Glavni favorit za Film godine je film „Tri plakata izvan grada“ Martina McDonagha

Slika korisnika valentinam
Nenad Korkut za Zadarski list
Posebne simpatije imam za film „Skrivena ljubav“. Radi se o iznimnom filmu čarobne atmosfere, rekao bih najromantičnijoj ljubavnoj priči ovogodišnjih Oscara. James Ivory je nominiran za adaptaciju scenarija i ako pobjedi, s 90 godina, bit će najstariji dobitnik Oscara u povijesti
Nenad Korktu s jedinim hrvatskim Oscarom kojeg je dobio 1962. godine Dušan Vukotić za animirani film „Surogat“

Za nepunih tjedan dana, 4. ožujka, u Los Angelosu, u čuvenom Dolby Theatru, na rasporedu je najprestižnija i najglamuroznija dodjela filmskih nagrada – Oscar. Hrvatska televizija će kao i predhodnih godina uživo prenositi dodjelu, a jedan od komentatora bit će kao i niz predhodnih godina Nenad Korkut. Velikom filmofilu i poznavaocu filma u toj će zadaći svakako pomoći i posebna brošura o svim pojedinostima vezanim za nominirane koju Akademija filmskih umjetnosti i znanosti, koja dodjeljuje nagradu, šalje isključivo poštom da se spriječi eventualno kopiranje u slučaju digitalnog prijenosa, na adrese svih medija koji prenose dodjelu. Dobro upoznatog stoga sa svim pojedinostima vezanim za Oscar 2018.-te, pitamo ga da za Zadarski list malo prokomentira ovogodišnje nominirane.

I ove godine si jedan od komentatora prijenosa dodjele Oscara za HTV. Znam da si, prije svega kao filmofil, a onda i zbog komentiranja, pogledao većinu naslova. I, što bi izdvojio?

- Moram reći kako sam iznimno zadovoljan kvalitetom filmova koji su ove godine odabrani da se bore za najprestižniju nagradu u kategoriji filma godine. Posebno me veseli što je odabir toliko raznovrstan da će bez obzira na osobne filmske preferencije svatko moći izabrati svoje favorite. Ja ću navijati za „Tri plakata izvan grada“ i „Skrivenu ljubav“. To su filmovi koji su me najviše oduševili među nominiranima. S obzirom na sve nagrade koje je film „Tri plakata izvan grada“ osvojio prije samog Oscara (a među njima i najprestižnije: Zlatni globus, BAFTA i SAG), čini se kako on ima realne šanse da bude okrunjen kao film godine što bi me veselilo jer se radi o vrlo neobičnom, a sjajnom filmu. Jednu tešku temu (smrt djeteta) obrađuje na nesvakidašnje crno humoran način. Vrlo svjež film, sjajno napisan i odglumljen. Moje posebne simpatije su ipak na strani filma „Call me by your name“ (moram priznati kako sam neugodno iznenađen našim prijevodom filma ovako lirskog naziva). Radi se o iznimnom filmu čarobne atmosfere, rekao bih najromantičnijoj ljubavnoj priči ovogodišnjih Oscara. Mladi glumac Timothee Chalamet ostvario je nezaboravnu ulogu, a prelijepe slike ljeta 1983. na sjeveru Italije i muzika Sufjana Stevensa, ostati će vam dugo u pamćenju nakon izlaska iz kina.

A u drugim kategorijama?

Izraziti favoriti

- U kategorijama glavnih glumaca imamo izrazite favorite, to su Frances McDormand za „Tri plakata izvan grada“ i Gary Oldman za „Prijelomni čas“. Oboje su zaslužili Oscara unatoč vrlo jakoj konkurenciji u obje kategorije. Iako je malo vjerojatno, mene ne bi smetalo ni kad bi se na pozornicu popeli njihovi mlađi kolege, Saoirse Ronan za „Lady Bird“ i Timothee Chalamet za „Skrivenu ljubav“. To su glumci u ranim dvadesetima koji su već pokazali izuzetnu glumačku zrelost. Ako ne pobjede ove godine, vjerujem da ćemo ih i u budućnosti susretati na Oscarima. Što se režije tiče, najveće iznenađenje je što među nominiranima nema Martina McDonagha („Tri plakata izvan grada“), što širom otvara vrata pobjede Guillermu del Toru za „Oblik vode“. U ponuđenoj konkurenciji moj glas bi išao Christopheru Nolanu za „Dunkirk“. U konkurenciji scenarija očekujem jedan od najsentimentalnijih trenutaka na ovogodišnjoj dodjeli, a to je pobjeda Jamesa Ivoryja za adaptaciju scenarija „Skrivene ljubavi“. Osim što bi to bila nagrada koju je odavno zaslužio za režiju svojih remek djela „Soba s Pogledom“, „Howards End“ i „Na kraju dana“, u slučaju da pobjedi, Ivory će s 90 godina biti najstariji dobitnik Oscara u povijesti. Drugi veliki emotivni trenutak očekuje se u kategoriji najboljeg snimatelja. Naime Roger Deakins ima čak 14 nepotvrđenih nominacija i mislim da je došlo vrijeme da ga napokon nagrade. Ove godine je favorit za svoj sjajni snimateljski rad na nastavku „Blade Runnera“ i ja mu od srca želim da dobije Oscara.

Za kostime mislim da bi trebao pobjediti Mark Bridges za svoj rad na filmu „Fantomska nit“. To bi bio i pravedan, ali i logičan izbor jer se film bavi modom i glavni lik je modni kreator (Daniel Day-Lewis). Minuciozno je rekonstruiran rad velikih modnih ateliera iz 50-ih godina prošlog stoljeća pa da se nadam da će to prepoznati i oscarovski glasači.

Najviše nominacija ima „Oblik vode“. Što misliš hoće li na kraju završiti i s najviše zlatnih kipića?

- Da, film koji se nametnuo kao glavni favorit zbog velikog broja nominacija u odnosu na konkurente je „Oblik vode“. Taj film, osim što se takmiči u glavnim kategorijama ima i niz drugih nominacija (sveukupno 13) u onim estetskim i tehničkim kategorijama pa je za očekivati da će u zbiru na kraju osvojiti najviše nagrada, čak i ako mu izmakne glavna. On nije moj osobni favorit bez obzira što se radi o izuzetnom djelu. Mislim da i „Dunkirk“ ima šanse okititi se s dosta nagrada ali u tehničkim kategorijama.

Političke teme

Osim umjetničke kvalitete neki su filmovi često nagrađivani i zbog određenih političkih ili općenito društveno bitnih tema. Postoje li ove godine takvi naslovi?

- Naravno, ima ih, kao i uvijek. Spielbergov film „Novine“ veliča slobodu govora i nezavisno novinarstvo, što je Amerikancima trenutno goruće pitanje s obzirom na česte kritike koje novinari dobivaju od novog predsjednika. To je sigurno pomoglo da se film nađe u glavnoj kategoriji iako je s obzirom na Spielbergov autoritet podbacio po broju nominacija (uz film godine takmiči se još samo Meryl Streep). Isto tako politička i socijalna korektnost može se iščitati i u kategoriji najboljeg režisera. Tamo su se našli i afroamerikanac Jordan Peele i Greta Gerwing koja je tek peta žena u povijesti Oscara koja je izborila nominaciju u toj kategoriji. Oscaru je ove godine s obzirom na pokret #Metoo bilo jako važno istaknuti žene, ali i crnce, jer se Oscar često nalazio pod kritikom kako je bio previše bijel prošlih godina. Ove godine i afroamerički glumci mogu biti zadovoljni svojom zastupljenošću među nominiranima.

Pobjedničke situacije

Hollywood, zapravo Akademija filmskih umjetnosti i znanosti često nagrađuje, da se tako izrazim - vrlo ekspresivne uloge (psihički vrlo kompleksne, s velikim tjelesnim transformacijama). Sjećam se kako su ljudi komentirali vrlo pozitivno kada je Emma Thompson dobila Oscara za „Howards End“, kako je nagrada došla u ruke glumice, zapravo za ulogu mimo te neke vrlo često Oscar šablone. Imamo li ove godine takve uloge, glumce koji bi mogli zbog posebnosti lika koji glume osvojiti nagradu nauštrb nekoga tko to zaslužuje više?

- Jako cijenim Gary Oldmana i ja bi mu dao Oscara još za Coppolinog „Draculu“, no tada nije bio ni nominiran. On je ove godine u situaciji koja se čini zasigurno pobjednička, jer Oscar bez zadrške obožava velike tjelesne transformacije i povijesne likove. S obzirom da Oldman igra Winstona Churchilla pod teškom šminkom jasno je da su male šanse da izgubi.

Što misliš o pokretu kontra seksualnog zlostavljanja žena #Metoo koji si spomenuo? Obilježio je sve recentnije dodjele filmskih nagrada, vjerujem da će biti aktualan i na Oscarima?

- Taj je pokret doista obilježio Hollywood prošle godine tako da je logično da će se njegovi odjeci čuti i na pozornici Dolby Teatra na samoj dodjeli najprestižnije filmske nagrade. Koliko su se stvari promjenile samo u godinu dana govori podatak kako je prošle godine Casey Affleck nagrađen za najboljeg glumca unatoč optužbama za seksualno uznemiravanje suradnica, a ove godine neće biti na ceremoniji da kao prošlogodišnji laureat tradicionalno preda Oscara najboljoj glumici. James Franco koji je figurirao kao sigurni kandidat ove godine u kategoriji glavnog glumca za sjajan film „Disaster Artist“ nakon prvih sumnji da je zlostavljač izgubio je svaku šansu za nominaciju. Jasno je kako Affleck ne bi ove godine i u ovakvom ozračju pobjedio.

Povijest nepravdi

O tome tko je dobio, a tko nije, a trebao je dobiti Oscara se polemizira desetljećima. Što misliš, tko je po tebi dobio Oscara, a nije trebao i obrnuto?

- Povijest Oscara je povijest nepravdi. Ne treba ići daleko u prošlost. Još uvijek zvuči nevjerojatno kako je film „Crash“ pobjedio „Planinu Brokeback“ ili kako je „Chicago“ pobjedio „Sate“ („The Hours“) i „Pijanista“. Filmoljubci se ni dan danas ne mire s činjenicom da je Gwyneth Paltrow nagrađena za „Zaljubljenog Shakespearea“ u konkurenciji Cate Blanchett za „Elizabeth“... Svake godine se dogodi neka nepravda i bit će ih i ubuduće. Ne treba oko toga razbijati glavu, ipak se radi o industriji zabave u kojoj se vrti veliki novac i sve to ne treba uzimati previše ozbiljno.

A red carpet, što možemo očekivati na najglamuroznijem crvenom tepihu na svijetu? Crna i dalje kao dio #Metoo pokreta?

- Ja se osobno nadam kako su glumice dovoljno crnine pokazale na Zlatnim globusima i BAFTA-i te ćemo na oscarovskom crvenom tepihu vidjeti i nešto raznolikiju ponudu, no to što će koja zvijezda odjenuti teže je ponekad odgonetnuti negoli same dobitnike. Nadam se da će me ugodno iznenaditi!

Što ove godine Europa šalje na Oscare, koje bi naslove izdvojio sa staroga kontinenta?

- Tri europska filma se nalaze i u trci za Oscare ove godine u kategoriji stranog filma. Mađarski nažalost nisam još pogledao, no ruski („Bez ljubavi“) i švedski („Kvadrat“) su doista sjajni i preporučujem ih svima da ih pogledaju. Oboje su igrali i na prošlogodišnjem Cannesu, gdje je švedski „Kvadrat“ odnio Zlatnu Plamu. Vrhunski film, vrlo uzemirujuća satira na život privilegirane više srednje klase i umjetničke krugove u kojoj sam se itekako prepoznao. Ruski „Bez ljubavi“, velikog sineasta Andreja Zvjaginceva izuzetno je težak i depresivan film. Kada ga odgledate primijetiti ćete koliko Zvjagincev baštini tradiciju velikog sunarodnjaka Tarkovskog. Mračan prikaz suvremene Rusije.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno