Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

SUSRET GAMERA Igrice djeluju na ljudski mozak slično kao i droge

28.06.2019. 13:46
SUSRET GAMERA Igrice djeluju na ljudski mozak slično kao i droge


Stotine djece i njihovih roditelja "okupiralo" je danas Kneževu palaču i Muzej antičkog stakla na prvom Mikronis LevelUP eventu.
Okupljanje je zamišljeno kao mjesto susreta mladih gamera te je namijenjeno svima koji su željni dobre zabave kroz gaming natjecanja u Fortnite-u i FIFA-i 19., a između ostalog svi prisutni mogli su se okušati i u svjetski poznatoj Hrvatskoj igrici SCUM.
Osim zabavnog i natjecateljskog dijela na LevelUP-u su sudjelovali i brojni priznati stručnjaci iz različitih područja poput dr. Ivana Burcara, dr.sc. Krešimira Krole, prof. Josipa Ćirića, Josipa Barišića, Ivone Đenović, Ratka Filipovića Goje, Mirka Sinjeria, Ivana Stipanovića i dr. Kroz razna predavanja posjetitelji će moći upoznati najnovije trendove vezane uz gaming tehnologije i njene prednosti i nedostatke kao i problematiku ovisnosti o video igricama te kako koristiti tehnologiju da bi nam ona služila, a ne da preuzme nas.


Humanitarna nota
Inače, cijeli događaj imao je i humanitarnu notu. Naime, ulaz u natjecanje plaća se 15 kuna, a prikupljeni novac donirat će se Odjelu pedijatrije OB Zadar.
Događaj je počeo predavanjem kirurga i subspecijalista kardijalne kirurgije Ivana Burcara na temu "Djeca s licima koja bliješte" – Proučavanje fenomena ovisnosti djece o tehnologiji i njihovih posljedica za tjelesno i mentalno zdravlje nastalog na temelju knjige dr. Nicholasa Kardarasa.
 – Igrice djeluju na ljudski mozak slično kao i droge. U stručnoj literaturi se to naziva IAD ( Internet addiction disorder) – poremećaj uzrokovan ovisnosti o internetu. U Južnoj Koreji primjerice još 2010. godine je kod 12 posto učenika zabilježen IAD, a vjerujem da su sad brojevi daleko veći. Također, tamo, uz kupovinu mobitela te uputstvima za upotrebu dobijete i knjižicu o potencijalnim opasnostima tehnologije i ekrana, rekao je dr. Burcar, dodavši kako je u SAD-u 8,5 posto ljudi ovisno o internetu. Istaknuo je podatak kako trenutno nema dokaza kako ekran kao interaktivni edukacijski alat pospješuje uspjeh u školi.
– Sve je više dokaza o negativnim utjecajima, a brojne studije o utjecaju ekrana na funkcije mozga pokazuju kako igrice stimuliraju centar za ugodu te povećavaju razinu dopamina. Također sve je više poveznica s psihijatrijskim poremećajima – sve je više ADHA, ovisnosti, anksioznosti, depresije, pojačane agresije te psihoza, rekao je Burcar. Istaknuo je kako pretjerano izlaganje ekranima može neurološki oštetiti mozak u razvoju mladih osoba, a efekt je na iste centre u mozgu na koje djeluje i kokain.


Izloženost tehnologiji mijenja strukturu mozga
Tvari koje podižu razinu dopamina – čokolada 50%, seks 100%, šmrkanje kokaina 350%, infestija kristalnog metamfetamina za 1200%, video igre za 100%.
 – Kod igrača video igrica dolazi do stanja "fight od flight" – kratkotrajno stanje u hitnim situacijama koje su pomagale našim precima da pobjegnu iz opasnih situacija. Sada se to stanje zadržava satima tijekom igranja video igara, a očituje se lučenjem adrenalina, povišenim krvnim tlakom, porastom pulsa, znojenjem dlanova, širenjem zjenica, centralizacijom krvotoka, aktivacijom dopaminskog puta. Također, tijekom dugotrajnog igranja dolazi do povećanog lučenja kortizola što u konačnici dovodi do "burn in" ili "burn out efekta", rekao je Burcar. Istaknuo je kako se zdravi mozak razvija do 50. godne, a izloženost tehnologiji mijenja strukturu mozga i mijelinizaciju na isti način kao droga.
 




Korištenje igara
U SAD-u 97% djece u dobi od 2 do 17 godina igra videoigre, a 65% odraslih u SAD-u igra video igre, što je oko 166 milijuna ljudi. U njemačkoj je 25 milijuna registriranih gamera. U prosjeku godina 34 za žene i 32 za muškarce, a 46% igrača čine ženska populacija.
 


Igrice može, ali uz granice
– Drago mi je da se ovo održava jer je zabavno, ali i edukativno. Sin igra igrice, ali pod kontrolom. Naime, trudimo se kontrolirati vrijeme pred ekranima tako da kroz tjedan gotovo uopće ne igra, dok vikendom ograničimo na nekoliko sati, ali uz pauze, koje su ili određene ili samostalne, rekla nam je mama Svjetlana koja je u Kneževu došla s 12-godišnjim sinom Bornom. On ju nadopunjava i kaže kako mu to odgovara te shvaća kako ne može cijeli dan biti na igricama.
 – Mislim da od tehnologije ne smijemo bježati, ali treba kontrolirati. Od uvijek kontroliram što gleda na internetu, te koje igre igra i s kim igra i smatram da onda neće biti problema, rekla nam je majka Svjetlana istaknuvši kako je potrebno staviti granice.
 


Ostala predavanja
Osim ovog predavanja održana su i predavanja na temu Tko su gameri  i gamerice u Hrvatskoj? – sociološko istraživanje gamerske populacije iz  2015 godine. Red, rod i gaming – žanrovske preferencije, stilovi igranja i  stavovi o rodnoj ravnopravnosti u gamerskoj zajednici. Predavač: doc.  Dr.sc. Krešimir Krolo (Sveučilište u Zadru). Video – igre na sveučilištu  –  kulturne studije i video igre Fallout i filozofija, na primjeru franšize Fallout vidjeti ćemo koje su zastupljene teme iz područja društveno-humanističkih znanosti. Predavač: prof. Josip Ćirić (Sveučilište u Zadru). U subotu su predavanja na temu Gamepires – Community managment i ostalih sto tisuća stvari. Predavač: Josip Barišić (Community manager), 2D  art u modernim video igrama. Predavačica: Ivona Đenović (2D Artist ).  Dizajn zvuka i audio sastava u modernim kompetitivnim pucačinama.  Predavač: Ratko Filipović Gojo (Audio Lead). Unreal engine 4 –  Modeliranje i texturiranje aseta za Level Design. Predavač: Mirko Sinjeri (3D Artist). Implementacija oružja i terminalne balistike, predavač: Ivan Stipanović (Senior programer).