Prema SDP-ovom prijedlogu sudac bi samostalno sudio samo u najjednostavnijim postupcima, a u ostalima bi uz suca profesionalca sudsko vijeće činilo dvoje sudaca porotnika pri čemu bi jedan bio predstavnik sindikata, a drugi poslodavaca
Vlada i opozicija sa sindikatima se slažu oko potrebe za efikasnijim rješavanjem radnih sporova, no ne i oko načina povećanje efikasnosti, pa čak ni oko brojke neriješenih radnih sporova. Vlada je u studenom prošle godine prihvatila sindikalni zahtjev za osnivanjem takvih sudova, i dok u HDZ-u nisu skloni donošenju novih zakona i osnivanju zasebnih sudova, već formiranju odjela za radne sporove pri postojećim sudovima, SDP je u saborsku proceduru uputio Zakon o radnim i socijalnim sudovima. Prema podacima koje su iznijele saborske zastupnice SDP-a Ingrid Antičević Marinović i Milanka Opačić, autorice zakona o radnim i socijalnim sudovima, u 2008. je pred hrvatskim sudovima bilo 200.000 neriješenih radnih sporova. Navele su i kako se godišnji priljev novih radnih sporova kreće između 20 i 30 tisuća te kako unatoč tome što Zakon o parničnom postupku predviđa donošenje prvostupanjske presudu u roku od 6 mjeseci, a drugostupanjske u roku od 30 dana, radni sporovi u prosjeku traju od 3 do 7 godina i nerijetko zbog dugotrajnosti postupka okončaju na Europskom sudu za ljudska prava. U SDP-u navode i kako je europska praksa da se radni sporovi okončavaju u nekoliko mjeseci.
Različiti podaci
U HDZ-u su skeptični prema SDP-ovim podacima.
– Ne umanjujem težinu slučaja niti za jednog radnika koji dugo čeka na rješenje spora, ali nije dobro iznositi podatke ako se pritom ne navede izvor. Mi smo u 2010. godini imali izvješće u Saboru po kojem je, a prema podacima sa sudova, bilo 130.000 neriješenih parničnih predmeta i po prirodi stvari ne može se više od polovice tih predmeta odnositi na radne sporove. To su službeni podaci Ministarstva pravosuđa, navodi saborska zastupnica HDZ-a Ana Lovrin koja smatra kako bi se, umjesto osnivanja zasebnih sudova, na već postojećim sudovima mogao primijeniti model rješavanja radnih sporova kakav postoji na zagrebačkom Općinskom građanskom sudu.
– U Zagrebu je osnovan posebni odjel i u radnim sporovima sude specijalizirani suci. Ne treba donositi posebne zakone, niti osnivati posebne sudove, jer je sve već određeno u postojećim zakonima, treba samo primijeniti Zakon o parničnom postupku, navodi Lovrin.
– 17 godina su na vlasti, pa se postavlja pitanje zašto nisu osnovali te odjele i barem na takav način spriječili da radništvo upadne u teški položaj, odgovara Ingrid Antičević Marinović.
Prema podacima koje iznose u SDP-u, u studenom 2010. je 70.000 radnika radilo bez isplaćene plaće s doprinosima, a ukupno je bilo 13.5 milijardi kuna neuplaćenih poreza i doprinosa. Navode i kako je blokirano oko 24% svih računa pravnih osoba sa 45.505 zaposlenih, a iznose i predviđanja prema kojima će do kraja 2011. bez plaće biti 100.000 radnika te upozoravaju kako neuplaćivanje mirovinskog i zdravstvenog doprinosa ne samo što je kršenje radničkih prava, već predstavlja i ugrožavanje mirovinskog i zdravstvenog sustava.
– Kada smo 2000. došli na vlast zatekli smo više od 70.000 ljudi koji su radili, a nisu dobivali plaću. Izmjenama Kaznenog zakona neisplatu plaće počeli smo tretirati kao kazneno djelo. Sama najava donošenja te zakonske odredbe dovela je do toga da je problem neisplate plaća bio sveden na sami minimum i prije nego što je zakon stupio na snagu. Izmijenili smo Zakon o parničnom postupku kojim smo zaista omogućili da se svi parnični postupci, pa i ovaj koji je hitne naravi, riješe u roku. Nažalost, upravo zbog toga što je dolaskom HDZ-a na vlast ukinuta ova izmjena Kaznenog zakona i što se Zakon o parničnom postupku striktno ne primjenjuje, niti se poštuju rokovi, imamo situaciju u kojoj je potrebno osnovati zasebne sudove. Zasebni sudovi su potrebni upravo s obzirom na flagrantno, učestalo kršenje najosnovnijih radničkih prava, kao pravo na isplatu plaće, i u takvoj situaciji treba djelovati oštrije da bi se stvari sredile. Ti specijalizirani odjeli koje predlaže HDZ bi u biti bili vrlo slični i posebnim radnim i socijalnim sudovima, ukoliko bi suci isključivo sudili samo u tim predmetima, ali i po posebnom postupku koji je predviđen ovim zakonom, a ne po Zakonu u parničnom postupku. Zbog čega bježati od posebnih sudova, kada ih imaju mnoge europske zemlje, i to zemlje poput Njemačke u kojima nema ni govora o neisplaćivanju plaća radnicima. Uostalom, prostora za radne i socijalne sudove ima tamo gdje su ukinuli općinske i županijske sudove, navodi Antičević Marinović.
Nekadašnji sindikalac, današnji HDZ-ov saborski zastupnik Boris Kunst SDP-ov je zakonski prijedlog dočekao tvrdnjom kako je upravo Ingrid Antičević Marinović, dok je bila ministrica pravosuđa u koalicijskoj vladi, „branila osnivanje radnih sudova”.
– O osnivanju radnih sudova bilo je govora pred kraj mandata, s GSV-om smo se sastajali na tu temu 2003. kako bi se razmotrilo hoćemo li ići na osnivanje radnih sudova ili posebnih odjela i bilo je različitih mišljenja, odgovara Antičević Marinović.
Što predlaže SDP?
Prema SDP-ovom prijedlogu Zakona o radnim i socijalnim sudovima, radni i socijalni sudovi bili bi nadležni u svim individualnim i kolektivnim radnim sporovima i socijalnim sporovima pri čemu se pod socijalnim sporovima podrazumijevaju sporovi zbog neuplaćenog zdravstvenog osiguranja, mirovinskog doprinosa, osiguranja u slučaju nezaposlenosti, stipendija prema imovinskom cenzusu, kredita za studij, roditeljske zaštite i obiteljskih primanja i socijalnih primanja.
– Danas su svi socijalni sporovi upravne naravi. Danas se korisnik nekog prava, primjerice potpore od strane ministarstva, ukoliko je za svoje pravo zakinut, kroz upravni postupak upućuje prvo na ministarstvo, pa onda na Upravni sud. Postoje rokovi, ali oni se ne poštuju, a po ovom će se zakonu morati poštovati. U krizi su najopterećeniji Trgovački sud i Upravni sud, jer država ne isplaćuje, barem ne redovito, sva ona socijalna davanja koja ljudima s pravom pripadaju. To znači da osiguranici ili građani koji su korisnici različitih socijalnih prava po sadašnjem pravnom ustroju mukotrpno potražuju svoja prava od strane pojedinih ministarstva, odnosno njihovih tijela, a to često traje mjesecima, pa i godinama, a u krajnjoj instanciji je nadležan Upravni sud koji je, i inače, preopterećen. Sada bi takva stranka imala pravo izravno se obratiti socijalnom sudu da riješi taj njezin predmet. Na taj bi se način rasteretili upravni sudovi, a stranka bi riješila spor vrlo brzo, pojašnjava Antičević Marinović.
Po zakonskom prijedlogu SDP-a radni i socijalni sud odluku bi morao donijeti u roku od dva mjeseca od zaprimanja tužbe. Predviđa se osnivanje prvostupanjskih sudova u Bjelovaru, Dubrovniku, Karlovcu, Osijeku, Puli, Rijeci, Slavonskom Brodu, Sisku, Splitu, Šibeniku, Varaždinu, Velikoj Gorici, Vukovaru, Zadru i Zagrebu te osnivanje Višeg radnog i socijalnog suda, kao drugostupanjskog suda, sa sjedištem u Zagrebu. Odugovlačenju spora posredstvom neodaziva sudu, SDP-ov zakon stao bi na kraj odredbom po kojoj sud donosi odluku zbog ogluhe, bilo da se tuženik nije odazvao mirenju ili na glavnu raspravu. U kolektivnim sporovima ne bi se plaćale sudske pristojbe, a sud bi u individualnim sporovima mogao odlučiti da poslodavac snosi sve troškove postupka čak i onda ako radnik nije u cijelosti dobio spor.
– Kod socijalnih sporova bi, bez obzira na uspjeh u parnici, osiguranik bio oslobođen parničnih troškova, napominje Antičević Marinović i dodaje kako bi sudac koji ne bi vodio računa o rokovima činio tešku povredu dužnosti, što implicira postupak pred DSV-om s mogućom posljedicom razrješenja s dužnosti. Sudac bi samostalno sudio samo u najjednostavnijim postupcima to jest u individualnim radnim sporovima o imovinsko-pravnim zahtjevima kada oni ne prelaze 5.000 kuna, a u ostalima bi uz suca profesionalca sudsko vijeće činilo dvoje sudaca porotnika pri čemu bi jedan bio predstavnik sindikata, a drugi poslodavaca. Suce porotnike birao bi Sabor na prijedlog sindikata, odnosno udruga poslodavaca i Vlade.
– Imamo slučajeve u kojima radnik u postupku pred parničnim sudom podnese zahtjev za donošenje privremene mjere i često dobije odluku o privremenoj mjeri skupa s glavnom stvari, a to traje mjesecima i godinama. Radni i socijalni sud bi bio dužan u roku od tri dana odlučiti o privremenoj mjeri bilo da se radi o isplati plaće, vraćanju na posao ili nečem drugom. Danas imamo apsurdnu situaciju da ljudi po nekoliko mjeseci čekaju da njihova žalba s nižeg suda bude dostavljena drugostupanjskom. Sada bi sud to morao učiniti u roku od tri dana. Revizija je u parničnom postupku svedena na vrlo uski krug slučajeva i vezana je za vrijednost spora. Po ovom zakonu, osim u slučajevima koji su predviđeni parničnim postupkom, Vrhovni sud bi odlučivao i u individualnim radnim sporovima zbog postojanja ili prestanka radnog odnosa, u kolektivnim radnim sporovima i u socijalnim sporovima o svim pravima na socijalno osiguranje i socijalnu u zaštitu i po samom dopuštenju suda. To znači da bi, i kada se ne radi o jednom od tih slučajeva, niži bi sudovi mogli dopustiti reviziju kada je to potrebno zbog ustaljenja određenog pravnog mišljenja što je od ključne važnosti za pravnu sigurnost, ističe Antičević Marinović.
Radniku i osiguraniku veća zaštita
Za provođenje SDP-ovog Zakona o radnim i socijalnim sudovima država bi kroz dvije godine trebala osigurati ukupno 23 milijuna kuna, a SDP-ova zastupnica smatra kako bi se državi to višestruko isplatilo. Navodi pritom kako bi primjena oglednog postupka u slučaju većeg broja tužbi koje su temeljene jednakim ili sličnim činjeničnim ili pravnim osnovama znatno doprinijela efikasnijem rješavanju nagomilanih sporova.
– Primjena oglednog postupka predstavljala bi novost. U slučaju u kojem imate, primjerice, stotinu tužbi zato što je radnicima povrijeđeno neko pravo iz kolektivnog ugovora, sud bi izdvojio jedan slučaj i po njemu riješio sve ostale. Temeljem oglednog postupka pravo na isplatu bi imao i onaj radnik koji nije sudjelovao u sporu, jer bi se mogao naknadno priključiti, pojasnila je Antičević Marinović.
– Dovoljno bi bilo zaposliti između dva i četiri suca po pojedinom sudu, što znači da ne bismo imali poseban troška za opremanje zgrada, nego bi se sudovi mogli smjestiti u postojećim zgradama županijskih sudova. Kada bi umjesto zasebnih sudova bili uvedeni odjeli, stvar bi se komplicirala, jer bi administracija išla preko parnične pisarnice, a ovako bi bila odvojena. Taj trošak država mora osigurati jer su koristi ogromne. Prije svega, ne bi bilo ovoliko kršenja prava, jer bi sud mogao i morao sporove rješavati brzo, a to je najbolji način za odvraćanje potencijalnih kršitelja radničkih prava i država bi brzo imala višestruku korist. Danas poslodavac ne plaća radnika, pa radnik postaje socijalni slučaj na teret države i ulazi u parnično sudovanje koje je dugotrajno. Zaštitu radnog prava smatramo prioritetnim državnim interesom i smatramo da bi trebali biti imenovani najkvalitetniji i najiskusniji suci da se time bave. Ne bi radnik više trebao dokazivao da nije primio plaću, nego poslodavac da je platio. Važno je napomenuti i da bi sud u parničnom postupku bio dužan podučiti stranku, što sada nije. Ovdje se ide na ruku radniku, i dužnost suca bi bila podučiti radnika, kako će ispraviti tužbu. Praktično bi mu sudac pružao pravnu pomoć. Rukovodimo se načelom da se radnik i osiguranik uvijek slabiji u odnosu na poslodavca ili državu, i zato mu treba pružiti veću zaštitu. Kada smo radili ovaj zakon razmišljali smo o trošku države, i ovo je najjednostavniji i najjeftiniji način za državu, jer državi mora biti u interesu da je njezin radnik pošteno plaćen. Država dužna zaštitit one slabije. Zbog toga i postoji, a moralnu obvezu bi, tim više, trebali imati upravo oni koji su dopustili, što svojim činjenjem, a što nečinjenjem, da radništvo u Hrvatskoj postane marginalizirano, zaključila je Antičević Marinović.
Uranija: Forma je nebitna, važna je brzina rješavanja sporova
– Prijedlog o osnivanju radnih i socijalnih sudova je prijedlog sindikata od prije sedam, osam godina, kazao je pravni zastupnik SSSH u Zadarskoj županiji Vedran Uranija navodeći kako je za rješavanje životnih problema radnika nebitna forma, odnosno kako je manje važno hoće li takvi sudovi funkcionirati kao samostalni sudovi ili kao specijalizirani odjeli na već postojećim sudovima, te kako je najvažnije brzina rješavanja spora.
– S obzirom na iskustvo koje smo imali s sudovima udruženog rada, rekao bih da sudove ne treba izdvajati iz pravosudnog sustava. Sudovi udruženog rada nisu ostvarili svrhu, bili su produžena ruka poslodavaca, ocijenio je Uranija.
najnovije
najčitanije
Moda
zadarski concept store
[FOTO] Tiramol proslavio 10. rođendan. Sana Baraba: ‘Na rubu sam suza od sreće’
Ostali sportovi
Fair play vrijedan nagrade
Odbojkaši Medicinske škole Ante Kuzmanića ispravili suca na svoju štetu
Gospodarstvo
FINANCIJSKO TRŽIŠTE
“Već sama najava narodnih obveznica i trezorskih zapisa utjecala je na rast kamata na depozite”
Zadar
deset dana uživanja
[FOTO] Otvoreno sedmo proljetno izdanje Zadar Street Food Festivala
Hrvatska
ŠEF SDP-A
Grbin o Plenkoviću: Frajer si je osigurao zlatni padobran. Reći će pa-pa Hrvatskoj i otići u Bruxelles
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
KK Zadar
POVIJESNA UTAKMICA
ČUVENA POBJEDA ZADRA Pogledajte video od kojeg ćete se naježiti: ‘Posebnija je od drugih…’
Županija
EDUKACIJA I INTEGRACIJA
Radnici iz Filipina i Nepala čine 10 posto zaposlenih u Cromarisu: ‘Posao je izvrstan, jako mi se sviđa…’
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
legendarni veslač