Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Brodogratelji se još uvijek odupiru krizi

Autor: Zrinka Grancarić

24.02.2009. 23:00
Brodogratelji se još uvijek odupiru krizi

Foto: Adam VIDAS



– Glupo bi bilo reći da krize nema, međutim ona se kod nas zasad nije odrazila na upite kupaca i zaključene ugovore, kaže Nenad Grozdanić


Zagrebački sajam nautike, održan prošloga tjedna, među proizvođačima brodova je uvijek bio cijenjen kao sajam na kojem se sklopi najviše ugovora. Ove godine mnogi su izlagači sajam dočekali s neizvjesnošću i pitanjem kako će svjetska kriza utjecati na proizvodnju brodova. Zadarski brodograditelji prvi su put bili smješteni jedan do drugog, pa se može reći da se u Zagrebu predstavio zadarski klaster male brodogradnje.
– Zaista nas je bilo lijepo vidjeti, onako poslagane zadarske brodove jedne do drugih, bili smo baš nekako ponosni. Istina je da se u zraku osjećala nesigurnost, no sajam je ipak prošao dobro. Bilo je manje šetača, ali zato smo imali možda i više vremena posvetiti se poslovnim kontaktima kojih ni ove godine nije nedostajalo – kazao nam je Danijel Pavlović iz Adex nautike, koja je nastupila sa svoja dva već prokušana proizvoda, Adexom 25 i Adexom 29. Ova je zadarska tvrtka na sajmu izložila i maketu svog trećeg proizvoda, čiji bi prototip trebao zaploviti ovog ljeta – Adex 35, dakle najveći model ovog proizvođača zasad.
SAS Vektor nastupio je s Adrianom 44, koja je imala premijeru prošle godine.
– Zar je moguće da je to hrvatski proizvod, bila je većina komentara za perjanicu naše tvrtke Adrianu 44. Nautičari su posebna vrsta ljudi, zadnju će kunu dati iz džepa za ono što vole, a to su brodovi. Nastupom u Zagrebu smo zadovoljni, posjećenost je bila dobra, za razliku od recimo velikog Düsseldorfa, koji je bio prazan. Plan proizvodnje Adriane 44 je popunjen do srpnja, imamo još malo prostora za narudžbe Vektora i Adrie 1002, ali ne ni tu previše. Adriana nam se zaista pokazala kao pun pogodak i zahvaljujući njoj godinu ćemo završiti u laganom plusu – kaže direktor Denis Vidaković.
Dobit će biti uložena u razvoj novog modela, Adrianu 36, koja će biti nasljednik Adrie 1002, dakle brod dužine oko deset metara, ali boljih performansi, u prvom redu brži brod nego što je Adria. Preseljenje u nove pogone u poslovnoj zoni Grabi u Poličniku kasni, u SAS Vektoru se nadaju da će izgradnja početi ove godine, i prema riječima direktora, spremni su preuzeti rizik ulaganja u ovom teškom trenutku za poduzetnike.
– U prosincu smo dobili pečat pravomoćnosti na građevinskoj dozvoli. U ovom trenutku prikupljamo ponude za izgradnju, te pregovaramo s bankama. Naime, kredit smo trebalo iskoristiti do 31. ožujka, pa smo u razgovorima da nam se rok produži do kraja godine. Naša pozicija na tržištu je takva da mislimo da trebamo ići u ovaj mali rizik, kako bismo za godinu ili godinu i pol dana tržištu mogli ponuditi kvalitetne i brzo izgrađene brodove – smatra Vidaković.
Donat Boats u prošlih je godinu dana razvio nekoliko novih modela, koji su doprinjeli tome da se gospodarska kriza zasad nije odradila na njihovo poslovanje.
– Glupo bi bilo reći da krize nema, međutim ona se kod nas zasad nije odrazila na upite kupaca i zaključene ugovore. U odnosu na lanjska dva modela ove smo godine na zagrebačkom sajmu uz izloženog Scorpionera 950 potencijalnim kupcima mogli ponuditi sedam – osam različitih varijanti, između ostalog i ribarske verzije Calafurije, od sedam i pol do 15 metara dužine. Mi smo eto izabrali pravi trenutak da tržištu ponudimo više različitih mogućnosti, što se za nas pokazalo dobrim – ocijenio je direktor Donat Boatsa Nenad Grozdanić.
U Zagrebu je Donat Boats zaključio i razgovore o izgradnji najvećeg plovila dosad, motornog broda dužine 13,8 metara, čiji će razvoj i prototip financirati sam kupac. Osim prototipa već su naručena još dva ovakva plovila, što je veliki uspjeh ovog zadarskog proizvođača brodova.
Posjedovati brod prilično je skup hobi, i svi se s pravom pitaju kakva im je sudbina s obzirom da svi stežu pojas. Poželimo zadarskim brodograditeljima mirno more, da ih oluja krize ne potopi.


 NENADMAŠNI YAMAHINI VODENI SKUTERI




Na zagrebačkom Sajmu sporta i nautike Yamaha je predstavila svoj bogati asortiman proizvoda čije je zadarski predstavnik Trofej auto. Yamaha je jedan od rijetkih  proizvođača koji se može pohvaliti s preko 30 godina iskustva u izradi proizvoda iz Marine programa. Malo koji proizvodi se mogu pohvaliti s  tolikom količinom iskustva ugrađenom u procesu njegove izrade kao Yamahini vodeni skuteri.
Još 1986. godinu Yamahini inženjeri su došli na ideju stvaranja osobnog vodenog vozila. Prepoznavši originalnost te ideje, odmah se krenulo u njenu realizaciju te je rezultat uskoro stigao u obliku prvog svjetskog osobnog vodenog vozila, a samim tim i  kompletne industrije. Rezultat toga je da se niti jedan proizvođač ne može mjeriti s Yamahinim vodenim skuterima po pitanju performansi i upravljanju vodenim skuterom, u što su se mogli uvjeriti i posjetitelji sajma.