Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Izniman rezultat u svjetskoj krizi brodarstva

27.03.2011. 22:00
Izniman rezultat u svjetskoj krizi brodarstva


Tankerska plovidba završila je 2010. godinu rastom prihoda i posla te konačnom dobiti u visini 81,9 milijuna kuna
Tankerska plovidba Zadar, najveći hrvatski brodar i najznačajnija tvrtka Zadarske županije, završila je 2010. godinu, stoji u izvješću dostavljenom preliminarno Zagrebačkoj burzi, rastom prihoda i posla te konačnom dobiti u visini 81,9 milijuna kuna.
Povećanje bilance iznimno je značajan indikator za budućnost tvrtke i hrvatskog brodarstva, a proizašao je iz razvoja i investicija. Naime, aktiva je s tri milijarde dorasla do 3,48 milijardi u čemu je s 2,58 na 2,78 milijardi kuna porasla dugotrajna imovina, a rezultat je rast vrijednosti postrojenja i opreme, odnosno ulazak u flotu čak četiri nova broda. To je, naravno, povećalo i materijalne troškove kao i troškove osoblja i bez drugih utjecaja. No, to je u socijalnom pogledu značio i posao za mnoštvo domaćih pomoraca. Naravno da uvećanje dugotrajne imovine tvrtke znači i značajno uvećanje obveza, prije svega dugoročnih, ali i kratkoročnih.
Uglavnom, prihodi tvrtke su rasli s 910 milijuna na 1,165 milijardi kuna, rashodi s 910 na 1,083, čime je dobit s lanjskih 166.000 kuna na kraju prethodne godine dorasla do impresivnih 81,9 milijuna kuna.
Poslovni prihodi i rashodi bili su ipak gotovo ujednačeni na oko milijardu kuna, a društvo je, dakle, imalo dobar priljev financijskih sredstava.
Ovaj odličan rezultat za znalce je i puno više od toga. Naime, lanjska je godina donijela djelomični oporavak tržišta suhih tereta, odnosno rast vozarina uslijed rasta, posebno Kine te oživljavanja prethodnog prometa, ponajprije na relaciji željeza i ugljena. Naravno, ni približno na vozarine pred 2008. godinu, koje su bile najveće u povijesti za te brodove. Ipak, u pozitivnom kretanju za ovu vrstu brodova Tankerska plovidba koja je, kako joj ime kaže, specijalizirana za tekuće terete – sirovu naftu i derivate, nije mogla tražiti rješenje svog poslovanja. Naime, iako su lani nabavljena četiri nova broda za suhe terete, oni još uvijek ne dosežu do 25 posto prihoda Tankerske u dobrim „naftaškim” godinama. Kako je tržište nafte i derivata bilo iznimno problematično s niskim vozarinama, ovaj je rezultat proizašao i iz vještog manevriranja i bilanciranja između brodova s ugovorima i spot tržišta, kao i reputaciji koju ovaj brodar uživa u poslovnom svijetu.
Nažalost, turbulentno, ali nisko tržište nastavlja se i ove godine, a u krugovima naftnih brodara očekuju lošu 2011. kao i 2012. godinu. Unatoč tome, u izvješću stoji osvrt uprave s potpisom kap. Ive Mustaća:
– Unatoč recesiji do 2012. godine društvo će rasti do 23 broda s 1,7 milijuna tona nosivosti. Već ove bi godine u flotu trebala doći dva broda iz 3. maja namijenjena naftnim prerađevinama (product carrieri), a slijede i dva ugovora u Južnoj Koreji za 2012.
Ovakvo stanje tvrtke u velikoj je mjeri rezultat specifične, u Hrvatskoj jedinstvene, privatizacije – u korist zaklade zaposlenih, a što je u dobrim godinama uz oprezno i mudro upravljanje rezultiralo zadržavanjem dobiti tvrtke kako bi se u ovakvim godinama nastavio razvoj tvrtke.