Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Sezona na zadarsko područje “dovezla” i taksiste ilegalce

26.06.2018. 16:07
Sezona na zadarsko područje “dovezla” i taksiste ilegalce


S prvim ljetnim danima i dolaskom većeg broja mlađe populacije mahom iz Velike Britanije, kojima je destinacija Zrče u Novalji na otoku Pagu, stigli su i taksisti iz svih krajeva Hrvatske željni zarade tijekom sezone. Otvoreno tržište u taksi prijevozu koje je omogućio nedavno usvojeni Zakon o prometu na cestama u Zadar je privuklo najviše Zagrepčana, ali se mogu vidjeti i registarske pločice iz slavonskih gradova pa čak i iz Dubrovnika. Ogromna konkurencija sa svih strana najviše muči male taksiste, kako na području grada, tako i u Zračnoj luci Zemunik. No oni bi, kažu, konkurenciju još i podnijeli da nije nelojalna i da u toj branši ne vlada bezakonje. Najveći su im problem ilegalci koji im zauzimaju mjesta na stajalištima, za što krive nadležne institucije.


Oštećuju državni proračun
– Na parkiralištu Zračne luke Zemunik namijenjenom taksistima nevidljivi vozači čekaju red za klijente, a mi koji radimo pošteno i po zakonu nemoćni smo i pitamo se kako ćemo poplaćati račune, a ne zaraditi. Inspekcija rada je bila prošli tjedan, ali ništa nisu napravili, a policajci koji tu dođu kažu kako ne mogu ništa osim izreći opomenu, požalili su nam se taksi prijevoznici koji imaju dozvole za obavljanje usluga taksi pijevoza na zemuničkom aerodromu (podaci poznati redakciji).
Svoje tvrdnje potkrijepili su fotografijama na kojima se vidi veliki broj nepropisno parkiranih taksija pa čak i na zelenim površinama. Zbog vozila koja taksisti ostavljaju samo da bi im čuvala red često se događa da neki od njih ostanu zarobljeni u koloni iz koje ne mogu izići satima.
– Neka od tih vozila koja čuvaju mjesto čak nisu ni registrirana. Na taj način pojedini taksi prijevoznici sa svega dva-tri vozača funkcioniraju kao da ih imaju deset. Mi im ne možemo konkurirati, a čini se da nikoga nije briga što oni na taj način oštećuju državni proračun. Ne plaćaju radnike, doprinose, neki od njih nemaju ni plastificirane cijenike postavljene na vidljivo mjesto. Mi imamo listu na koju se upisujemo i da netko hoće, za čas bi stao na kraj ilegalcima. Ako tvrtka ima deset dozvola i deset automobila, a svega tri-četiri vozača, sve je jasno. Jedan vozač može voziti osam sati na dan, govore ogorčeni taksisti.
Ništa bolja situacija nije ni u Zadru gdje je trenutno, prema tvrdnjama malih taksista predvođenih sindikalcem Predragom Šimunovim, više od stotine vozača koji rade na crno.
– To se najbolje vidi na Autobusnom kolodvoru u Zadru gdje se svako jutro nađe više od 20 taksija, a upola je stajališta pa parkiramo u dva reda. Problem nije u broju taksija već u činjenici da je više od pola njih tu na crno. Kad policija naiđe, oni se razbježe u sekundi pa sumnjamo da imaju dojave. Ponekad ostanu automobili, a samo vozači se sklone, ali policija ne provjerava ta vozila. Kažu da to nije u njihovoj nadležnosti. Od 12. svibnja sve nadležne institucije – carina, policija i Inspekcija rada trebale bi surađivati i rješavati zajednički taj problem, ali to ne rade. Na taj način uništavaju nas koji radimo po zakonu i plaćamo sva davanja, a pogoduju onima koji nemaju sve potrebne dozvole i koji drže radnike na crno ili ne plaćaju za prekovremeni rad, ističe Šimunov kojeg je razljutila izjava pomoćnika ministra mora, prometa i infrastrukture Marija Madunića koji je u superlativu govorio o novim zakonskim odredbama vezanim uz taksi prijevoz.


Koliko je kazni naplaćeno?
– Pozivam pomoćnika ministra da u japankama i kratkim hlačama s ruksakom na leđima dođe i Zadar i zatraži taksi prijevoz. Iz Zagreba možda njemu sve to super izgleda, ali nije. Naprotiv. Pa imamo i neke taksiste koji za vožnju od Gaženice do Poluotoka naplaćuju start 50 kuna i onda svaki kilometar toliko. Ti gosti koji dođu kruzerima zadrže se par sati, a i kad bi htjeli nemaju kome prijaviti preskupo naplaćenu vožnju. Treba uvesti telefonsku liniju na koju bi građani mogli prijaviti sve nepravilnosti i nezadovoljstvo, govori Šimunov apostrofirajući da je najveći problem rad na crno i to ne samo za male taksiste već i za ljude koji rade neprijavljeno. On to vidi ujedno i kao jedan od motiva iseljavanja mladih iz Hrvatske.
– Ti ljudi odlaze gdje će biti prijavljeni, plaćeni i cijenjeni. Ovdje ih drže ti robovlasnici za mizerne plaće i ne plaćaju za njih doprinose. Pomoćnik ministra pohvalio se velikim iznosima ispisanih kazni za kršenje zakona o taksi prijevozu, a ja ga pitam koliko je tih kazni naplaćeno? Neka oduzmu dozvolu i ne vraćaju ju dok se ne podmiri račun. Neka sve nadležne institucije sukladno zakonu surađuju i krenu rješavati rad na crno u taksi prijevozu. Nepoduzimanje ničega je zapravo podržavanje specijalnog rata kojim se sustavno uništava hrvatsko gospodarstvo, osiromašuju građani te potiču na iseljavanje. Kome je to u ineteresu, oštro proziva Šimunov osvrćući se i na novu odredbu zakona prema kojoj vozila za taksi prijevoz ne smiju biti starija od sedam godina te rok od pet godina za sve one koji se tim poslom bave da obnove svoje vozne parkove. Uz nelojalnu konkurenciju i nebrigu institucija Šimunov pita kako će mali taksisti koji rade legalno zaraditi za novo vozilo te ističe kako je lako velikim tvrtkama koje drže radnike na crno svako malo kupovati nove automobile. Ponovio je još jednom kako policija zna tko ima neprijavljene radnike, koje su to tvrtke, koje registarske oznake imaju ta vozila i kome je istekla dozvola.
– Apeliram na relevantna državna tijela da rade svoj posao i da s ulica maknu ilegalce kako ne bi ispaštali taksisti koji legalno rade, zaključio je Šimunov.