Naši građani neće ići polagati u druge zemlje, kaže Nikola Vidaković, koji očekuje da bi možda Austrijanci ili Talijani mogli biti zainteresirani za vozački u Hrvatskoj
Polaganje vozačkog ispita uskoro bi se moglo obavljati i u drugim državama članicama Europske unije, ali su vrlo mali izgledi da će se državljanima Hrvatske ta opcija isplatiti, iako su ukupni troškovi stjecanja vozačke dozvole u Hrvatskoj visoki, te u prosjeku iznose oko 7.500 kuna, odnosno oko 1.000 eura. U Hrvatskom autoklubu (HAK) tumače kako će hrvatski državljani nakon ulaska Hrvatske u EU imati mogućnost polaganja vozačkog ispita u zemljama članicama EU, naravno i obrnuto, već od srpnja naredne godine. Tim tragom pokušali smo ispitati koliko u susjedstvu iznose troškovi osposobljavanja za vožnju, što se pokazalo kao prilično zahtjevan zadatak zbog razlika u sustavima osposobljavanja.
Na ispit bez obuke
Zaključak je da je Hrvatskoj po organizaciji auto škola od zemalja u susjedstvu, koje su članice EU-a, najsličnija Slovenija, koja je slična i po cijenama, iako one mogu biti i nešto niže za pojedine kategorije, primjerice za studente, koji tu imaju određene povoljnosti, pa je tako moguće trošak smanjiti za nekoliko stotina eura. Za nekoliko tisuća kuna trošak je manji u Srbiji ili BiH, gdje je sustav auto škola slično organiziran. Međutim, malo tko će tamo polagati, jer je uvjet stalni ili privremeni boravak, u BiH duži od šest mjeseci, kao i zato što je ulazak tih država u EU još daleko.
U usporedbi s većinom zemalja Europske unije Hrvatska je jeftinija ili jednaka po cijenama. U Austriji ili Njemačkoj minimalni troškovi iznose oko 11.000 kuna, ali pritom treba napomenuti da oni mogu rasti sve do 20.000 kuna, pa i više ukoliko se ispit više puta padne i mora ponoviti. Čak ni Italija, koju mnogi uzimaju za primjer zbog naoko nižih cijena, nije posebno povoljna, iako je teoretski moguće dobiti vozačku dozvolu za svega 3.500 do 4.000 kuna. Međutim, tako je samo zato što je u Italiji moguće izaći na ispit bez ijednog sata obuke, što znači da negdje drugdje morate steći teoretsko i praktično znanje, te na ispitu ipak proći, što nije nimalo jednostavno. Ukoliko u tome ne uspijete na novi pokušaj čeka se tri mjeseca tijekom kojih troškovi značajno rastu. Prema dopisu jedne auto škole iz Trsta razvidno je da u praksi troškovi polaganja u Italiji prosječno najčešće iznose oko 900 eura, slično ili nešto manje nego u Hrvatskoj. No, cijena sata obuke je 43,5 eura, odnosno manje ukoliko se ugovori popust. Primjerice za 30 sati vožnje prosječna cijena sata u Italiji bi mogla biti oko 30 eura, što je još uvijek gotovo duplo više od cijene sata u Hrvatskoj. Kad se na sve pridodaju i mogući problemi s poznavanjem jezika, kao i dodatnog troška boravka u nekoj drugoj zemlji, kojeg je teško izbjeći, jasno je da se polaganje vozačkog ispita u nekoj drugoj zemlji malo kome može isplatiti.
Predsjednik Udruge hrvatskih autoškola Nikola Vidaković ističe kako je uvjeren da nitko neće ići u druge zemlje polagati, već upravo suprotno, očekuje da bi možda Austrijanci ili Talijani mogli biti zainteresirani za polaganje ispita u Hrvatskoj.
Veliki troškovi
– Mi smo svjesni da je danas vozačka dozvola nužnost svakome, jednako kao što znamo da su troškovi za stjecanje vozačke dozvole ljudima veliki. Međutim, javnost nije u dovoljnoj mjeri svjesna činjenice da je država propisala da jedan sat osposobljavanja u auto školi košta 115 kuna i da je ta cijena određena još 2008. godine. Od tada je samo cijena goriva rasla gotovo 100 posto, a u toj cijeni treba se pokriti i amortizacija, održavanje vozila, kao i rad stručne osobe. Istovremeno, cijena sata stručne osobe iz HAK-a je 250 kuna, što je ogromna i nerealna razlika. Zbog svega toga, kao i činjenice da od maksimalno propisanih cijena autoškola na razini oko 5.600 kuna najveći dio otpada na razna davanja i troškove. Jasno da ljudi žele niže cijene, ali njih ne bi trebalo tražiti kroz smanjenje sigurnosti na cesti, veći broj nesreća i poginulih do čega bi bez sumnje došlo ukoliko bi se smanjio broj sati na praktičnoj i teoretskoj obuci. Mislim da bi bilo bolje da država razmisli o našem prijedlogu smanjenja PDV-a za ovu djelatnost, jer bi tako dostupnost obuke i ispita bila veća svima, a to ne bi bilo nauštrb sigurnosti, ističe Vidaković.
Ne postoje jedinstveni sustavi osposobljavanja
I u HAK-u također navode da je cijena osposobljavanja kandidata za vozače različita od jedne do druge zemlje, te je usporedbe cijena teško raditi zato što ne postoje jedinstveni sustavi osposobljavanja, odnosno nastavni planovi i programi za pojedine nastavne predmete (prometni propisi i sigurnosna pravila, pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim u prometnoj nesreći, upravljanje vozilom) su različiti, te se temeljem toga i određuje minimalna cijena osposobljavanja.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Tužna obljetnica
Prije 16 godina stradao je Hrvoje Ćustić
Zadar
RADNO VRIJEME
Pogledajte kako rade trgovine na Veliku subotu, Uskrs i Uskrsni ponedjeljak
INFOteka turizma
SPOMENIK KULTURE
Sv. Nikola napokon sjaji novim sjajem
INFOteka turizma
SKRIVENI BISER PAŠMANA
Ostaci bizantinske tvrđave iz 6. stoljeća ponovno će vrvjeti žamorom i posjetiteljima
Zadar
KONCERT
Jet Set Band na Uskrsni ponedjeljak na Narodnom trgu
Scena
DAO PODRŠKU BABY LASAGNI
URNEBESNI VIDEO ZADARSKE LEGENDE Pogledajte kako Grdović pleše na Rim Tim Tagi Dim!
Zadar
PREDBLAGDANSKA PONUDA
BILI SMO NA ZADARSKOJ TRŽNICI I RIBARNICI: ‘Prodaja ide slabo, mislim da su centri učinili svoje…’
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV 2024.
IMPRESIVAN ULOV DOMAGOJA BAŠIĆA: ‘Samo što san spustija skosavicu u more, bum…’
Zadar
ĐIR PO KVARTU
ĐIR PO KVARTU (6) Kanalizacija na Ploči trebala bi biti prioritet: ‘To je sramota. Nervira me kad…’
Crna Kronika
KRAĐE