Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Veća pravednost, ali i veći pritisak

Autor: Anamarija Bilan

25.01.2013. 23:00
Veća pravednost, ali i veći pritisak


Postojanje više elemenata koji ulaze u konačnu ocjenu i veći period iz kojeg se uzima prosjek podrazumijeva da će učenici cijelo vrijeme raditi bolje. Mi moramo napraviti određene zahvate u sustavu jer učenici moraju naučiti kako doći do znanja i kako ga koristiti, kaže Rade Šimičević, ravnatelj Gimnazije Vladimira Nazora


Ministarstvo obrazovanja ovih je dana uvelo novi pravilnik o upisima u srednje škole prema kojem će se učenici moći upisivati preko interneta, a najveća novost, koja je i podigla mnogo prašine, je vrednovanje prosjeka svih zaključnih ocjena svih predmeta od 5. do 8. razreda osnovne škole. Mnogi profesori smatraju da će ovakav način vrednovanja učeničkog uspjeha potaknuti učenike na “ganjanje” ocjena, odnosno da im neće biti važno znanje već samo ocjena te da se na ovaj način učenike preopterećuje. Neki profesori također strahuju da će ovaj način vrednovanja i sakupljanja bodova za upis u srednje škole izazvati hiperinflaciju odlikaša, a manjak znanja jer različite škole i profesori imaju različite kriterije.
O ovim novitetima razgovarali smo s ravnateljima zadarskih osnovnih i srednjih škola koji u načelu podržavaju novi pravilnik.
I malu maturu
 – Prema mom općem sudu novi pravilnik ima pozitivne strane jer će se elektroničkim prijavljivanjem i upisom učenika izbjeći gužve u školama. Osim toga promijenio se kriterij upisa, naime vrednuje se prosjek svih zaključnih ocjena sva četiri viša razreda te još matematike, hrvatskog i stranog jezika uz tri posebna predmeta, ovisno o školi u koju se učenici upisuju, a što po mom mišljenju, nije loše, objasnio je Rade Šimičević, ravnatelj Gimnazije Vladimira Nazora.
Ipak, smatra da će učenici koji sada idu u sedmi i osmi razred biti zakinuti jer nisu znali da će im se prilikom upisivanja u srednju školu vrednovati uspjeh iz 5. i 6. razreda. Prema njegovom mišljenju reformu je trebalo provoditi postupno, ove godine sedmi i osmi, sljedeće šesti, sedmi i osmi, a tek za tri godine uspjeh sva četiri viša razreda.
 – Mislim da postojanje više elemenata koji ulaze u konačnu ocjenu i veći period iz kojeg se uzima prosjek podrazumijeva da će učenici cijelo vrijeme raditi bolje. Ono što mi svakako moramo napraviti su određeni zahvati u sustavu jer učenici moraju naučiti kako doći do znanja i kako ga koristiti. Dijete mora biti subjekt u nastavi, a ne samo promatrač. Trebamo se orijentirati na radionice, istraživanja i seminare jer ono što dijete napravi to će i znati, bolje nego da nešto samo nauči, što će brže zaboraviti, rekao je Šimičević. Smatra da bi tebalo uvesti i malu maturu koja bi još više pospješila želju za uspjehom i znanjem.
 – Ova regulativa donijet će red, ali treba stvoriti kritičnu masu i treba u ovo vjerovati i ne mijenjati pravilnik za godinu dana, već ga pustiti da bude na snazi barem pet-šest godina. Tek tada moći ćemo govoriti o rezultatima, zaključio je Šimičević.
Sustav nije korumpiran
S njim se slaže i Marko Marin, ravnatelj Osnovne škole Šimuna Kožičića Benje, koji smatra da je dobro da se uzima prosjek svih zaključnih ocjena od 5. do 8. razreda jer će se učenici moći bolje kontrolirati i neće biti mjesta makinacijama.
 – Nisu isti vrlo dobri učenici koji imaju prosjek 3,5 ili 4,4 i na ovaj način će se i to urediti. Smatram da će ovo potaknuti učenike da više uče jer se gledaju sve ocjene svih razreda, zaključio je Marin.
Mile Marasović, ravnatelj Osnovne škole Petra Preradovića, smatra da vrednovanje ocjena svih razreda nije baš dobra ideja jer se djeca tijekom četiri godine mogu i popraviti i popustiti, a na ovaj će način biti prisiljeni stalno biti fokusirani na upis, što je možda djeci u petom razredu malo preteško.
 – Mislim da će ovo biti preveliko opterećenje za tako malu djecu, ali pokazat će vrijeme, zaključio je Marasović.
Jere Bilan, županijski povjerenik Nezavisnog sindikata i profesor u Pomorskoj školi, smatra da će ovakav način vrednovanja omogućiti transparentnost prilikom upisa.
 – Mislim da su u Ministarstvu samo preslikali upise i prijave na fakultet i primijenili ih na upise za srednje škole. Ipak, na ovaj će se način omogućiti veća transparentnost, pa se neće moći dogoditi situacija od prošle godine kad je nekoliko ravnatelja dobilo otkaze zbog upisa učenika koji se nisu smjeli upisati jer nisu imali dovoljno bodova, rekao je Bilan. Dodao je ipak da bi ovo moglo značiti veće opterećenje za osnovnoškolske učitelje jer će morati unositi sve ocjene u sustav. Potrebne su investicije u poboljšanje sustava kako bi što bolje funkcionirao bez kašnjenja i zastoja, rekao je Bilan, dodajući kako se ne slaže s izjavom ministra Željka Jovanovića koji je sustav proglasio korumpiranim jer to nije istina.
– Moram reći da moji kolege imaju kriterije ocjenjivanja i ovakvim optužbama se ugrožava dostojanstvo nastavnika. Ministar Jovanović nas napada umjesto da nas brani, zaključio je Bilan.
Istaknuo je da se ocjene ne dijele, nego učenici svjesni da će im se ocjene bodovati pojačano uče i ostvaruju bolji uspjeh.