Najbolja iskustva iz naših luka u Barceloni, Lisabonu i Valletti, primijenit ćemo na Zadar

Slika korisnika valentinam
Stephen Xuereb, izvršni direktor luke Valletta-Malta i voditelj poslovanja Global Ports Holding na svjetskoj razini
To u konačnici znači da će Zadar dobiti jaku platformu da se pozicionira na mapi destinacija za kružna putovanja, što će rezultirati zajedničkim uspjehom nas kao operatera, ali i lokalne zajednice koja će imati velike koristi - Stephen Xuereb
Stephen Xuereb: Mi se ne bavimo političkim igrama, već smo fokusirani na poslovanje i ispunjenje ciljeva

Davanje luke Gaženica u koncesiju tvrtki Global Ports Holding izazvalo je niz reakcija u zadarskoj javnosti, a na tu temu, ali i kakva budućnost čeka luku Gaženica, razgovarali smo s izvršnim direktorom luke Valletta- Malta i voditeljem poslovanja Global Ports Holding na svjetskoj razini Stephenom Xuerebom.

Je li i na Malti raspisan natječaj za koncesiju kao i u Zadru?

- Vlada Republike Malte je 2001. godine raspisala međunarodni natječaj za gradnju i upravljanje svoje jedine trajekte luke i luke za kružna putovanja na Malti. Zanimljivo da je natječaj uključivao i obnovu brojnih lukova koje su još u ranom 17. stoljeću izgradili malteški vitezovi, a mi smo imali zadatak da ih obnovimo i omogućimo da se uz njih uklope i komercijalni sadržaji. Ovo spominjem kako bih naglasio kako je model koncesije u današnje vrijeme sasvim uobičajen i prihvatljiv model upravljanja lukama, a u Valletti smo koncesiju dobili na 65 godina. Odmah smo poboljšali veze s tvrtkama specijaliziranim za krstarenja, što je rezultiralo povećanjem prometa putnika s 265 tisuća u 2001. godini na 780 tisuća putnika, rekord koji smo ostvarili 2017. godine. Dotad je lukom upravljala Malteška pomorska uprava, a mi smo preuzeli u ožujku 2002. godine i, kao što vidite, to je izravno rezultiralo kontinuiranim i planiranim povećanjem broja putnika. Sve vodeće tvrtke za krstarenja danas svoje brodove upućuju prema Malti, a uz njih i brojne specijalizirane manje linije iz Europe i SAD-a. Redovito tijekom tjedna imamo pozive svih europskih vodećih kompanija, kao što su MSC, Costa, AIDA i TUI Cruises, ali i drugih koji nas posjećuju rjeđom dinamikom. U ovoj godini luka Valletta-Malta očekuje oko 340 upita i plan je da ponovno premašimo 700.000 putnika godišnje, što je brojka koja se može usporediti i s Dubrovnikom.

Nagrađivana luka Valletta-Malta

Može li se uspješna praksa s Malte primijeniti i na Zadar?

- Valletta se postupno pozicionirala na svjetskoj mapi luka za kružna putovanja kroz svoju težnju za izvrsnošću, blisku suradnji sa svim dionicima, posebno s državnim i lokalnim tijelima, kao što su Ministarstvo turizma Republike Malte, turističke zajednice, ali i svima drugima koji su na bilo koji način vezani uz poslovanje luke, od turističkih agenata do taksi vozača. Nije stoga iznenađenje da je luka Valletta-Malta osvojila mnoge nagrade u brojnim područjima, od nagrade za najbolju home port luku, nagradu za najboljeg operatora terminala pa do nagrade za najbolju destinaciju. To pokazuje našu predanost visokim standardima pružanju usluge i izvrsnosti u operativi. U Global Ports Holdingu (GPH) to su vrijednosti koje jako cijenimo i takvu dobru praksu pretvaramo u standarde, koje onda primjenjujemo u svim našim lukama. Zadar može imati velike benefite jer ćemo sva najbolja iskustva iz naših luka u Barceloni, Lisabonu, Valletti i brojim drugima primijeniti i na Zadar. To u konačnici znači da će Zadar dobiti jaku platformu da se pozicionira na mapi destinacija za kružna putovanja, što će rezultirati zajedničkim uspjehom nas kao operatera, ali i lokalne zajednice koja će imati velike koristi.

Rast ekonomije

A kako konkretno zajednica i lokalna ekonomija mogu imati koristi od luke za kružna putovanja?

- Zadar je na odličnoj lokaciji na Jadranu i naši su planovi pretvoriti Gaženicu u home port luku, što znači da će biti polazišna luka za kružna putovanja. Zadar stvarno ima puno toga za ponuditi jer je jedan od najljepših gradova na Mediteranu, s vrijednom UNESCO baštinom i brojnim kulturnim i turističkim sadržajima. U blizini su i brojni nacionalni parkovi i parkovi prirode te druge atrakcije. Evo baš je Valleta dobar primjer, jer je upravo naše poslovanje u bitnome utjecalo na gospodarski razvoj grada i destinacijsku ponudu. Upravljanje lukom od strane GPH-a donijelo je izravne benefite, što se može vidjeti i u brojkama. Službeni je podatak kako je ukupni ekonomski utjecaj kruzing industrije na ekonomiju Malte u 2016. godini iznosio 94 milijuna eura, od čega su direktne i indirektne naknade iznosile 26 milijuna eura. Najviše koristi imaju lokalne trgovine, restorani, hoteli i druge djelatnosti koje će doživjeti snažan rast s porastom broja putnika u luci Gaženica. Naravno da ćemo mi pritom paziti na profil gostiju koje dovodimo kako bismo osigurali visoku razinu usluge i stvorili dodanu vrijednost kroz suradnju s lokalnim partnerima. Zadar ima sve pretpostavke da bude luka koja će biti prepoznata po visokoj kvaliteti ponude i usluga.

Nekoliko stotina radnih mjesta

Hoće li za sve to biti dovoljno 28 djelatnika koje ste naveli u natječajnoj dokumentaciji?

- Broj djelatnika bit će puno veći, jer ovo je samo broj djelatnika koje mi kao koncesionar trebamo u timu za upravljanje projektom i to će biti lokalni ljudi koje ćemo zaposliti. Uz to ćemo dodatno, preko specijaliziranih tvrtki, angažirati djelatnike za pružanje usluga zaštite, kao i za usluge održavanja, što iziskuje potražnju za velikim brojem radnih mjesta, jer će ti ljudi biti raspoređeni u tri smjene. Nadalje, potražnju za novim radnim mjestima osigurat će i ugostiteljski lokali s ponudom hrane i pića te trgovine. Prema tome lako je zaključiti kako će sve to u konačnici stvoriti na stotine novih radnih mjesta. Uz to, treba imati na umu da je ovo tek početak, pa će se potražnja za novim zaposlenicima nastaviti i ubuduće, jer će ju pratiti kontinuirano povećanje broja putnika i budućih novih investicija u trgovački dio luke. Sve ovo će jasno pozitivno utjecati na lokalnu ekonomiju grada Zadra i okolice, a i naša je poslovna politika da surađujemo s lokalnom zajednicom i stvaramo nova radna mjesta.

Kako komentirate kritike određenih pojedinaca koje su vam zadnjih dana upućene?

- Ne smatram to relevantnim jer to nema nikakve veze s poslovanjem i to neće priječiti naše planove i budući razvoj luke Gaženica. Mi se ne bavimo političkim igrama, već smo fokusirani na poslovanje i ispunjenje ciljeva. Na kraju dana, uspjeh Gaženice je nedvojbeno uspjeh svih u Zadru i lokalna zajednica će imati velike koristi.

Suradnja s lokalnim ljudima

A komentari da bi za Gaženicu bilo najbolje da nije dana u koncesiju već da njome upravljaju lokalni ljudi?

- Koncesije su uspješan način suradnje privatnog i javnog sektora na visokom nivou profesionalne suradnje. Global Ports Holding je najveća svjetska privatna tvrtka za upravljanje lukama za kružna putovanja i mi donosimo veliku vrijednost. Ja sam to osobno iskusio na primjeru Vallette, gdje sam na poziciji glavnog direktora od samog početka. Snaga kompanije Global Ports Holding i naše mreže luka osigurala je zavidnu razinu znanja, definiranih procesa i sustav koji su ojačali lokalne mogućnosti Vallette kao destinacije. Mi smo donijeli i brojne marketinške poticaje, a naši su odlični odnosi s kompanijama za krstarenja rezultirali izravnim povećanjem broja putnika. Smatram da Zadar ima mnoge sposobne i uspješne ljude i naravno da s njima želimo surađivati, a njihovo mišljenje i prijedloge želimo čuti jer nam je bitna suradnja. Međutim, ono u čemu smo mi nedvojbeno u prednosti je da smo specijalizirana tvrtka za upravljanje lukama za kružna putovanja i po tome smo vodeći u svijetu. Dakle, nema bolje tvrtke u svijetu koja po svojoj snazi, znanju i iskustvu svojih luka može Zadar učiniti uspješnom home port lukom. Podsjećam da se među 14 svjetskih luka za kružna putovanja kojima mi upravljamo nalaze Barcelona, kao najveća luka na Mediteranu, Lisabon, Malaga, Valletta – Malta, Ravenna, Catania, Cagliari, Bar-Montenegro i druge. Također, dioničari smo u lukama u Veneciji i Singapuru.

Trendovi u kruzing industriji

Koji su današnji trendovi u kruzing industriji?

- Ova industrija raste na svjetskoj razini, a poglavito u područjima Europe, Mediterana i Azije. Između 2017. i 2023. godine očekuje se isporuka 97 novih brodova, među kojima su veliki brodovi, ali i posebni boutique brodovi koji su sve popularniji u zadnje vrijeme. Kompanije za krstarenja svakodnevno unose brojne inovacije i poboljšanja u svoje poslovanje kako bi korisnicima pružile što bolje iskustvo. To znači da često usmjeravaju brodove prema područjima koja imaju potencijala za razvoj ponude, mijenjaju itinerere i ponudu, otkrivaju nova mjesta i streme dosegu većeg broja korisnika istovremeno optimizirajući troškove. Kao vodeća svjetska kompanija, Global Ports Holding ima jasnu strategiju prisutnosti na svim glavnim svjetskim tržištima, poglavito Karibima, Europi i Aziji. To nam osigurava da geografski osiguramo našu poziciju, a istovremeno imamo priliku da, kao vodeća kompanija, budemo ti koji definiraju standarde i sadržaje u industriji. U svakoj luci kojom upravljamo ključni faktori su znanje, stručnost i iskustvo, ali sve to svakako u kombinaciji s lokalnim partnerima, jer iznimno poštujemo kulturološke i duge lokalne vrijednosti. To je način na koji ćemo raditi i ovdje te osigurati da se Zadar razvije kao nenadmašna destinacija.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno