Mario Paleka: "Struka u zemlji cijeni nas više od nas samih!"

Slika korisnika mkvanja
Direktor TZ Zadra pri kraju turističke 2019.
Što znači plasman Zadra u finale čak tri od 10 Top 10 nagrada na Danima hrvatskog turizma, i jednu titulu, uz istovremena (pre)česta prozivanja i gunđanja na sezonu u samom Zadru
HTZ
Mario Paleka preuzeo je nagradu za Zadar kao nautičku destinaciju godina iz ruku direktora HTZ-a Kristijana Staničića

Povod razgovoru s Mariom Palekom, direktorom Turističke zajednice Zadra je približavanje kraja sezone, koja u Zadru na sreću ipak još traje, u kojoj je Zadar kontinuirano bilježio među najvećim stopama rasta u zemlji držeći svoje mjesto u Top 10 hrvatskih komercijalnih turističkih odredišta. Dodatni je povod bljesak Zadra na Danima hrvatskog turizma u Slavoniji s nominacijama za nagrade i nagradama.
Konačno sam trenutak ovog razgovora je održavanje jednog novog projekta odnosno Festivala »Meat me« kao festivala mesa i mesnih jela ovog kraja, uz druženje i zabavu na lokaciji davno uređivanoj kao multifunkcionalnom prostoru za niz sadržaja van jutarnje pijace, a čemu osim par puta prve godine gotovo nikad, do sad nije služio.

Mesni pogodak

Da krenemo od onog gdje smo sad i što je zanimljivo, za razliku od stalnog prozivanja i gunđanja ispada da ste sad s ovim »meat me« festivalom prošli samo s pohvalama?
- Ideja je krenula od turističke zajednice kao svojevrsni balans na Tuna, Sushi & Wine festival u travnju, a okrenuli smo se mesu nazvavši događanje »meat me« (ideja Marija Vuksana je na engleskom igra riječi jer izgovorno znači i meso i susret - sretni me). Naravno, kako bi proširili ponudu i za lokalno stanovništvo i goste, kako bi djelovali i edukativno u smislu ponude izvornih jela, a i snažili vlastiti ponos i spoznaju vrijednosti tih jela. Iskazan je zamašan interes makar smo u pilot varijanti s ciljem da se razvije u festival koji će trajati u listopadu 7 do 10 dana. Konačno jer Zadar i cijela Zadarska županija imaju što ponuditi kada je u pitanju gastro dimnezija jela od mesa. Milim da smo uspjeli, odaziv prelazi očekivanja i sva tri dana iznimno su posjećena. Večer u petak na pijaci ostat će za sjećanje a tu smo gotovo prvi put ovaj prostor oživili dokazavši da može biti aktivan, pun ljudi za pravo gradsko druženje, kazuje nam Paleka uz živo gibanje na Pijaci gdje uz mnoga znana lica domaćih ljudi srećemo i iznenađene i razdragane goste.
​Doveli i drugačiju aktualnu i zanimljivu muziku?
- Dali smo jedan odmak ka gradskom urbanom stilu druženja, i da se ne shvati krivo došlo nam je i mnogo domaćih ljudi s raznih strana jer su to i tražili u Zadru. Ne govorimo o masovnosti ljetnih manifestacija već manifestaciji više nego primjerenoj ovom dijelu sezone i ponavljam imamo samo riječi pohvale odnosno izvrsne reakcije

​Tri plasmana u finale i jedna šampionska titula

Jedna nagrada i tri ulaska u finale na Danima hrvatskog turizma, samog Zadra, a tu su i ljudi kao i niz nagrada regiji, rijetko, ili čak nikad nismo vidjeli. Dakle imali smo Zadar među tri finalista za turističku destinaciju godine, Tuna, Sushi & Wine festival u tri finalista za događaj godine i Zadar kao pobjednika za nautičku desetinciju godine. Kakav je osjećaj?
- Iz toga se vidi, a ovdje se malo prepoznaje, da netko drugi, ii bolje reći struka u Hrvatskoj, primjećuje puno bolje nego mi sami da je Zadar jako dobra destinacija. Ušli smo kao finalist za destinaciju godine iako se dulje vrijeme ovdje nisu napravili novi hotelski sadržaji za kojima i apsolutno vapimo. Dopustite digresiju, jer bez hotelskih sadržaja najviših kategorija Zadar će imati turizam ali na razini na kojoj jesmo, a želimo se podići nivoom i kvalitetom i duljinom trajanja turizma. Nagrade i nominacije su svima ​koji se bave turizmom poticaj​, i samom Gradu obveza, da se maksimalno uključimo i profiliramo Zadar i ovdašnji turizam. Kazao bi da brojke ostaju mjera, ali nisu toliko važne koliko kvaliteta gdje se moramo pozicionirati kao ono što ja označavam »Boutique destinacija! Pri tome ne mislim na minijaturu već na kvalitetu odnosno boutique doživljaj i uslugu, od hotelskog sadržaja, malih smještajnih objekata od 30-50 i sl. soba, naravno niz takvih, kvalitetu restorana a što čini i jelo i uređenje ali i osoblje,.. Iako moram istaći da se ugostitelji, odnosno dio njih diže u kvaliteti je su shvatili da im to donosi rezultat.

Listopad na +19%,a devet mjeseci nadomak dvoznamenkastom rastu

Bez obzira što brojke posjeta i noćenja nisu više toliko bitne ipak i s njima, a kad eliminiramo tzv. nekomercijalni odnosno vikendaški dio, Zadar je konstantno u prvih 10 destinacija u zemlji, unatoč, što opet želim naglasiti, hendikepu nedostatka hotela?
- U listopadu do sad (razgovaram 18. listopada) smo na 16 posto rasta u odnosu na lanjski. Od početka godina do sad imamo 11% više dolazaka i 9% više noćenja, dakle na rubu dvoznamenkastog rasta. To je jedna od najvećih stopa rasta u zemlji kad govorimo o etabliranim turističkim sredinama s velikim brojkama. Za sam lsitopad s tih 16% više dolazaka imao 19% rasta u noćenjima. Svi smo opsjednuti pričom o cjelogodišnjem turizmu, što nikad neće biti jednak, ali radi se ipak cijeli listopad i on pokazuje vliki napredak.
Brojke su fantastične, makar se ponuda Zadra u krajnjoj liniji ipak masovno svodi na privatne apartmane?
- Izvrsno je što smo dobili upozorenje na početku sezone, a tada smo i kazali da će sezona biti na tragu lanjske i nijansu bolja, a pokazalo se da je bitno bolja. Dakle dobili smo upozorenje da ne smijemo spavati već pratiti trendove u turizmu, a trend je kvaliteta! Stoga kažem da me veseli spoznaja da je Ministarstvo odlučilo krenuti u rekategorizaciju koja kod niza objekata nije rađena iznimno dugo. Izvrsno je da se u to ide s rastom odnosno konjukturom inače da se taj korak provodi uz padove bilo bi mučno. Time će apartmani dobit »krvnu sliku« i zna ćemo što nudimo gostu jer ne smijemo zaboraviti da je to u državi gotovo 60, a ovdje i više posto kreveta.
​Ako bih htio sumirati svoje mišljenje o sezoni - zadovoljan sam sezonom, ali stanje hotelskog odnosno osnovnog smještaja smatram alarmantnim za budućnost.

Koncert Rite Ore kao epicentar prozivanja

Bavili ste se cijelo ljeto, da ne kažem od dolaska na ovo mjesto, pa i prije toga, napadima i prozivanjima, a epicentar je bio koncert Rite Ore i potrošeni novac?
- Dobro je imati kritiku i kritičku misao, makar ne treba ići u krajnost da se vrijeđamo i potcjenjujemo pred svima, postajući sami sebi neprijatelji. Jako puno se o tome govorilo, pobrojalo i nadbrojalo sve negativno, a o pozitivnim efektima koncerta se malo što kazalo, a mislim da će se učinak vidjeti kroz vrijeme. Temeljno u prozivanju je bio novac, o čemu se sve reklo, ne pozivajući se na prethodne, recimo slične događaje.
Prioritet nam je bio u populaciji, a to su mladi, i naši i gosti, novi gosti koji će prepoznati Zadar kao poželjan mladoj publici i dati im ono u što mi u mladosti nismo mogli doživjeti u ovom gradu, da jedna zvijezda u trenutku blistave slave kada obara rekorde po glazbenim ljestvicama dođe ovdje. Najsretniji sam bio na kraju, makar i tijekom koncerta s izvrsnom atmosferom, dakle, kada se potvrdilo o kakvoj je publici riječ, jer završetkom koncerta gledali ste mlada, zdrava, ozarene lica i nikakav incident, a to je bogatstvo. Logistički smo dokazali da smo sposobni od konca travnja i početku svibnja, s propašću jednog prethodnog projekta glazbenog festivala, naći način dobiti zvijezdu, u ovom slučaju, Ritu Oru, koja je davno definirala turneju i promociju novog albuma s dvije prodane arene u Londonu, pa Pariz, Frankfurth, Tokyo, Osaku, Berlin, Soči, pa ubaciti Zadar, Dubai, sada LA. Ako ste nešto slično radili, znat ćete odgovoriti onima koji će kazati, lako je samo daj novac. Nije.
Na kraju njenih 15.300 000 pratitelja na Instagramu je - čulo za Zadar. Van Zadra, uz umnogome i od mnogih negativnu kampanju, prodane su 1.842 karte za ljude koju su došli, bili ovdje, spavali, jeli, trošili i upoznali Zadar. Promocija i marketing na međunarodnom tržištu i doseg na društvenim mrežama su skupi.

 

Pobjednici Dana hrvatskog turizma?

Ukupan dojam Dana hrvatskog turizma?
- ​Mislim da je važno istaknuti, a nitko to nije spomenuo, da je Zadar na neki način sa svojom regijom, dakle Zadarskom županijom i našim ljudima (ključevima uspjeha) - pobjednik dana na Danima hrvatskog turizma. Bio je to najveći uspjeh do sad s pregrštom nagrada i nominacija. To puno govori, govori da imamo rezultat koji je prepoznala struka, dakle prepoznala i i ovdašnje ljude i događanja, i smjestila ih na - vrh zemlje!​

 

Nagradom probuditi nautiku kao zadarski »forte«

Nas nekoliko kolega prva smo generacija na Kineziološkom fakultetu sa smjerom - nautike, a i tema mog diplomskog rada je bila »Marketinški aspekti nautičkog turizma«. Iz toga sam radio pet godina u Jedriličarskom klubu »Uskok« i dugi niz godina u nautici s djecom, i sam sam nautičar. I na poziciji menadžera za sport animaciju i rekreaciju u hotelskoj kući Borik jedan od sektora su bili vodeni sportovi. No, nominacija Zadra za nautičku destinaciju godine sada kada su Ministarstvo i HTZ prvi put uveli tu kategoriju nije tek zbog moje ljubavi prema nautici već spoznaje da je Zadar uz Biograd jedan od pionira nautike, ali niz godina nije spominjan u kontekstu nautike. Kao što se HTZ sjetio potaknuti nagradom ovaj vid turizma smatrao sam da će nagrada i nama uz priznanje za povijesni učinak biti poticaj da idemo dalje, jer to možemo i moramo.
Činjenično stanje je da je Zadar nautička desetinacija, ne tek grad već sve što mu gravitira, s marinama, prometnom povezanošću i avio linijama koje omogućuju vikend jedrenje, da ne govorimo o razvedenosti, arhipelagu, s konstantnim vjetrom i umjerenim valovima,.. Imali smo prezentaciju i branili nominaciju pred povjerenstvom s članovima HTZ-a, Ministarstva turizma i hotelijerskih fakulteta Zagreba i Opatije,a četveročlanom povjerenstvu za trodnevnog boravka ovdje osmislili smo trodnevni program i upoznali ih sa svim sadržajima za nautičare, i ne tek marinama već i Pomorskim muzejom, i JK Uskok koji je tvornica mladih i mjesto održavanja svjetskih i europskih prvenstava, arhipelag, gastro ponudu, tradicije..
Ova nas titula treba potaknuti da idemo dalje s marinama, ponudom, brendiranjem nautike korištenjem postojeće situacije odlaska trajekata iz luke...
U dogovorima smo za listopad kao nautički mjesec što nismo doveli do kraja ove godine ali idemo dalje ka suradnji s Barcolanom, sa feštanjem pa i ovom »Meat me« manifestacijom, sa izmještanjem naše Koke na rivi sa štandovima i programom koji će živjeti sa gradom i grad s njime.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 5 (1 glasova)