Utorak, 16. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

24 C°

Kalmeta smijenio šefa HŽ-a zbog nedostatka energije

26.11.2010. 23:00
Kalmeta smijenio šefa HŽ-a zbog nedostatka energije


Popovca se povezuje s nizom afera poput prodaje teretnih vagona u staro željezo, a potom njihovom unajmljivanju, čime je učinjena šteta od najmanje pet milijuna kuna. Popovac, navodno, ne razgovara s većinom direktora HŽ-ovih tvrtki


Skupština Hrvatskih željeznica, odnosno ministar prometa Božidar Kalmeta u petak je smijenio Zorana Popovca s čelnog mjesta Uprave HŽ Holdinga i na njegovu poziciju imenovao Zlatka Rogožara. Uz vođenje Hodinga, Rogožar će nastaviti obnašati i dužnost direktora HŽ Carga. Ministar Kalmeta, u priopćenju, ističe da je do kadrovskih promjena u HŽ Holdingu došlo jer je procijenio da u vremenu restrukturiranja i modernizacije, kad za sustav HŽ-a ima sve manje sredstava iz državnog proračuna, Holdingu treba energičniji čelnik, pogotovo u osiguranju novih poslova s naglaskom na susjedne zemlje. Naime, Rogožar je jedan od inicijatora osnivanja tvrtke Cargo 10, zajedničke tvrtke osnivane radi ostvarivanja bržeg transporta robe na X. paneuropskom prometnom koridoru, a čiji su osnivači željeznice iz Slovenije, Hrvatske, Srbije.
Kriminalistička obrada
– Trebat će i sreće i timskog rada – kazao nam je jučer Rogožar ističući kako ga očekuje daljnje restrukturiranje tvrtke, koje ne znači samo smanjenje broja zaposlenih. Domaća željeznica može biti značajan faktor u oporavku domaćeg gospodarstva, smatra Rogožar kojem je cilj HŽ postaviti na zdrave tržišne temelje. U tom poslu spreman je raščistiti “stvari iz prošlosti”.
Smjena Popovca, najavljuje se već duže vrijeme, no resorni ministar tek se sada odlučio na taj potez. Naime, odavno se tvrdi kako Holding ne funkcionira, a samog Popovca povezuje se s nizom afera na željeznici, nekima još iz vremena dok je bio u Cargu. Tako se zbog prodaje teretnih vagona u staro željezo, a potom njihovo iznajmljivanje i vraćanje u promet, čime je željeznica pretripila štetu od najmanje pet milijuna kuna, već nekoliko mjeseci vodi kriminalistička obrada. Rezultati te obrade, odnosno moguće pokretanje postupka protiv Popovca komentiraju se kao mogući razlog zbog kojeg je Kalmeta upravo sada odlučio potpisati njegovu smjenu. No, to vjerojatno neće biti jedina promjena u vodstvu Holdinga s obzirom na ogromno nezadovoljstvo koje unutar HŽ-a vlada kada je riječ o Popovcu, ali i djelu njegovih suradnika koje se nerijetko stavlja u kontekst povezanosti i pogodovanja privatnim proizvođačkim lobijima.
Kasne plaće i doprinosi
Spornima se smatraju i neki drugi poslovni potezi. Dio spornih ugovora s CIOS-om Popovac je potisao dok je bio direktor HŽ Carga, a iz tog razdoblja vuče se i priča o kupovini kočionih papučica, odnosno ugovor kojim je navodno HŽ oštećen za 3,8 milijuna kuna.
Sam HŽ Hoding već duže vrijeme ne funkcionira. Popovac, navodno, ne razgovara s većinom direktora HŽ-ovih tvrtki, a jedini su mu suradnici član uprave Predrag Zekić i direktor HŽ Putničkog prijevoza Marijan Klarić, čije se smjene također već duže vrijeme traže. S čelnicima HŽ Infrastrukture, HŽ Vuče vlakova i HŽ Carga, praktično nije surađivao. To je rezultiralo i financijskim problemima u kojim se Holding našao. Plaće za oko 120 zaposlenih u Holdingu kasne, doprinosi i porezi državi plaćaju se s debelim zakašnjenjem, a poduzeće duguje i PDV. Nedavno je u zadnji trenutak spriječeno iskapčanje struje u zgradi Uprave u Mihanovićevoj. I to sve, kako se tvrdi, jer Infrastruktura, Vuča i djelomično Cargo nisu željeli financirati rad Holdinga kojem duguju, navodno, više od 10 milijuna kuna. Ti podaci u Holdingu nam nisu potvrđeni, no očito su HŽ-ove tvrtke financijskim pritiskom pokušavale rješiti problem funkcioniranja Holdinga čija se opravdanost kritiza od trenutka razdvajanja HŽ-a prije četiri godine.