Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Marina Kornati u znaku novih rekorda

Autor: Branko Šuljić

26.10.2009. 23:00
Marina Kornati u znaku novih rekorda


Biogradski organizatori hvalili su se rekordnim brojkama. Okupili su 185 izlagača, te više od 240 novih i rabljenih brodova – 170 plovila u moru, 75 malih motornih plovila na suhom, 110 rabljenih ponuđenih na prodaju. Kao na svakom sajmu, bilo je i noviteta
U tužnu priču nautičke djelatnosti u Hrvatskoj uklopile su se i vremenske nepogode. Stječe se dojam – sve se urotilo protiv njih. Nevolje nailaze jedna za drugom, u obliku svjetske recesije, hrvatskih trošarina… Onda se još veliko nevrijeme obrušilo na nautički sajam Biograd Boat Show, što je proteklog tjedna održan u Biogradu, gradu kojemu i danas u službenom nazivu stoji dodatak “na moru”. U centru hrvatskog nautičkog turizma tamošnja hotelska kuća Ilirija upriličila je 11. izdanje prvog i najvećeg jesenskog nautičkog sajma u Hrvatskoj. Organizirali su ga u svom prostoru, u moru i na kopnu, u marini Kornati, jednoj od najvećih na našem Jadranu.
U kriznim godinama, kad većina takvih smotri bilježi minuse u odnosu na ranija izdanja, biogradski organizatori hvalili su se rekordnim brojkama. Okupili su 185 izlagača, te više od 240 novih i rabljenih plovila. Raščlamba brojki govori o 170 plovila u moru, 75 malih motornih plovila na suhom, 110 rabljenih plovila ponuđenih na prodaju. Dio sajamske ponude smješten je pod krovom novog šatora površine 1.100 četvornih metara. Usprkos takvim informacijama, osobno sam stekao dojam da je sajam manji od lanjskog. Izostalo je više dobro poznatih izlagača, iako je bilo i novih, koje ranije nisam viđao. A, jedan od onih koje viđam gotovo na svim hrvatskim sajmovima priznao je: “Došli smo, jer smo unaprijed platili, inače nas ne biste vidjeli ovdje”. Kako god bilo, Biograd Boat Show nikako se ne smije podcjenjivati. Naprotiv, organizatore treba pohvaliti, potrudili su se i skupili solidnu sajamsku produkciju, za hrvatske prilike slobodno se može reći veliku. Imalo se što vidjeti. Iako, zbog vremenskih nepogoda ponešto smo možda i preskočili.
Svjetska premijera Bure
Loše vrijeme kvarilo je prvih dana cjelokupnu sajamsku sliku- tamni sivi oblaci što se spuštaju gotovo do mora, jako jugo i kiša doslovce su rastjerali posjetitelje, a mnoge izlagače prisilili da zatvore vanjske štandove. “Nemoćan sam, gledan da li će mi šator završiti samo u moru, ili će ga nositi do Rijeke”, komentirao je jedan od izlagača. Svi smo bili mokri, kišobrani nisu pomagali, nisu se mogli ni otvarati. Drugačiju sliku sajma, uvjeren sam, vidjeli su oni koji su ga posjetili za lijepa vremena.
U takvoj situaciji, razmišljali smo, potražimo najprije novitete. Valjda ih ima, kao i na svakom sajmu. Kasnije, vidjet ćemo.., koliko nam vrijeme dozvoli. Odmah na početku skreću nam pažnju na dvije brodice – Shine 20 modeli Sun Dancer i Crazy Diamond. Nikoga kraj njih, a tko bi uopće stajao na onoj kiši i vjetru. Nikakvih podataka, kataloga, cjenika… Niša nismo saznali ni iz sajamskog kataloga. Riječ je, doznali smo, o hrvatskom proizvodu, tvrtke Anorti Adria iz Biograda.
Kod sljedećeg noviteta bilo je puno više informacija. Gumenjak Bura 6.3, hrvatski proizvod, ne samo novitet, nego i svjetska premijera. Jučer smo ga spustili u more, govore nam predstavnici zagrebačke tvrtke Hermes Inter, novijeg graditelja gumenih brodica. Nova Bura dugačka je 6,30 i široka 2,80 metara. Djeluje atraktivno, proizvođači sami kažu avangardno, a u izradi su korišteni suvremeni materijali rađeni isključivo za njih. Ugrađen mu je diesel motor Yamaha od 165 KS, “Z” pogon. S njim je plovio maksimalnom brzinom od 55 čvorova. S benzincem Mercruiser 3.0 od 135 KS očekuju brzinu veću od 40 čvorova. S tim motorom cijena mu je 35.000 eura, s time što je u opremu uključen električni vinč s lancem za dizanje sidra, GPS uređaj, radio sa zvučnicima, led rasvjeta, te spremnik goriva od 150 litara. Osnovna oprema je bogata, a tko želi može ugraditi “bimini” tendu. Postoji mogućnost da se tendom zatvori kompletan kokpit pa se dobije brodica s kabinom. Proizvođači nas, također, informiraju da pripremaju verziju za izvanbrodski motor.
Dobro poznata imena
Prvi put vidio sam i gliser Pioner Multi. Sudeći po konstrukciji namjena mu je prvenstveno radna – katamaransko dno, rampa na provi, težak 1.350 kilograma, nosivost osam osoba. Na krmi mu je izvanbrodski motor Yamaha od 70 KS. Proizvođač je Ciprax iz Norveške, u našoj javnosti praktički nepoznat. Više podataka nismo uspjeli dobiti.
Dalje slijede poznata imena. Najprije jedrilica Elan 310. Nju sam u posljednje vrijeme nekoliko puta vidio, ali u Biogradu je imala hrvatsku premijeru. Kao i prijašnjih godina, vidjeli smo i naše, hrvatske jedrilice Salona. U moru su predstavljeni domaći brodovi Šibenik 800, Monachus, Terra Nauta, gumenjaci Barracuda 470, 570 i 650, Croline 33 NT, dvije brodice Grašo, Leidi 600, Bakan 6,30, Arba 500, M – Sport 500… Zadarski SAS Vektor doplovio je s Adrianom 44, a još više reklamirali su Adrianu 36 što će zaploviti sljedeće godine. Manja plovila bila su na kopnu, neka i pod šatorskim krovom. Na velikom prostoru bile su brodice Ven 501 i 590, svaka u tri verzije. Na suhom smo vidjeli i Gull 745 što se gradi u Vodicama, u kit izvedbi.
Onako mokre pozivaju nas na jedan brod, a na njemu poznata ekipa iz Inter Adrie iz Kastva. Predstavili su talijanske brodove – dva Sessa Marine, Dorado 36 i Key Largo 25, te jedan Fratelli Aprea. Jest, lijepe su Sesse, atraktivne i brze, ali mi se onaj treći puno više dopada. Pravi komad broda, ne za jurnjavu, nego za one koji uživaju u plovidbi. Dok razgledavamo Apreu otvara se ponton što spaja dva dijela marine u kojima je postavljen sajam – uplovljava veliki Menorquin Yacht 160. Brzo se vezao i postao dijelom inozemne sajamske flote. U njoj se našao i najveći “eksponat” – jahta Azimut 80.
Motori
Među manjim plovilima s inozemnih “škverova”, između ostalih, registrirali smo više Baylinera, po jedan gliser Saver i gumenjak Zodiac što ih je predstavio riječki Motonavis, zatim finski Terhi, Bravo 400, Atlantic, Bluestar, standardno solidnu ponudu gumenjaka i glisera iz produkcije američke grupacije Brunswick Marine koja je bila zastupljena s više izlagača, kao i obično na hrvatskim sajmovima. Zajedno su nastupili Boltano iz Splita, VM iz Dramlja i In Marine iz Zagreba. S istom ponudom u njihovoj blizini nalazio se Mehanic Nautic iz Murtera, ili Stankovaca, gdje su podigli velebni prodajno servisni centar.
Jasno, isti su izlagači ponudili motore Mercury i Mercruiser. Iako sa skromnijom ponudom, zastupljena je bila većina proizvođača izvanbrodskih motora – Suzuki, Honda, Evinrude, Yamaha. Manje smo vidjeli unutarnjih diesel motora. Na frekventnoj poziciji bila je Navela iz Pule, dugogodišnji zastupnik Yanmar motora u Hrvatskoj. Njihova ponuda u posljednje je vrijeme sve bogatija, osim motora, nude raznovrsnu opremu, brodske prozore, vinčeve, standardne i sklopive pramčane i krmene propelere.
Lewmar prvi put u Hrvatskoj
Prolazimo pokraj mnogih zatvorenih štandova, najčešće i praznih. Okrenuti su prema jugu, naprosto je nemoguće držati ih otvorene. Zavirujemo ponegdje kroz poluprozirnu “najlonsku zavjesu” tražimo koga poznatog, tamo gdje nije prazno… Proizvođačke zastave na jedrilicama i uz poneki štand žestoko vijore, čekam kad će neku otkinuti… Pažnju mi tako privlači dobro poznata zastava koju u ljetnim mjesecima svakodnevno viđam – Evinrude. Netko je unutra, ulazimo… Dobro smo postupili. Vlasnik štanda je riječki Unimar, zastupnik motora Evinrude, ali i mnogih drugih renomiranih proizvođača. Predstavljaju mi novost na našem tržištu, mogli bismo reći hrvatsku premijeru, koji mnogi nisu vidjeli. Brand je poznat, posebno među jedriličarima – Lewmar. Oprema za plovila poznatog engleskog proizvođača, najvećim dijelom namijenjena jedrilicama, ali se viđa i na brodovima ostalih namjena. Raznovrsno, što se najbolje vidi iz podebljeg kataloga.
Sastavni dio sajamske ponude u Biogradu su rabljena plovila koja se mogu vidjeti i – kupiti. Ove godine ponuđeno ih je mnogo. Prošetali smo i tim dijelom sajma, u kojemu su dominirale jedrilice. Poznata charter tvrtka ASC Yachting iz Biograda ponudila je 55 brodova. Da li je to rasprodaja kompletne flote, zacijelo se zapitalo mnogo posjetitelja. Objašnjenje smo brzo dobili. To su vlasnička plovila što ih iznajmljuje navedena tvrtka. Sada se njenim posredstvom nude na prodaju, uglavnom iz razloga što vlasnik namjerava kupiti novi, veći brod. Mnogima su cijene izuzetno povoljne, čak iznenađujuće. Tko ne pati od toga da mora imati novi brod, može dobro proći, sa znatno manje novaca doći do željena plovila. Jedrilice svih svjetskih marki, poznatih, manje poznatih i posve nepoznatih, kvaliteta različita, cijene često privlačne.
Predstavnik ASC Yachtinga skreće nam pažnju na jedrilicu nama nepoznate marke – Alden Caravella. Američka jedrilica dugačka 42 stope, građena 1977. godine, s oceanskom kolumbom, teška 17 tona. Djeluje markantno i robusno, a datum proizvodnje lako se vidi po vanjskom dizajnu. Njena je posebnost u tome, rečeno nam je, što na svijetu plovi svega nekoliko takvih brodova. Ne treba sumnjati, naći će kupca.


 JEDNIM KLIKOM DO 700 BODOVA


Ovo je prvo javno objavljivanje i s današnjim danom počinje kampanja. Đek Šurija, direktor Yacht Poola Hrvatska, ovim je riječima inaugurirao novi projekt “4 stars quality”. Cilj mu je sustavno unapređenje kvalitete usluga i odnosa s gostima i agencijama u charter djelatnosti. Inicijativu je dao Yacht Pool Inernational a utemeljiteljska konferencija, održana nedavno u Biogradu, okupila je 24 domaće tvrtke i isto toliko agencija s njemačkog govornog područja. Tom prigodom prihvaćen je kodeks ponašanja kojim se gosti stavljaju u prvi plan. Predstavnici charter tvrtki pozdravili su inicijativu i novom poolu u startu se priključila flota od 700 plovila pod zajedničkim standardom kvalitete. Djelovati će pod motom “jednim klikom do 700 brodova”.
– To će sigurno znati cijeniti dobri nautičari, oni kojima je plovidba iz sporta i razonode postala sastavni i bitan dio njihova životnog stila, a takvih gostiju ima usprkos gospodarskoj krizi u svijetu, zaključuje Đek Šurija.




 PONTONI I KAVEZI I RIBE


Vidjeli smo proizvod što nije izravno u službi plovidbe, ali je potreban nautičarima i nautičkom turizmu. Tvrtka Montažer – Smola iz Kutine predstavila je na sajmu pontone za marine. Vjerujem, mnogi ih nisu zapazili, pontona ima u svakoj marini, na svakom nautičkom sajmu što se održava na moru. Ovi dolaze od kontinentalnog graditelja i imaju certifikat Hrvatskog registra brodova. Izrađuju se od polipropilenskih cijevi, s gazištem od tikovine, ili nekog drugog drva. Pogodni su za marine jer se mogu spajati i izrađivati u različitim dimenzijama, tako da najbolje odgovaraju prostornim i funkcionalnim zahtjevima. U jednoj od marina na Kornatima takvi su pontoni postavljeni prije tri godine i prošli su sve vremenske uvjete. Elementi se izrađuju u različitim dimenzijama, od 12 do 100 metara.
Ista tvrtka, informira nas vlasni Franjo Smola, proizvodi bazene za kupanje, tankove za ribarske brodove plivaričare za hlađenje vode za šokiranje ribe, kaveze za uzgoj tuna i ostalih riba, podmorske ispuste, male trajekte koji dolaze u plićak. Suradnju im danas nude vodeći svjetski proizvođači u marikulturi.