Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

Saab 9-4X: Povratk švedskog prestiža

26.10.2010. 22:00
Saab 9-4X: Povratk švedskog prestiža


Zaspali se SAAB iduće godina vraća na velika vrata moćnim i luksuznim SUV-om 9-4X
Skoro da smo ga i zaboravili. Švedski SAAB se nekako povukao, izgubio u raznim fuzijama prepoznatljivosti i pao u drugi plan. I to ne samo na švedskom nebu tradicionalno rascjepljenom na slično snažne polove, već i na cjelokupnom europskom, o američkom tržištu da ni ne govorimo. Znali su iznenaditi ponekom luksuznom limuzinom, znali su na sajmovima zabljesnuti neki njihovi prototipovi, ali sve je u pravilu ostajalo na pokušajima. Kao kad u nogometu jedna momčad pokušava dominirati ali je na kraju itekako zadovoljna što se susret završi bez pogodaka.
A onda, kao grom iz vedra neba, objavljena je konačna, proizvodna verzija SUV-a 9-4X koji se smješta u najvišu klasu. Istina nije nas oblik iznenadio jer se kao prototip pojavljuje već nekoliko godina, ali je vlasništvo nizozemskog Spykera očito učinilo svoje. Kao što se uostalom i sami uvijek natječu napraviti nešto prestižno, tako su krenuli i sa SAAB-om – na sam vrh najskuplje i najprestižnije klase što luksuzni SUV-ovi svakako jesu.
Izgledom 9-4X ostavlja dojam moćnika. Istina kada se bolje promotri maska, pogotovo njezina rešetka, snažni odbojnik ali i bočne linije, posebno ona krovna koja se znakovito spušta prema C nosaču, uočavaju se i neki poznati elementi. No, s druge strane to je klasa u kojoj je teško izbjeći unutarnje sličnosti zbog toga što se mora kretati u čitavom nizu vrlo snažno definiranih parametara.
Kada se SAAB 9-4X pojavi u kolovozu 2011. godine, sve će ostaviti bez daha ponajprije njegova monumentalnost. Dužina mu naime još uvijek nije poznata no pretpostavlja se kako će biti između 4,9 i 5 metara. Slična je priča i s motorima. Za sada se zna da će se u ponudi naći dva benzinca – klasični, atmosferski zapremine 3 litre što razvija 265 KS te turbo koji iz manje zapremine, 2,8 litara doseže čak 301 KS. Jasno, da bi se bilo konkurentno na europskom tržištu u ponudi će se morati naći i najmanje jedan dizelaš slične snage.
Sve verzije 9-4X-a će serijski biti opremljene integralnim pogonom Saab XWD upravljan kroz haldex-spojku a imat će i aktivni stražnji diferencijal koji će raspoređivati snagu onom kotaču kojem je u datom, kritičnom trenutku najpotrebnija. Aktivan, odnosno promjenjiv će biti i ovjes što će se, ovisno o preferencijama vožnje, moći podesiti na tri načina – Confort, Sport ili Eco.
Unutrašnjost će pak predstavljati sam vrhunac luksuza. Decentne estetike kojom će dominirati jednoobrazno osvjetljenje i nenametljivi oblici, obilje prostora i bogata oprema. Primjerice audio-video te navigacijski sustav će imati potporu u hard disku od čak 10 Gb, tu će se zatim pronaći USB priključak ali i mogućnost korištenja DVD-a što će filmove projicirati u naslone prednjih sjedala smještene ekrane.
U svakom slučaju dobro je da se švedski “zrakoplovci” (SAAB-ova dominantna funkcija je proizvodnja aviona i obrambenih sustava namijenjenih vojsci) vraćaju na velika vrata u igru. Hoće li pomutiti raspodjelu plijena njemačkom premiumu ili ne pokazati će već iduća godina. Uostalom Spyker i nije imao što dvojiti – baciti se i probati uspjeti ili vjerojatno zauvijek zatvoriti poglavlje automobila SAAB.


 SPYKER GM PARTNERSTVO


Iako je dakle SAAB od veljače u vlasništvu nizozemskog Spykera, biviši vlasnik General Motors je nastavio švedsku tvrtku opskrbljivati s motorima, mjenjačima a u slučaju modela 9-4X GM ima i montažu koja se obavlja u njihovoj meksičkoj tvornici.