Pokladnom porukom protiv tmurne stvarnosti, »ljudi budimo ljudi«

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika martinazd
Petodnevna maškarana zbivanja zatvorile Babe luže
Završila su maškarana ludovanja, za vjernike je sa Čistom srijedom započela Korizma koja se iskazuje korizmenim pokorničkim djelima, postu, molitvi i dobrim dijelima milosrđa
Velimir BRKIĆ
Babe luže u ophodu po sukošanskim domaćinstvima

U utorak kasno navečer na Poklade spuštena je zavjesa na ovogodišnja petodnevna maškarana zbivanja u Sukošanu. Spustili su je ružni maškari, tzv. Babe luže – djeca, tinejdžeri, momci i muževi obučeni u staru odjeću, ogrnuti ovčjim runom, na glavi mizerije, ovčje i kozje mišine, oko pasa zvona i razna druga čuda, u ustima truba ili pištac, u ruci vreća luga kojim lužaju nemaškare, a na ramenima Did, sukošanski Krnje.
Lužanje ili prema dobro znanoj frazi »posipati se pepelom po glavi«, u svakodnevnom životu značilo bi se kajati zbog učinjenih nedjela.

Lug, znak pokore i obraćenja

Obilazeći domaćinstva sve do sumraka i potom na trgu Gornja vrata s vrećom luga posipaju nemaškaranu svitu jer korizmeno liturgijsko vrijeme započinje upravo Čistom srijedom ili Pepelnicom.
Lug ili pepeo je u kršćanskoj simbolici znak pokore i obraćenja, a u isto vrijeme naznačuje smrtnost čovjekova tijela te podsjeća na kratkotrajnost i prolaznost zemaljskog života.
Korizma se iskazuje korizmenim pokorničkim djelima, postu, molitvi i dobrim dijelima milosrđa te nastojanju da čovjek ovlada, pročisti i usmjeri život prema Bogu boreći se protiv svega onoga što ga na tom putu sprječava poput neurednih sklonosti duše i tijela, svijeta ili đavla.

Čašćenje mrsom, sirom i vinom

Obilazeći domaćinstva u ophodu Sukošanom maškare su počašćene tradicionalnom okrjepom, uglavnom »mrsom«, odnosno kuhanoj suhoj svinjetini – oglavinom, pancetom, nogicama, devenicama i kobasicama. U ponekim domaćinstvima maškare počaste pršutom, krafnama, kolačima, a kod Vedrane i Šime Zgure već tradicionalno inćunima i sirom u maslinovom ulju. Dakako, i domaćim vinom, a za mlađe sokovima.
Na presudi i paljenju Dida, krivca za sve nedaće, na trgu Gornja vrata nazočilo je oko 150 maškara, daleko najviše djece i mladih, bodrilo je nekoliko stotina mještana. Sve je prošlo »ka’ po loju«, fascinantno.

Virusi, uzurpacije, kućerine, ovrhe

Jedinstvene su to maškare u Dalmaciji i šire. Uz sve navedeno treba naglasiti kako je Sukošan jedinstven i po svom krnji Didu, umjesto jednog ima ih nekoliko tako da nema izricanja jedinstvene optužnice čiji su sukus optužbe za viruse, uzurpacije, hiperinflaciju izgradnje »kućerina« na samoj obali, ovrhe, otuđivanje, halucinacije.
Presuda je Didovo okončanje života i to na lomači u vatrenom ognju. Radost, veselje, ples, pjesma maškarane i nemaškarane svite, zaborav na sve brige i jade dnevnog života.
Pod pokroviteljstvom Općine Sukošan i Turističke zajednice, a uz tehničku potporu komunalnog poduzeća Zlatna luka te pod budnim okom Mirjane Veleslavić Nadinić, za sve maškare bilo je pripremljen fažol meštra Hrvoja Veleslavića i kupljeno 300 krafni. Kuhao se čaj, a pila se i točena piva, sve besplatno. I sve je nestalo.
A onda je točno u ponoć s kampanela sv. Kasijana odzvonio ponoć. Odzvonilo je veselje i gozba. Završila su maškarana ludovanja, započelo je vrijeme korizme.

Ocjena: 
Nije još ocijenjeno