Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Poslano pismo potpore kapetanu Laptalu

Autor: Elza Radulić-Toman

25.11.2008. 23:00
Poslano pismo potpore kapetanu Laptalu

Foto: Ivan JAMIČIĆ



U kontaktu i uz suglasnost obitelji kapetana Laptala i s koordinatorom za obranu Duškom Pokrovcem, koji je kapetan, pravnik i sudski tumač, poslali smo pismo potpore, a to su učinile i članice konfederacije udruga pomorskih kapetana Europe, CESMA, kazao nam je predsjednik Zajednice udruga pomorskih kapetana Hrvatske kapetan Nino Dunat
Danas će se u grčkome Patrasu održati ročište za podnošenje žalbe na prvostupanjsku presudu dubrovačkom kapetanu Kristu Laptalu koji tamo izdržava prvostupanjsku presudu od 14 godina zatvora i štrajka glađu iz solidarnosti s ostalim zatvorenicima, zbog loših uvjeta u zatvoru. Laptalovi kolege, hrvatski kapetani iz Zajednice hrvatskih udruga pomorskih kapetana, osnovane krajem listopada u Zadru, uputili su pismo potpore i poslali ga grčkome odvjetniku moleći ga da se zauzme kod grčkih vlasti u borbi za pravdu, da pismo prezentira sudu, jer se kapetan Laptalo tereti i sudi po tzv. zapovjednoj odgovornosti, što je neuobičajena sudska praksa. Umjesto da mu se omogući sudski proces i presuda bazirani na temelju dokaza i svjedoka, kojima bi se eventualno dokazala njegova osobna krivnja, kako to stoji u navedenom pismu.
Ranije u mirovinu
– U kontaktu i uz suglasnost obitelji kapetana Laptala i s koordinatorom za obranu Duškom Pokrovcem, koji je kapetan, pravnik i sudski tumač, poslali smo pismo potpore, a to su učinile i članice konfederacije udruga pomorskih kapetana Europe, CESMA, kazao nam je predsjednik Zajednice udruga pomorskih kapetana Hrvatske kapetan Nino Dunat, s kojim smo porazgovarali o aktivnostima netom osnovane ove svehrvatske udruge i kojoj je podrška kolegi Laptalu bio jedan od prvih zadataka. No, ovdje je zanimljiv podatak da među članicama Europske udruge kapetana nema Grčke. Članice su: Njemačka, Francuska, Nizozemska, Belgija, Italija, Španjolska, Irska, Slovenija, Bugarska, Letonija i uskoro Hrvatska.
A brojni su zadaci pred hrvatskim pomorskim kapetanima, što je i bio razlog njihova povezivanja kroz zajedničku udrugu, jer vjeruju da će tako ojačani bolje uspijevati u njihovu rješavanju. Zasad su se u Zajednicu udružile sve postojeće udruge, Rijeke, Kostrene, Raba, Zadra, Splita i Dubrovnika, a ukoro će, čim se registrira, to učiniti i šibenska udruga. Sjedište udruge je u Zadru, a i prvi predsjednik joj je Zadranin kapetan Nino Dunat, kao i tajnik kapetan Slobodan Vrdoljak, koji je ujedno tajnik i zadarske udruge. Podsjetimo da zadarska Udruga kapetana i poručnika trgovačke mornarice danas ima oko 170 aktivnih članova, a inače, računa se da u Zadru ima oko 1 200 kapetana. Njezin je počasni član legenda zadarskoga pomorstva i osnivač Tankerske plovidbe Ivan Paša, kojega su iz osobite zahvalnosti također za počasnoga člana odmah pri osnivanju uzeli i u Zajednici.
Zajednica, pak, trenutačno okuplja oko 700 članova i smatra se da je to snaga koja može štošta dobroga donijeti zapovjednome kadru na brodovima, kao i svim pomorcima, ljudima koji rade izuzetno odgovoran i težak posao.
– Među prve zadatke smo postavili praćenje zakonodavstva iz domene mora i pomorstva, pa i pokretanje izmjena Pomorskoga zakonika i to u dijelu mirovinskoga osiguranja, kazali su nam, između ostaloga, kapetani Dunat i Vrdoljak, objašnjavajući kako nije normalno da pomorci odlaze u mirovinu sa 65 godina života, kad se u praksi događa da već s manje od 60 godina zbog raznoraznih bolesti, pa i profesionalnih, ne mogu dobiti licenciju.
Nedostatak kadra
Događa se i to vrlo često, primjerice, da kapetan ima povišeni tlak, ili šećer u krvi i ne može dobiti licenciju za rad, a nju uz kompletne liječničke pretrage mora obnavljati svake dvije godine. Osim toga, naši pomorci, oni koji rade na domaćim brodovima imaju beneficirani radni staž od dva mjeseca, a pomorci na stranim brodovima ga nemaju. Bez obzira što i oni plaćaju zdravstvene i mirovinske doprinose u Hrvatskoj i bez obzira što naših pomoraca pod stranim zastavama ima daleko više. Jer, naprosto hrvatska je flota mala, pa i zato mnogi da bi zaradili kruh, moraju na strance.
Nadalje, postoji niz drugih sličnih otvorenih pitanja oko pomoračkog teškog kruha. Zajednica udruga pomorskih kapetana, koja će se uskoro priključiti i europskoj zajednici, potom i svjetskoj, nastojat će rješavati i globalna pomorska pitanja, među kojima i ona vezana uz sve očitiji nedostatak pomorskoga kadra. Njega je sve manje u nas i u Europi, sve je manje interesa za pomorskim školama, a posljedice se već vide – na brodovima je sve manje pomoraca iz razvijenih zemalja, a sve više onih iz zemalja niskoga standarda, najčešće s istoka, koji rade za vrlo male plaće. Čak i zapovjedni kadar se počeo mijenjati, pa ga je sve manje iz zemalja s bogatim pomorskim tradicijama, kao što je naša.
Zato će Zajednica, među ostalim, organizirati aktiviranje pomoraca i osnivanje udruga u gradovima s pomorskom tradicijom, ali će raditi i na što većem aktiviranju pomorskih kapetana u domicilnim udrugama. Organizirat će i izdavanje zajedničkog periodičnog časopisa, organizirat će stručna predavanja i savjetovanja na temu pomorstva, a branit će zasigurno i integritet i čast kapetanskog zvanja i zapovjednika broda, kako su to više puta istaknuli i na nedavnom skupu u Zadru, kada se osnivala Zajednica udruga pomorskih kapetana Hrvatske.