Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Koronaškola je puna problema

25.11.2020. 09:58


Ispred zgrade Ministarstva znanosti i obrazovanja danas s početkom u 11 sati održat će se prosvjed nastavnika pod nazivom »Koronaškola«. Organizator prosvjeda, Sindikat Preporod, takvim će sindikalnim činom upozoriti za neriješene probleme s kojima su škole suočene od početka školske godine, a prouzrokovani su uvjetima rada u vrijeme pandemije. Preporod će, kaže njegov predsjednik Željko Stipić, upozoriti ministra Radovana Fuchsa na četiri glavna problema i zatražiti uspostavu dijaloga. Okosnica prosvjeda nezadovoljstvo je paralelnim radom, smanjenim plaćama za vrijeme samoizolacije, neplaćenim radom od kuće te nedostatkom tehničkog osoblja u školama. U svom istupu Preporod će ostati usamljen, bez podrške ostalih prosvjetnih sindikata, a takva podrška, kaže Stipić, nije ni zatražena zbog epidemioloških mjera.
– Želimo ukazati na probleme o kojima ministru pišemo od početka školske godine, ali odgovora nema. Također želimo pokazati i da se i u uvjetima pandemije može prosvjedovati uz poštovanje svih mjera. Upravo iz toga razloga nismo tražili da nam se pridruže ostali sindikati, jer u ovim uvjetima to nije moguće. Gotovo četiri mjeseca dopisujemo se s ministrom, ali ništa se ne događa i vrijeme je da se problemi počnu rješavati, jer ovome se ne vidi kraj, a nezadovoljstvo u školama je sve veće, navodi Stipić.
Obrazlažući sindikalne zahtjeve dodaje da se dobar dio nastavnika posljednjih mjeseci susreće sa situacijom da dijelu učenika predaje u učionici, a kada dođu kući, moraju se posvetiti onima koji su zaraženi ili u izolaciji. To je dupli rad koji uopće nije reguliran, ističe Stipić, pa je prijedlog Preporoda njegovo ukidanje.


Troškovi rada od kuće
– Ako se već želi nastaviti s tim, onda ravnatelji i nadležne vlasti moraju to regulirati i nastavnicima koji rade van opterećenja za koje su plaćeni, platiti prekovremene sate. Drugi problem odnosi se pak na nastavnike koji zbog toga što su zaraženi ili su bliski kontakti zaraženih moraju u izolaciju. Oni dobivaju manje plaće. Tražimo da se na njih počne primjenjivati odredba koja se primjenjuje i na saborske zastupnike i ministre, a to je da plaća ostaje ista, neovisno o tome je li nastavnik u izolaciji ili ne. Također, problem je i rad od kuće, jer bi se nastavnicima koji rade od kuće trebale isplatiti naknade. Nastavnici koriste svoje energente, grijanje, internet, plaćaju račune od struje i mobitela, koriste svoja računala. Mnogi su bili primorani kupiti računala i to na kredit. Poslodavac je dužan isplatiti naknadu za novonastale troškove, ističe Stipić.
Posljednji problem na koji će nastavnici danas upozoriti odnosi se na prava nenastavnog osoblja, u prvom redu spremačica. To je jedini problem koji nije uzrokovan pandemijom, već seže puno dalje, jer škole godinama upozoravaju na deficitarnost tehničkog osoblja.
– U školama je u posljednje vrijeme sve manje spremačica, a sve više posla. Iz tog razloga, zbog prevelike opterećenosti, ali i širenja zaraze i mjera izolacije, sve više njih završava na bolovanju. Preostale spremačice dužne su preuzeti čitav obim posla koji je dosta zahtjevniji nego u normalnim okolnostima. U ministarstvu je na čekanju tisuću zahtjeva za zapošljavanjem spremačica i vrlo brzo se može dogoditi da škole neće moći funkcionirati jer nemaju dovoljno tehničkog osoblja, upozorava predsjednik Preporoda.


Pedagoški standard
Međutim, sa stavovima Preporoda ne slažu se baš svi ravnatelji, jer kažu da situacija u školama baš i nije takva. Ravnateljica Prve riječke hrvatske gimnazije Jane Sclaunich kaže da je istina da nedostatak spremačica školama predstavlja veliki problem te dodaje da se radi o kompleksnom problemu koji je s pandemijom još više došao u fokus.
– To je problem Državnog pedagoškog standarda prema kojem spremačica mora održavati 500 četvornih metara prostora. Što se ostalih problema tiče, mi ih nemamo. Nastavnici biraju hoće li u slučaju samoizolacije raditi online ili će na bolovanje, a u slučaju da je jedan učenik u razredu u samoizolaciji, pruža mu se nastavnička podrška, što ne znači da nastavnik nakon nastave u školi drži i nastavu za tog učenika, kaže Sclaunich.
Slična iskustva ima i ravnatelj OŠ Pehlin, Željko Šimunić, koji također ističe da se za nekolicinu učenika u samoizolaciji ne drži dvostruka nastava, već im se pruža nastavnička podrška, nastavnici ukoliko su u samoizolaciji, biraju hoće li na bolovanje ili raditi online.
– Mi nemamo ni problem sa spremačicama. Dobili smo odobrenje za zapošljavanje dvije dodatne spremačice. Mislim da izvanredne situacije poput ove u kojoj se nalazimo zahtijevaju staloženost i rad, zaključuje Šimunić.