Poštujte ograničenja

Slika korisnika valentinam
ZDRAV ŽIVOT
Autor: 

U treningu ne postoje ograničenja! Možete napraviti sve što želite, samo je potreban čvrst stav i lavlje srce! Točno? Netočno!

Vježbanje i trening realno su prepuni ograničenja i u vježbanju se prije svega mora uzeti princip individualnosti, odnosno činjenica da svaka osoba nije ista, odnosno svako tijelo nije isto.

Danas je, možda više nego ikada, vježbanje itekako potrebno. I odraslima i mlađoj populaciji. Dok djeca sama po sebi imaju urođenu želju za igrom i zabavom kroz kretnju, kako odrastaju tako je vrijeme da pristupaju određenim sportskim grupama. U početku je bolje djecu slati u univerzalne škole ili bazične sportove (gimnastika, plivanje, atletika), a kada malo "odrastu" i motorički se razviju, negdje oko 9-10 godine (iako je za svaki sport idealno razdoblje uključivanja drugačije), valja ih usmjeriti u sport koji im karakterno "leži". No, o djeci i sportu "pričat" ćemo u idućoj kolumni.

Danas su na "tapetu" odrasli. A odrasli danas u Zadru imaju veliki izbor. Mogu vježbati sami, mogu vježbati u grupama, mogu vježbati u zatvorenim prostorima, ili mogu trenirati na otvorenome. I to je jako važno, s obzirom da živimo u vremenu kada je stres na vrlo visokoj razini, kada velik dio populacije ima problema s leđima, od čega se često javlja problem u lumbalnom ili slabinskom (donjem) dijelu kralježnice i to prije svega radi nedostatka kretanja i "sjedilačkog" načina života. Nije drukačije niti s vratnom kralježnicom. A probleme vratne kralježnice također može uzrokovati mnogo sjedenja, nepravilno držanje, savijanja vrata, ali i stres koji uzrokuje miogeloze koje se najčešće osjete u vratu i oko lopatica. Bol u koljenu također nije strana. Ona nije, odnosno barem nije često, posljedica sjedenja, ali neaktivnost i pretilost (uz naravno ortopedske "situacije" koje spadaju u medicinu), mogu naknadno uzrokovati probleme s koljenima, pogotovo ako osoba krene naglo vježbati ili se baviti nekom sportskom aktivnošću, a njeno fizičko stanje to ne dozvoljava.

I tako se vraćamo na početak priče i ograničenjima koja se javljaju kod vježbača. I, kao što je napomenuto, ta ograničenja zaista nisu mala. Prije svega dob vježbača može biti ograničenje. U vremenu kada se promovira vježbanje starije populacije, nikako se ne smije zaboraviti da sa starijom populacijom moraju raditi stručnjaci (fizioterapeuti, kineziolozi...) koji imaju adekvatno znanje o ljudskom tijelu, o procesima u organizmu, o unutarnjim organima i lokomotornom sustavu. Ali zapitajmo se koja je zapravo starija dob? Radi li se o 80 godina? Ili 70? ili 50? Netko je možda s 30 u lošijem stanju nego druga osoba s 50, a mi treneri to vidimo jako često. Dakle, dob se u ovom slučaju ne može mjeriti isključivo kronološki. I baš radi toga bi svaka osoba, naravno uz pomoć stručnjaka, trebala za sebe napraviti pravilan plan vježbanja. Jer nije isto 20-godišnjaku napraviti na treningu 50 sklekova, ili trčati maraton, ili osobi od 40 ili 50 ili 60... Forma, kontinuitet vježbanja, marljivost, genetika i mnogi drugi faktori mogu "spriječiti starenje" i pružiti osobi zadovoljstvo postizanja odličnih rezultata u nekoj kasnijoj dobi. Ali svaka osoba mora poznavati svoje tijelo i ne prelaziti granicu između želja i mogućnosti. Ma koliko ova zadnja rečenica zvuči izrazito nepopularno.

Ograničenja su svakako i određena zdravstvena stanja. Osoba koja je srčani bolesnik nikako ne bi smjela krenuti u trening, bez razgovora s doktorom. A idelano bi bilo da i trener bude uključen u taj razgovor. Osoba koja ima problema s koljenima, itekako mora dozirati svoje vježbe, prije svega kroz kardio aktivnost, a nakon toga i kroz niz vježbi kao što su čučnjevi i iskoraci. Leđa, koje smo spomenuli, mogu biti sama po sebi ograničenje. Tako osobe koje imaju problema s donjim dijelom leđa, barem u početku treninga, bi trebali izbaciti bilo koji oblik trčanja i skakanja te također ne raditi s velik težinama. S druge strane netko tko ima problema s vratnim dijelom kralježnice trebao bi dozirai dizanje utega, ali i biti oprezan s vježbama poput sklekova. Možemo spomenuti i štitnjaču gdje svako stanje zahtjeva, barem na početku, određeno vježbanje, kao i problem s visokim tlakom, koji bi se više trebao rješavati statičkim nego kardio vježbama, ali u takvim slučajevima, nikako se ne smije preskočiti savjet liječnika.

U svakom slučaju, prvo pravilo je da poštujete svoje tijelo. Vježbajte, ali pravilno i nikako se nemojte libiti pitati stručnjaka za savjet.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno