Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

I uz poskupljenja u HAC-u 200, a u ARZ-u 60 otkaza

24.05.2012. 22:00
I uz poskupljenja u HAC-u 200, a u ARZ-u 60 otkaza


Otpuštanja će biti jer podizanje cijena očito nije dovoljno za oporavak ARZ-a i HAC-a. Cestarine ostalih koncesionara, Bina Istre i Autoceste Zagreb-Macelj ostaju nepromijenjene


Cestarine na autocesti Rijeka-Zagreb, kao i na pravcima u vlasništvu Hrvatskih autocesta (HAC) od 1. lipnja poskupljuju za 15 posto za gotovinsko plaćanje, dok cijene ostaju iste postojećim, i novim korisnicima elektronskog sustava naplate (ENC) – potvrdili su jučer ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić, predsjednik uprave ARZ-a Željko Denona i prvi čovjek HAC-a, Dražen Guštin. To znači da će, u slučaju gotovinskog plaćanja, cestarina na autocesti Rijeka-Zagreb u jednom pravcu sada koštati 69 umjesto dosadašnjih 60 kuna za vozila prve kategorije, vožnja od Zagreba do Splita isto će vozilo koštati 180 umjesto 157 kuna, a do Vrgorca, kao zadnje točke autoceste prema Dubrovniku stajat će 220 umjesto 191 kunu. Vožnja od Zagreba do Lipovca koštat će 120 umjesto dosadašnjih 105 kuna, od Zagreba do Goričana 41, umjesto dosadašnjih 36 kuna. Poskupljuje i, osim domicilnom stanovništvu, mostarina preko Krčkog mosta, s 30 na 35 kuna.
Popust za karnete
Cestarine ostalih koncesionara u Hrvatskoj, dakle Bine Istre i Autoceste Zagreb-Macelj, ostaju nepromijenjene, što znači da će vožnja od tunela Učka do Pule i dalje koštati, za vozilo prve kategorije, 48, a do Umaga 61 kunu, kao što će i vožnja od Zaprešića do Trakošćana, pravcem kojim upravlja Autocesta Zagreb-Macelj, stajati i dalje 42 kune. Kad su u pitanju korisnici HAC-ovih karneta, kojima se cestarina plaća unaprijed za 25 prolazaka, i koji sada imaju popust od 25 posto, popust im ostaje isti, ali na nove cijene.
Korisnici ENC-a ili oni koji će to tek postati, cestarinu će ARZ-u i HAC-u i dalje plaćati po starim cijenama, i to s dosadašnjih deset posto popusta, što znači da će, primjerice, vožnju od Rijeke do Zagreba plaćati 54, umjesto novih, u slučaju gotovinskog plaćanja, 69 kuna. Do kraja lipnja vozači, koji ga još nemaju, ENC će moći od ARZ-a ili HAC-a kupiti po simboličnih 1,25 kuna (inače je cijena 122 kune), odnosno za kunu plus PDV, i s tim će uređajem cestarinu plaćati po starim cijenama ukoliko u startu uplate na svoj ENC račun najmanje 500 kuna. Za uplaćenih 500 kuna u promotivnom razdoblju do kraja lipnja, na račun će dobiti još 50 kuna gratis. Oni koji ENC već imaju, i dalje će cestarine također plaćati gotovo 22 posto niže nego po novim cijenama, dok će na račune morati i dalje uplaćivati minimalno sto kuna.
Cestarina poskupljuje, ali samo povremenim korisnicima, koji također mogu, s uplatom od 500 kuna, koristiti ENC, i plaćati stare, niže cijene cestarina – kazao je ministar Hajdaš Dončić, napominjući kako uplata od 500 kuna neće biti vremenski ograničena, dakle turist koji u Hrvatskoj za trajanja jednog ljetovanja potroši, primjerice, 360 kuna, ostatak će moći potrošiti iduće ljeto.
Oporavak gubitaša
Ministar je zadovoljan planovima restrukturiranja HAC-a i ARZ-a, no oni, bez podizanja cijena cestarina, očito nisu dovoljni za oporavak ovih velikih gubitaša. Sada je, međutim, sigurno i to da će u ove dvije tvrtke biti otpuštanja, postepeno do kraja godine, dokad je krajnji rok za prvu fazu restrukturiranja. Kako je potvrdio Guštin, iz HAC-a mora otići 200-tinjak ljudi, iz ARZ-a pak, kazao je Denona, njih šezdesetak. Broj blagajnika neće se mijenjati zbog očekivanog porasta broja ENC-eva. HAC i ARZ do sada su zajedno prodali oko 195 tisuća ENC-eva, čiji je udio u ukupnoj naplati cestarine oko 25 posto. U HAC-u procjenjuju da će promotivna akcija privući još oko šest tisuća korisnika, dok s novim cijenama računaju na dodatnih sto milijuna kuna, ARZ pak na 47 milijuna kuna.
Do kraja godine iz obje tvrtke, i HAC-a i ARZ-a, u posebnu će se, zajedničku tvrtku, izdvojiti njihovi odjeli održavanja i naplate cestarina, koji će moći svoje usluge naplate i održavanja ubuduće nuditi i drugim koncesionarima u Hrvatskoj, ali i bilo gdje u regiji. ARZ-u i HAC-u će ostati “core businesss” – upravljanje autocestama.


Prijevoznici: Kolege iz EU imaju 50 posto popusta




Budući da većina cestovnih prijevoznika već sada koristi ENC uređaje, što znači da će i dalje plaćati cestarine po starom, nezadovoljstva među prijevoznicima ne bi trebalo biti – komentar je Marijana Banellija, predsjednika udruge Hrvatskih cestovnih prijevoznika. Kako kaže, nemaju svi prijevoznici ENC, ali će ih poskupljenje sigurno natjerati na kupnju uređaja. “Ostaje nam, dakle, popust od 22 posto u odnosu na nove cijene, no s 1. srpnjem iduće godine moramo se izboriti i za bolje uvjete. Naše kolege u EU imaju popust od 50 posto”, kazao je Banelli.


Novi cjenik


Rijeka-Zagreb 69 kuna (dosad 60)
Split-Zagreb 180 kuna (157)
Zagreb-Vrgorac 220 kuna (191)
Zagreb-Lipovac 120 kuna (105)
Zagreb-Goričan 41 kuna (35)
Krčki most 35 kuna (30)