Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Umirovljeničke “Zlatne godine”

25.02.2011. 23:00
Umirovljeničke “Zlatne godine”


Za program “Upoznaj Hrvatsku” stiglo je devet zahtjeva, za umirovljenički program “Zlatne godine” osam, a za “Ostani u Hrvatskoj” samo jedan


Tekuća godina trebala bi biti godina turističkog povratka domaćega gosta na domaće destinacije, no kako sada stvari stoje čini se da ni ovaj puta usprkos poticajima nadležnog ministarstva neće biti ništa. Naime, Ministarstvo turizma je pružilo ruku pomoći poduzetnicima odnosno domaćim agencijama, na način da je osmislilo tri programa subvencioniranja ljetovanja za hrvatske građane, no oni je još uvijek nisu prihvatili, odnosno, koliko smo uspjeli zaključiti, nisu čak niti u zadovoljavajućoj mjeri upoznati s potporama koje im se pružaju.
Za program “Upoznaj Hrvatsku” stiglo je devet zahtjeva, za umirovljenički program “Zlatne godine” osam, a za “Ostani u Hrvatskoj” samo jedan. No, optimistički nastrojeni turistički djelatnici smatraju kako sezona još nije započela te da još uvijek ima vremena da se trenutno stanje koje bi omogućilo hrvatskim građanima povoljnije ljetovanje ove godine, ipak promijeni te da navedeni programi i poticaji ipak poluče rezultate. Danas nema jake i stabilne europske države koja svoje državljane ne želi zadržati na odmoru u okvirima svojih granica. Broj domaćih turista na hrvatskoj obali pada iz godine u godinu,a najgora je bila 2009. godina u kojoj je registrirano 1,6 milijuna domaćih turista, odnosno 13 posto manje u odnosu na godinu prije. Sada njihov udio u broju noćenja jedva prelazi 10 posto.
Nedovoljno upoznati
Nakon početnog kraha jednog od važnijih programa Ministarstva turizma, natječaj za potpore odmoru domaćih ljudi produljen je do 28. veljače, mada rijetko tko vjeruje da će se u ovo kratko vrijeme nešto drastično promijeniti po tom pitanju.
Tomislav Fain, vlasnik agencije “Terra” istaknuo je kako su ponuđene subvencije Ministarstva turizma agencijama interesantne, no pošto se o njima jako malo zna, očito nisu dovoljno popularizirane i predstavljene onima kojima su u prvotnoj zamisli bile namijenjene, jako malo poduzetnika je i zainteresirano za njih.
– Mislim da će veći interes za te programe pokazati agencije iz unutrašnjosti koje dovode naše domaće goste na more. Ne znam odakle uopće informacija da mi u Dalmaciji ne želimo domaće goste. Gost je gost. Geslo naše agencije je takvo da je svaki gost dobar gost. Dakle, ne odvajamo ih po nekakvim kriterijima, podjednako se odnosimo prema svima. Svaki dodatni gost je plus za naš turizam bez obzira odakle on bio. Što se tiče ponuđenih programa, odnosno subvencija, nisam pretjerano upoznat s njima, ali činjenica je da svi gosti žele što povoljniji odmor, stoga svatko bira svoj vid odmora u skladu sa svojim mogućnostima, ali i ovisno o tome što želi od njega. Dakle, gost odlučuje da li će biti smješten u hotelu, privatnom smještaju i sl. Ne možemo reći da je odmor za četveročlanu obitelj koja plati apartman 50 eura skup. Po meni to nije skupo, a onaj tko ima više novca platit će si možda smještaj u hotelu te mu za to ne treba nekakav poticaj. Kako sam rekao, nisam pretjerano upoznat sa svime što je Ministarstvo turizma propisalo, pa ne mogu previše niti komentirati nešto u što nisam potpuno upućen. Nama, kao organizatorima putovanja takve subvencije su interesantne, ali smo nedovoljno upućeni u sve to, istaknuo je Fain.
Upravo je krajem protekle godine na Saboru Hrvatske turističke zajednice ministar turizma Damir Bajs proglasio fijasko jednog od tzv. najvažnijih programa svog ministarstva. Tada je istaknuo mizeran odaziv turističkih agencija, hotelijera i određenih odredišta, programima koji bi domaćem puku omogućili povoljniji odmor. Požalio se i kako je imao velike nade u ponuđene programe no iako su plemenito zamišljeni ni jedan od programa pomoći domaćim ljudima nije naišao na plodno tlo. Ministarstvo turizma s 5,5 milijuna kuna namjerava sponzorirati nekoliko programa namijenjenih sve manjem broju domaćih turista.
Agencije nemaju sluha?
Umirovljenicima je namijenjen program “Zlatne godine” kojim Ministarstvo turizma potiče organizatore putovanja da osmisle programe za hrvatske građane starije životne dobi s četiri noćenja u predsezoni i posezoni s autobusnim ili željezničkim prijevozom, a sponzorirani su s 200 kuna po dovedenom gostu.
Pod nazivom “Upoznaj Hrvatsku” krije se promocija turistički nerazvijenih područja države, također izvan glavne sezone. U planu je bilo pomoći organizatorima putovanja da osmisle i realiziraju autobusne ili željezničke programe prema takvim područjima. Za jednodnevne izlete država nudi subvenciju od 50 kuna po putniku, za programe s najmanje dva noćenja 100 kuna, a 200 kuna za programe s više od dva noćenja. No prema svemu sudeći poduzetnicima je i to bilo premalo.
Osim navedenog, za sada je neslavno prošao i program “Kod kuće je najljepše” koji uključuje državno sponzoriranje aranžmana s najmanje četiri noćenja koji bi bili prilagođeni kupovnoj moći i interesu domaćih turista.
Iako se trenutno čini da su svi ponuđeni polučili neuspjeh, još uvijek do kraja veljače agencije ipak imaju više vremena za pripremu i koordinaciju te sve skupa možda ispane nešto bolje nego se to sada čini.
Djelatnici Turističke zajednice grada Zadra nisu pretjerani optimisti usprkos produženom natječaju.
– Agencije nisu pokazale pretjeran interes za ponuđene programe subvencioniranja. Turističke zajednice i Ministarstvo turizma u ovom projektu na neki način sudjeluju skupa, jer mi njihove projekte podržavamo i nastojimo olakšati i pomoći u provođenju njihovih projekata. Ako agencije za takvu ponudu nemaju sluha, znači da nemaju niti kvaliteta pa čak bi se usudio reći niti sposobnosti za posao. Još uvijek ne znamo točne informacije da li se netko iz naše županije uključio u projekt. Da li je ovo dobar projekt vidjet će se zapravo tek kad završi. U svakom slučaju radi se o dobrom pokušaju privlačenja domaćih gostiju, no šteta što mnogi poduzetnici u njemu ne prepoznaju dobru poslovnu priliku, istaknuo je Zvonko Šupe, direktor Turističke zajednice grada Zadra.
Stjepan Felber, stručni suradnik TZ-a ističe kako problem slabog odaziva privatnika na navedene projekte leži vjerojatno u neznanju o postojećim subvencijama, ali vjerojatno i u tržišnoj neisplativosti za male agencije koje u nas dominiraju.
– Naši ljudi nemaju naviku pratiti nekakve natječaje te mislim da je zapravo i to jedan od problema slabog odaziva na navedene projekte, iz jednostavnog razloga jer vlasnici agencija sa njima nisu uopće ili dovoljno upoznati. Istina je da privatnici, odnosno institucije koje su u tome mogle sudjelovati nisu pronašli tržišni potencijal u ponuđenim programima Ministarstva. Male agencije nemaju budžete za takve akcije dok su veliki organizatori novac usmjerili na strana tržišta. Očito je da niti agencije niti hotelijeri u svemu ponuđenom nisu pronašli nekakav preveliki interes. U Zadru egzistiraju uglavnom male agencije koje se uglavnom bave iznajmljivanjem privatnog smještaja i to im je glavnina njihove djelatnosti. Oni, dakle, samo primaju turiste i nude im privatni smještej, ali ne bave se baš slanjem turista iz Zadra negdje u unutrašnjost Hrvatske. Subvencije su u svakom slučaju dobra ideja, no kako sam prije rekao, problem je u tome koliko su privatnici upoznati s time, pitanje je da li ih je netko obavijestio ili ne, odnosno, želim reći da bi svatko tko se bavi turizmom redovno trebao pratiti stranice Ministarstva turizma koje na njima redovito objavljuje natječaje. Opet s druge strane možda je problem ipak u tome što zaista bez obzira na subvencije za navedene programe nema interesa domaćih agencija jer se njihovo poslovanje zasniva na nekim drugim principima, a opet s druge strane niti naši ljudi nemaju neku kulturu putovanja, a i nemaju baš financijskih mogućnosti kao strani turisti, smatra Felber.
Akcijski plan potpore hrvatskom turizmu prema svemu sudeći osuđen je na propas među institucijama na domaćem terenu, no prema riječima Nike Bulića, direktora Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice na hrvatske natječaje javili su se svi vodeći svjetski organizatori putovanja.