Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Mladi Zadrani osvojili Oskar znanja

28.05.2021. 14:00


U virtualnom je obliku ovih dana održana 24. državna razina Smotre i natjecanja hrvatskih GLOBE škola. Sudjelovalo je 40 škola s učeničkim ekipama sastavljenim od tri učenika. Ukupno je sudjelovalo 120 učenika.
Učenici 8.D razreda Osnovne škole Zadarski otoci Samuel Oles, Roko Vučetić i Lucija Jurjević novi su državni prvaci GLOBE programa za školsku godinu 2020./2021. u kategoriji orijentacijskog trčanja. Škola je dijelom GLOBE platforme postala 2009. godine.


Dodatni bodovi za srednju školu
Učenici su se za projekt pripremali pod mentorstvom profesorice biologije i kemije Irine Kozličić Jurage i inženjerke oceanografije i biologije mora Martine Matić Ćakić, a u suradnji s kolegama iz Malte, osmislili su projekt »Fenološka mjerenja smokava u Zadru i San Laurenzu u 2019. godini«, koji je bio dio Euroazijske fenološke kampanje,
– Da nije pandemije, u sklopu natjecanja iz orijentacijskog trčanja, putovali bismo po Hrvatskoj te u svakoj školi imali stazu u prirodi, gdje bi na karti imali kontrolne točke, na kojima bi učenici dobili zadatak za rješavanje. Na takvom bi im se događanju mjerilo vrijeme i točnost odgovora. Ove smo godine, nažalost, morali sve raditi preko računala, rekla je Kozličić Juraga i naglasila kako su njezini učenici također dobitnici Oskara znanja.
– Osim titule državnih prvaka, naši su učenici osvojili i dodatne bodove za upis u srednju školu. Lani, kada su osvojili treće mjesto, također u orijentacijskom trčanju, dobili su dva dodatna boda, a ove godine četiri boda. Ove su godine također dobili i Oskara znanja, što je veliko priznanje za sav njihov trud i usvojena znanja, objasnila je profesorica Kozličić Juraga.
Prije nego što se i sam uključio u GLOBE projekt, Samuel Oles je pratio starije učenike i njihove aktivnosti u sklopu projekta.
– Ovo mi je druga godina da sudjelujem u projektu, ali sam se već od petog razreda počeo interesirati za projekt te sam gledao starije kolege kako rade. Ove nam je godine, unatoč svim problemima, bilo vrlo zanimljivo, istaknuo je Samuel Oles i rekao kako su mu svi dijelovi projekta bili jednako zanimljivi.
– Vrlo mi je teško odabrati jedan segment projekta koji mi se naročito sviđa, pošto sam vrlo motiviran da što više naučim. Projekti koji se bave proučavanjem prirode te u svojoj srži spajaju komponente više nastavnih cjelina, naročito su mi interesantni, rekao je Oles.


Stresno natjecanje
Iako su učenici, u sklopu projekta, kontinuirano provodili mjerenja tla, najviše im je vremena oduzela priprema za državnu smotru, koja im je bila vrlo stresna.
– U projekt sam se uključio nakon što mi je profesorica objasnila što se točno radi i uči. Pristao sam, jer u sklopu projekta radimo mnoge zanimljive aktivnosti i zadatke te nisam požalio. Ako mi se pruži prilika, volio bih nastaviti raditi na ovakvim projektima i u srednjoj školi, prepričava Roko Vučetić i dodaje kako ih pandemija koronavirusa nije omela u projektim aktivnostima.
– Za projekt smo svaki tjedan imali zadatak izmjeriti vlažnost i temperaturu tla te smo proučavali oblake. Iako smo se vrlo dobro pripremili, najteži mi je dio bilo natjecanje, jer je bilo vrlo stresno. Pošto nas je ove godine koronavirus spriječio u putovanjima, sve smo komponente odrađivali preko računala. U kabinetu biologije smo u timu rješavali ispitne zadatke, objasnio je Vučetić.




Istraživački rad
Osim priprema za državnu smotru, učenici OŠ Zadarski otoci radili su, u suradnji s kolegama iz Malte i na fenološkom istraživanju smokava.
– Polaganje ispita je istovremeno bilo uzbudljivo i stresno, jer smo trebali povezati znanje iz kemije i biologije. Ove smo godine izradili i istraživački rad na temu fenološkog motrenja smokav, prepričala je Lucija Jurjević te naglasila kako su im partneri dodijeljeni zbog sličnosti u sortama smokava i klimatskim uvjetima između dviju zemalja.
– Partneri u zadatku bili su nam učenici iz Malte. Svaka je skupina proučavala dvije slične sorte smokava, koje dozrijevaju u sličnim klimatskim uvjetima. Fenološko istraživanje smo na kraju također prezentirali online. Predstavili smo se i na Euroazijskoj konferenciji, za koju smo pripremili prigodni video, zaključila je Jurjević.


GLOBE program
Zamisao o znanstveno obrazovnom programu GLOBE (Globalno učenje i opažanje za dobrobit okoliša) pokrenuo je na dan planeta Zemlje 1994. godine bivši američki potpredsjednik Al Gore. Hrvatska je bila među prvim zemljama koje su pristupile ostvarivanju tog svjetskog programa. Sporazum je potpisan 13. travnja 1995. godine. Supotpisnici u Hrvatskoj bili su Ministarstvo znanosti i obrazovanja i Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine, a neposredna provedba povjerena je Agenciji za odgoj i obrazovanje.
Program GLOBE obuhvaća mjerenja i opažanja u području atmosfere, površinskih voda, tla i zemljišnoga pokrova. Za svaku vrstu mjerenja i opažanja postoji propisani protokol, instrumentarij definiranih karakteristika i odgovarajuća dinamika mjerenja. Cilj projekta je da učenici upoznaju svoje okruženje te razviju pozitivan odnos prema okolišu.


24. državna smotra
U natjecanju osnovnih škola prva su tri mjesta osvojile ekipe OŠ Zadarski otoci iz Zadra, OŠ Dubovac iz Karlovca i OŠ Šime Budinića iz Zadra.
U natjecanju srednjih škola najuspješnije ekipe su bile Gimnazija Karlovac, Srednja škola Čakovec te Šumarska i drvodjeljska škola iz Karlovca.
U smotri projekata iznimno uspješnima ocijenjeni su istraživački projekti OŠ Veli Vrh iz Pule, OŠ Dubovac iz Karlovca, OŠ prof. F.V. Šignjara iz Virja, OŠ I.B. Mažuranić iz Virovitice, OŠ Šime Budinića iz Zadra, Gimnazije »Matije Mesić« iz Slavonskog Broda i OŠ Banija iz Karlovca.