Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

I Zadar pogodila navijačka recesija

24.09.2010. 22:00
I Zadar pogodila navijačka recesija


Hrvatski obrazac je jednostavan, dok vam u goste ne dođu Hajduk ili Dinama možete se nadati da će te na tribine nekako najviše privući 2.000 gledatelja. Sve iznad toga je znanstvena fantastika, sve ispod toga realnost Prve HNL


Sada je jasno, cijene ulaznica nisu glavni razlog što nogometaše Zadra s tribina Stanova bodri sve manje gledatelja. Na Stanovima su na početku sezone 2008./09. cijenu ulaznica podigli na (pre)visokih 50 kuna, koja je početkom lanjske proljetne polusezone smanjena na razumnijih 30 kuna. Ipak, ni ta odluka nije vratila gledatelje. Dugo godina zadarski su protivnici prije dolaska u Zadar govorili o “vrućim Stanovima”, a takav vrući ambijent mogli su stvoriti samo dobro popunjene tribine. Sjećamo se jedne utakmice Zadra i Kamen Ingrada u kojoj su Zadrani 0:1 preokrenuli u 2:1. Zoran Zekić, tada igrač Kamena, a sezonu prije toga prvotimac Zadra, nakon utakmice izjavio je, otprilike, ovo: “Zadar je utakmicu dobio na galamu. Publika se digla (utakmica je bila u srijedu pr.a.), mi smo na trenutak nestali s terena i primili dva gola”.
Bez obzira na uspješan ovosezonski domaći niz ovo o čemu je Zekić govorio danas su samo neka dobra stara vremena. Potvrda tome da se nekad vrući zadarski travnjak malo ohladio bilo je lanjsko gostovanje Hajduka kada su se nakon dugo godina ulaznice za dvoboj Zadrana i Splićana mogle kupiti i u trenutku kada je utakmica počela. Ne tako davno Stanovi (sa zapadnom tribinom) za dvoboje s “bilima” rasprodali bi se i prije dana odigravanja utakmice.
Novinarske procjene
Zadar je dugo sezona u Prvoj HNL bio među onim momčadima koje su na domaćim utakmicama imale značajnu podršku. Posljednjih sezona i to se promijenilo, osim utakmica s Hajdukom i Dinamom, ponekad i Šibenikom, Zadar danas može računati na tisuću, tisuću i pol, makismalno dvije tisuće gledatelja. Te su brojke nerijetko zaokružene slobodnom procjenom novinara, koji, dakako, ne mogu izbrojiti baš sve gledatelje, pa na osnovi vizualnog dojma ocjenjujemo koliko je gledatelja na tribinama. Ne vjerujemo da pri tome umanjujemo stvarne brojke, prije će biti da ih ponekad i povećamo. No, brojali gledatelje ili ne njih je sve manje. Prema podacima iz izvještaja s utakmica Zadar je u četiri domaća nastupa gledalo ukupno 4.500 gledatelja. Lošiji ukupan zbroj imaju Istra 1961 (3.600), Šibenik (3.500), Inter (2.800), H. dragovoljac (1.800), Lokomotiva (600), s time da su Istra, Šibenik i Lokomotiva kod kuće igrali tri utakmice. Nije teško zaključiti da su klubovi iz Zagrebačke županije gledateljima najnezanimljiviji, čak ni gostovanja Hajduka i Dinama na tim stadionima ne mogu značajnije popraviti “krvnu sliku”. S druge strane, ako je Lokomotivu u četiri domaće utakmice doista gledalo ukupno 600 gledatelja, onda je pitanje za koga se nogomet u Hrvatskoj uopće igra. Sjećate se onih fraza “igrat ćemo za naše navijače”… Dinamo je uložio silan marketinški napor (novac) ne bi li u gradu od milijun stanovnika na dvoboj s Villarrealom, itekako uglednom europskom momčadi, na tribine nekako privukao procijenjenih 20 tisuća ljudi.
Hajduk i Dinamo
Jasno je iz ovih podataka da Zadar u hrvatskim okvirima nije iznimka, a trenutačno povećanje broja gledatelja u Prvoj HNL posljedica je isključivo dobrih rezultata Hajduka i Dinama u Europskoj ligi, a to znači i povećani interes za njihove utakmice, kako kod kuće tako i na gostovanjima. Potvrđuje to i podatak da su dvoboji Dinama i Zagreba, odnosno Rijeke i Hajduka u prošlom kolu imali veći posjet od svih ostalih stadiona zajedno. I to značajno veći posjet. Hrvatski obrazac je jednostavan, dok vam u goste ne dođu Hajduk ili Dinamo možete se nadati da će te na tribine nekako najviše privući 2.000 gledatelja. Sve iznad toga je znanstvena fantastika, sve ispod toga realnost Prve HNL.
Dalibor Zebić, na pitanje oko navijačke problematike uvijek će ponoviti da je uvjeren kako bi dva ili tri dobra rezultata Zadra u nizu (a to je nemoguće ostvariti stalnim porazima na gostovanjima) u značajnoj mjeri Zadrane ponovno zainteresirala za nogomet. Može biti da je tako, ali bi onda Zebić i društvo po tom pitanju morali prijeći s riječi na djela.
Rezultat ispred svega
Iako će većina prosječnih gledatelja, bez obzira o kojem je sportu riječ, na pitanje zašto (ne)dolazi na sportske događaje, spomenuti i to da u zadarskim momčadima želi vidjeti što više domaćih igrača, praksa pokazuje nešto sasvim drugo. Gledatelje u pravilu zanima (samo) rezultat, a ne toliko tko će taj rezultat ostvariti. Kad su košarkaši Zadra nizali pobjede u NLB ligi sa “stranom” momčadi Višnjik (Jazine da ne govorimo) je bio pun. Kontra toga, kada rezultata nema, bez obzira imate li u momčadi zadarsku djecu ili ne, osuđeni ste se na propuh na tribinama. Nogometaši Zadra u prvoj momčadi imaju veliku većinu domaćih igrača, ali to je očito malo kome dobra pozivnica. U Borik-Puntamici igraju samo Zadrani, no tu momčad u Jazinama ne gleda više od 100-200 gledatelja…


POSJETI NA STANOVIMA U PRVOJ HNL




SEZONA
GLEDATELJA
UTAKMICA
PROSJEK


2010./11.
4.500
4
1.125


2009./10.
24.300
15
1.620


2008./09.
35.300
14
2.353


2007./08.
54.300
17
3.194


2004./05.
32.700
16
2.043


2003./04.
52.000
16
3.250


2002./03.
42.500
16
2.656


2001./02.
38.000
15
2.533


Napomena: Prema podacima Zadarskog lista