti, te je nastala kroz niz razgovora i promišljanja urbanističkih izazova i prilika nakon izmještanja trajektnog prometa iz uvale Jazine, ali i nakon ukidanja putničkog željezničkog prometa koji se, sukladno planovima, seli u Gaženicu.
Studija potencira uređenje i izgradnju novih javnih površina, parkova i javne sadržaje koji nedostaju tom području, biciklističke staze, šetnice uz more, rekonstrukcije lokalnih prometnica i prijedloge novih prometnih rješenja, kao što je proširenje Biogradske ceste u četverotračnu prometnicu te izgradnja novoga rotora, a sve s ciljem rasterećenja prometa, posebice ljeti. Predviđeno je oko 800 novih javnih parkirališnih mjesta, sportski, rekreativni i drugi javni sadržaji, a nadovezuje se i na rekonstrukciju komunalne infrastrukture lučice Bregetti za koju je idejno rješenje u izradi.
Ovaj dokument daje odgovore na realne potrebe za školom i vrtićem, sustava prometa i parkiranja, sportskim i rekreativnim sadržajima, uređenim zelenim i javnim površinama. Prostor luke i industrijske zone u Gaženici u konačnici treba biti sjecište različitih prometnih tokova, a ova studija nudi odgovor i na taj izazov. Vjerujem da smo dužni predstaviti svoje promišljanje javnosti, čime smo ponudili okvir u kojemu želimo razvijati i graditi ovaj prostor.

Rješavanje nedostatka parkinga

Kada spominjete promet, kako se rješava promet u mirovanju, osobito na Poluotoku?
- Izradili smo nacrt prijedloga izmjene i dopune odluke koja regulira parkiranje i štiti stanovnike najužeg centra grada, posebice zbog zatvaranja Muraja, zbog čega su potrebe još veće. Na tri lokacije, Trgu Sv. Frane, Sircu i Poljani Plankit, osigurali bismo nešto manje od 100 parkirnih mjesta prvenstveno za stanare Poluotoka s povlaštenim parkirnim kartama od 50 kuna mjesečno. U tim zonama dozvolili bismo ostalim sugrađanima i gostima maksimalno sat vremena parkiranja. Nedostatak parkirnog mjesta u centru nije naša posebnost te gledamo i pratimo pametne prakse kako bismo riješili taj problem tražeći rješenje pošteno za sve, ali takvo koje štiti stanare. Trajno je, pak, rješenje kroz punu aktivaciju prostora na Ravnicama, no o tome nešto više krajem ove godine.

 

Sretan sam što mogu dati svoj doprinos bolnici

Uz dužnost gradonačelnika, koliko ste na raspolaganju Općoj bolnici Zadar?
- Medicina je moja ljubav i moj poziv i postavši gradonačelnikom nisam prestao biti liječnik. Trenutačno sam svaki drugi četvrtak u bolnici, ali i izvan tog rasporeda »uletim« kad god je nešto hitno. Sretan sam što utoliko mogu dati svoj doprinos bolnici, a kolegama sam uvijek dostupan za savjet, konzultacije i dogovor. U ovoj godini više nego ikad dostupnost liječnika bila je važna. Pacijenti koji su u potrebi, i sada kao i uvijek u teškim vremenima, mogu računati na mene. Naravno da posao gradonačelnika zahtijeva cjelodnevni angažman, ali krajičkom oka moj pogled i moje misli uvijek su prema bolnici.

 

Novi projekti digitalizacije i energetske učinkovitosti

Zadar je i službeno postao član Fab City Mreže, što to zapravo znači?
- Radi se o inicijativi koja ima za cilj usmjeriti gradove prema drugačijoj filozofiji planiranja. Cilj je kroz inovativna rješenja dati odgovor na ekološke i društvene izazove s kojima se Zadar susreće kao urbano područje. Podrška lokalnim tvrtkama, kreativcima i inovatorima u suradnji na međunarodnoj razini s partnerskim gradovima iz Mreže osigurat će Zadru pristup brojnim mogućnostima, od novih ideja, iskustava, primjera dobrih praksi do uključivanja u nove projekte koji će ponuditi mogućnost daljnjeg razvoja digitalizacije i energetski učinkovitih rješenja u Zadru.

 

Potpuna preobrazba zadarske prometne slike

Koji su glavni smart city projekti u Zadru te što se radi po pitanju digitalizacije Grada?
- Važni smart city projekti koji se provode prvenstveno se tiču urbane mobilnosti. To je projekt ZUM 4.0 koji se ne tiče samo obnove i proširenja prometnica, već i potpune preobrazbe prometne slike u Zadru koja podrazumijeva i sustav elektroničke naplate u javnom prijevozu, sustav pametnog parkiranja, sustav informiranja u prometu koji bi uključivao »pametne« autobusne stanice i digitalne zaslone uz prometnice, a sve bi se to vodilo kroz centralni sustav. To je 15 milijuna kuna vrijedan projekt koji bi se financirao EU novcem. Još 2013. godine kroz projekt ITS počeli smo se ozbiljno baviti prometom, a Zadar je 2016. među prvima u Hrvatskoj imao sustav javnih bicikli koji smo dopunili i e-romobilima, tako da se pitanje urbane mobilnosti već godinama kontinuirano rješava i unaprjeđuje.
Naš odjel za EU fondove treću godinu za redom organizirao je odličnu My Smart city konferenciju u suradnji s našom lokalnom IT zajednicom, na kojoj su se rađale ideje za podizanje kvalitete života u Zadru kroz moderne tehnologije te se govorilo o unapređenju gradske digitalne usluge i stvaranju okruženja za razvoj pametnog grada.

 

Još nisam odlučio o novoj kandidaturi za gradonačelnika

Koje su Vaše ambicije na sljedećim lokalnim izborima?
- Razumijem pitanje s obzirom da je ovo zadnji intervju povodom Dana grada u ovom mandatu, ali toliko je još posla pred nama i uz ove sve izazove koje je donijela epidemija prerano mi je i štetno baviti se time. Procijenit ćemo raspoloženje građana, proći procese i odluke unutar stranke, ako hoćete i unutar moje obitelji, no sigurno ćemo na vrijeme izvijestiti građane. Bitno je da maksimalno iskoristimo vrijeme koje je pred nama, a izbori su još jako daleko.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno