Europsko, pa tako i hrvatsko, tržište osamdesetih godina prošlog stoljeća karakterizirali su povoljni, funkcionalni automobili B segmenta koji su unatoč tadašnjem stupnju tehnologije bili razumni potrošači
Sjećate se Fiat Una? Svakako, uz uvjet da imate najmanje četrdesetak godina. I ne samo da ga se sjećate već vam sasvim sigurno ispred očiju izranja i svojevrsna fascinacija tim automobilom. Hrvatsko je tržište tada bilo preplavljeno Zastavinim modelima, pa tako i vrlo uspješnim Yugom – uvelike na tragu najbolje talijanske škole proizvodnje malih automobila, no Uno je ipak bio nešto sasvim posebno. Iako nevelik, dužine svega 3645 mm, uz 1549 mm širine te 1405 mm visine, tada je djelovao – kao pravi obiteljski automobil. Težina mu se kretala od 700 do 900 kilograma, a najmanji motor imao je svega 900 “kubika” i 45 KS. Našu mladenačku zaokupljenost tim automobilom podijelila je i tadašnja novinarska struka dodjelivši mu 1984. godine nagradu “Car of the year”.
Razvijao se Uno u svim smjerovima, u Italiji se proizvodio do 1995. godine, da bi nastavak uslijedio u Brazilu, Turskoj kao i još čitavom nizu država.
Europa se pak tih godina počela – bahatiti. Rasli au automobili u svim smjerovima, punili su se potrebnom i nepotrebnom opremom, snaga se unutar iste klase u pravilu udvostručavala. Dobivali su automobili kroz vrijeme, a posebno zadnjih 20-ak godina, i čitav niz pozitivnih svojstava, po pitanju sigurnosti ponajviše, ali nekako se ne možemo oteti utisku kako je čitava priča zapravo bila smišljena da bi se moglo – dizati cijene. Iako su istina i ljudi zadnjih desetljeća sve deblji i deblji, navedeni rast ipak nije bio potreban.
I nije samo Uno bio skoro pa savršeni spoj funkcionalnosti, odnosno sažetak realnih potreba ljudi za mobilnošću. Kao jedan jako dobar primjer razuma i logike ističemo i Citroen AX. Također nevelik, taj je automobil startao s težinom od 670 kilograma. Bez ikakvih je problema prevozio četiri odrasla putnika, a s motorom od 60 “konja” trošio je u prosjeku manje od 7 litara. Pojedini dijelovi karoserije bili su od posebno otporne plastike, a peta vrata nisu imala zajednički okvir već se pokrov “bunkera” direktno vezivao na staklo. Na taj se način nije narušilo ni sigurnost, ni funkcionalnost, ali se smanjilo težinu te tako i potrošnju. Bio je tu i Renault 5, ma bila je sva sila automobila čiji je zajednički nazivnik bio – razum.
Danas, kad svjedočimo razornim posljedicama ekonomske krize što je, između ostalog, opustošila automobilske salone, opet se prisjećamo – osamdesetih. Prisjetio ih se nedavno i karizmatični direktor Fiata Sergio Marchionne te najavio proizvodnju funkcionalnog automobila B segmenta čija će najvažnija zadaća biti dovesti tehnološku sigurnosti u zonu povoljne cijene. Sjetio se vjerojatno i genijalnog koncepta Una – i lijepog, i funkcionalnog, i štedljivog – te u svojim mislima savim sigurno vrti jednu takvu priču koja bi mogla dovesti do snažnijeg pojeftinjenja automobila.
Danas je u Hrvatskoj primjerice teško pronaći automobil cijene niže od 60 tisuća kuna. Najčešći iznosi koji se izdvajaju za automobil “vrte” se oko 85 tisuća kuna. A to je u situaciji nesigurnih primanja, čiji je k tome prosjek ispod pet tisuća kuna, previše te se zbog toga više malo tko odlučuje na kupnju novog vozila. Dacija je bila uspješno startala s Loganom, ali danas kad u Hrvatskoj nudi, istina jako dobar, Sandero, i njihove su se cijene značajnije približile (pre)visokom prosjeku.
Kriza? Možda i nije svako zlo za zlo, možda se konačno u proizvodnju automobila vrati logika. Ona iz osamdesetih godina prošlog stoljeća. Svi smo u automobil stali, nismo se “ubili” na putovanju, nismo ni previše goriva potrošili. Tko bi danas uspio proizvesti korektni automobil po cijeni od 50-ak tisuća kuna – glavni bi mu dobitak, pa ma koliko kriza bila velika i opasna, bio osiguran.
najnovije
najčitanije
Crna Kronika
TRAGEDIJA
Radnik poginuo u padu sa skele u Srinjinama
Svijet
MAĐARSKI PREMIJER
Orban vodećim dužnosnicima EU-a: Pokupite stvari i odlazite
Hrvatska
OČITOVANJE
Troje sudaca: Šeparovićeva prijetnja je duboko protuustavna
Tenis
TENIS
ATP Barcelona: Pavić i Arevalo preko Dodiga i Skupskog do polufinala
Zadar
30. OBLJETNICA
Termiti se prisjetili ratnog puta i poginulih suboraca
Zadar
TUŽNA VIJEST
Preminuo bivši profesionalni košarkaš i trener Denis Skitarelić
Zadar
LIJEPA PRIČA
KONAC DJELO KRASI Zadranka Matea Ljubanović u Norveškoj ispisuje uspješnu poduzetničku priču
Zadar
HEP JAVLJA
INFORMIRAJTE SE! Brojne ulice u Zadru sutra ostaju bez električne energije
Zadar
25 GODINA PJESME
25 GODINA PJESME: KUD Radovin izvornošću oduševljava diljem svijeta
Županija
PODRŠKA S JUGA