Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Oporavak kruzing tržišta tek 2022. i 2023. godine

27.02.2021. 08:56


 U 2020. godini je u Zadru bilo 13 ticanja kruzera i 714 putnika. Za usporedbu napomenimo da je samo jedno prosječno ticanje u 2019. godini bilježilo više od 1.000 putnika. A prema službenim najavama, očekivali smo više od 200.000 putnika i 150 ticanja, govori nam ravnatelj Robert Škifić najkraći rezime 2020. godine u Lučkoj upravi Zadar.
»Pustoš« u gradskoj luci te u luci Gaženica nitko nije očekivao prije no što se pojavila pandemija koja je promijenila sve.


Ticanja je bilo, no to se ne može zvati prometom
– Negdje u ožujku prošle godine najave dolazaka kruzera za 2021. godinu bile su impresivne. Očekivali smo sveukupno oko 197 ticanja u gradskoj luci i Gaženici te nešto manje od 300.000 putnika što bi značilo još jednu rekordnu godinu. Nažalost, do današnjeg dana je pristiglo oko 65 otkaza ticanja zbog pandemije COVID-19. Još uvijek se radi o značajnom broju dolazaka, međutim, s obzirom na situaciju vezanu za predmetnu pandemiju, nismo previše optimistični u pogledu na daljnji tijek sezone. U razgovorima s kruzing kompanijama nailazimo na vrlo oprezne odgovore, međutim, svim odgovorima je zajedničko to da ne očekuju značajniji kruzing do kraja kolovoza ili rujna. Dodatne otegotne okolnosti su i Odluke o zabranama ulaska i prometovanja brodova na kružnim putovanjima s više od 200 putnika. Značajniji oporavak na tržištu kruzera očekujemo kroz 2022. i 2023. godinu, ističe Škifić.
Još uvijek ne postoje ni posebni propisi, niti jedinstveni stav kompanija vezano za ulazak putnika na brod, epidemiošloške mjere na brodu i slično.
– Međutim, sve kompanije rade aktivno na tome. Rješavanje tog problema za njih je pitanje opstanka, navodi Škifić.
Otkad je nastupila epidemija, ticanja je bilo, ali kako kaže Škifić, teško da se to može nazvati ikakvim prometom.


Plutajući centar za obuku
– Kao što smo naveli, u 2020. godini smo zabilježili sveukupno 13 ticanja i 714 putnika, a prema prethodnim najavama očekivali smo novi rekordni promet te više od 200.000 putnika i oko 150 ticanja kruzera. Možda te brojke mogu dodatno dočarati ogromne probleme na kruzing tržištu. Prihodi od aktivnosti u međunarodnom prometu nam se svode na naplatu ležarine za brodove na vezu. To nisu zanemarivi prihodi, međutim, bez putnika nema multiplikativnog efekta koje kruzeri stvaraju, a to je potrošnja putnika koja direktno i značajno utječe na ukupne prihode destinacije – što nam je uvijek bio krajnji cilj, zaključuje Škifić.
Tijekom ovih mjeseci u Gaženici su se mogli vidjeti kruzeri na vezu, valjda tek kao podsjetnik na ono što su za Gaženicu svi sanjali – punu luku brodova i ljudi.
– Dugo vremena su bila dva kruzera na vezu, međutim, jedan je, nažalost, otišao u rezalište. Preostali kruzer je Marella Discovery 2 (Marella Cruises) te se u Gaženici nalazi u lay-up statusu, odnosno statusu aktivnog mirovanja s posadom spremnom da u roku od 48 sati napusti luku. Čekaju početak komercijalnih operacija. Osim njega, na području međunarodnog terminala se nalazi i školski brod pod malteškom zastavom Bright Spark u vlasništvu Allseas grupacije koja je specijalizirana za podizanje teških tereta, polaganje cjevovoda i ostale podvodne radove. Radi se o brodu dužine 130 metara izgrađenom 1990. godine. Posebnost predmetnog broda je u tome da djeluje kao plutajući centar za obuku i razvoj zavarivača specijaliziranih za polaganje cjevovoda na morsko dno, otkrio je Škifić.




»Prihodi od aktivnosti u međunarodnom prometu nam se svode na naplatu ležarine za brodove na vezu. To nisu zanemarivi prihodi, međutim, bez putnika nema multiplikativnog efekta koje kruzeri stvaraju, a to je potrošnja putnika koja direktno i značajno utječe na ukupne prihode destinacije – što nam je uvijek bio krajnji cilj«
Robert ŠKIFIĆ