Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Sati vožnje u Hrvatskoj, na ispit u svoju zemlju

25.03.2012. 22:00
Sati vožnje u Hrvatskoj, na ispit u svoju zemlju


Naši građani neće ići polagati u druge zemlje, kaže Nikola Vidaković, koji očekuje da bi možda Austrijanci ili Talijani mogli biti zainteresirani za vozački u Hrvatskoj
Polaganje vozačkog ispita uskoro bi se  moglo obavljati i u drugim  državama članicama Europske unije, ali su vrlo mali  izgledi da će se državljanima  Hrvatske ta opcija isplatiti,  iako su ukupni troškovi stjecanja vozačke dozvole u Hrvatskoj visoki, te u prosjeku  iznose oko 7.500 kuna, odnosno oko 1.000 eura. U  Hrvatskom autoklubu  (HAK) tumače kako će hrvatski  državljani nakon ulaska Hrvatske u EU imati mogućnost polaganja vozačkog ispita  u zemljama članicama EU,  naravno i obrnuto, već od  srpnja naredne godine. Tim  tragom pokušali smo ispitati  koliko u susjedstvu iznose  troškovi osposobljavanja za  vožnju, što se pokazalo kao  prilično zahtjevan zadatak  zbog razlika u sustavima osposobljavanja.
Na ispit bez obuke
Zaključak je da je Hrvatskoj po organizaciji auto  škola od zemalja u susjedstvu, koje su članice EU-a,  najsličnija Slovenija, koja je  slična i po cijenama, iako  one mogu biti i nešto niže za  pojedine kategorije, primjerice za studente, koji tu imaju određene povoljnosti, pa  je tako  moguće trošak smanjiti za nekoliko stotina eura. Za nekoliko tisuća kuna  trošak je manji u Srbiji ili  BiH, gdje je sustav auto škola slično organiziran.  Međutim, malo tko će tamo  polagati, jer je uvjet stalni ili  privremeni boravak, u BiH  duži od šest mjeseci, kao i  zato što je ulazak tih država  u EU još daleko.
U usporedbi s većinom zemalja Europske unije Hrvatska je jeftinija ili jednaka  po cijenama. U Austriji ili  Njemačkoj minimalni  troškovi iznose oko 11.000  kuna, ali pritom treba napomenuti da oni mogu rasti  sve do 20.000 kuna, pa i više  ukoliko se ispit više puta  padne i mora ponoviti. Čak  ni Italija, koju mnogi uzimaju za primjer zbog naoko  nižih cijena, nije posebno  povoljna, iako je teoretski  moguće dobiti vozačku dozvolu za svega 3.500 do 4.000  kuna. Međutim, tako je samo zato što je u Italiji moguće izaći na ispit bez ijednog sata obuke, što znači  da negdje drugdje morate  steći teoretsko i praktično  znanje, te na ispitu ipak  proći, što nije nimalo jednostavno. Ukoliko u tome  ne uspijete na novi pokušaj  čeka se tri mjeseca tijekom  kojih troškovi značajno rastu. Prema dopisu jedne auto  škole iz Trsta razvidno je da  u praksi troškovi polaganja  u Italiji prosječno najčešće  iznose oko 900 eura, slično  ili nešto manje nego u Hrvatskoj. No, cijena sata obuke je 43,5 eura, odnosno  manje ukoliko se ugovori  popust. Primjerice za 30 sati  vožnje prosječna cijena sata  u Italiji bi mogla biti oko 30  eura, što je još uvijek gotovo  duplo više od cijene sata u  Hrvatskoj. Kad se na sve  pridodaju i mogući problemi  s poznavanjem jezika, kao i  dodatnog troška boravka u  nekoj drugoj zemlji, kojeg je  teško izbjeći, jasno je da se  polaganje vozačkog ispita u  nekoj drugoj zemlji malo kome može isplatiti.
Predsjednik Udruge hrvatskih autoškola Nikola Vidaković ističe kako je uvjeren da nitko neće ići u  druge zemlje polagati, već  upravo suprotno, očekuje da  bi možda Austrijanci ili Talijani mogli biti zainteresirani za polaganje ispita u  Hrvatskoj.
Veliki troškovi
– Mi smo svjesni da je  danas vozačka dozvola  nužnost svakome, jednako  kao što znamo da su troškovi za stjecanje vozačke dozvole ljudima veliki.  Međutim, javnost nije u dovoljnoj mjeri svjesna činjenice da je država propisala  da jedan sat osposobljavanja  u auto školi košta 115 kuna i  da je ta cijena određena još  2008. godine. Od tada je  samo cijena goriva rasla gotovo 100 posto, a u toj cijeni  treba se pokriti i amortizacija, održavanje vozila,  kao i rad stručne osobe. Istovremeno, cijena sata  stručne osobe iz HAK-a je  250 kuna, što je ogromna i  nerealna razlika. Zbog svega  toga, kao i činjenice da od  maksimalno propisanih cijena autoškola na razini oko  5.600 kuna najveći dio otpada na razna davanja i  troškove. Jasno da ljudi žele  niže cijene, ali njih ne bi  trebalo tražiti kroz smanjenje sigurnosti na cesti,  veći broj nesreća i poginulih  do čega bi bez sumnje došlo  ukoliko bi se smanjio broj  sati na praktičnoj i teoretskoj obuci. Mislim da bi bilo  bolje da država razmisli o  našem prijedlogu smanjenja  PDV-a za ovu djelatnost, jer  bi tako dostupnost obuke i  ispita bila veća svima, a to ne  bi bilo nauštrb sigurnosti,  ističe Vidaković.


Ne postoje jedinstveni sustavi osposobljavanja


I u HAK-u također navode da je cijena osposobljavanja  kandidata za vozače različita od jedne do druge zemlje, te je usporedbe cijena teško raditi zato što ne  postoje jedinstveni sustavi osposobljavanja, odnosno  nastavni planovi i programi za pojedine nastavne  predmete (prometni propisi i sigurnosna pravila,  pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim u prometnoj nesreći, upravljanje vozilom) su različiti, te se  temeljem toga i određuje minimalna cijena osposobljavanja.