Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

EKSPRESIVNA DINAMIKA POKRETA I BOJE

Autor: Zvonko Čulina

27.12.2009. 23:00
EKSPRESIVNA DINAMIKA POKRETA I BOJE

Foto: Adam VIDAS



Grafičkim dizajnom se bavim godinama. Autor sam brojnih logotopova, grafičkih rješenja, plakata koji se i danas svakodnevno mogu susresti. Crtež je bitan dio mojih slika i kao takav provlači se od samih početaka moga stvaranja


Umjetnika Dragana Jelavića, sa svojom snažnom dinamikom pokreta i kolorita na velikim platnima koja žive svoju slobodu, karakterizira apstraktni ekspresionizam sjevernjačkog tipa s mediteranskim štihom te snaga umjetničkog izraza kojim daje svoj doprinos modernističkim stremljenjima na ovim prostorima, ostavljajući pritom prepoznatljiv likovno – kreativni rukopis, ostvarujući to i ovom prezentacijom svojih izabranih djela pred prepunim galerijskim prostorom Arsenala, a u prisustvu uglavnom prijatelja i umjetnika, te ostalih ljubitelja i poznavatelja njegove umjetnosti.
Ova izložba, jedna u nizu ovog vrlo kreativnog umjetnika koji žudi za još većim slikarskim platnima, te realizacijama u drugim urbanim destinacijama i auditoriju koji naginje ovakvom (snažnom) izrazu i ovakvoj monumentalnijoj slici, ovo je u nekom vidu osnova, odnosno temeljna poanta u tom smislu.
Galerija ‘Arsenal’, kao domicilna galerija, svojim impozantnim prostorom za ovolik broj eksponata ovolikih (povećih) dimenzija, u svakom smislu udovoljava tim postavnim kriterijima te se izložba sasvim dobro uklapa u ovaj dominantni interijer.
Na početku; Vaš odnos sa Arsenalom!? Ovo je zadnjih godina već Vaša treća samostalna izložba u ovom reprezentativnom prostoru?
– ‘Arsenal’ je prekrasan prostor. Prvi put kada sam ušao u taj galerijski ambijent, oduševio me je i tako je i danas. Izvrsna kombinacija starog i novog. Spomenik nulte kategorije u kome se nalazi klub i izložbeni prostor kakav bi poželjeli i puno veći gradovi od Zadra.
Ekspresivan rukopis
Arsenal traži i može primiti puno veću količinu svih umjetnosti. Ja sam se izgleda dobro složio sa prostorom, a i upravom i osobljem, tako da mi stvarno odgovara izlagati u Arsenalu, a izgleda da moje boje također dobro odgovaraju ambijentu.
Vaš umjetnički rukopis je izrazito ekspresivan… Potez, pokret; tzv. „mala eksplozija boja osnovnog kolorita”. Kontrapunkt: S druge strane prezentirate tradicionalne teme i naslove, pa čak i neka vrst apstraktne figuracije… Kako to postižete?
– Čiste boje i jednostavan potez je način na koji slikam i želim slikati. I u figurativnom također ne obraćam pozornost na detalje već sa širokim potezom i istim bojama pokušavam ostvariti zamišljeno. Moram priznati da slike koje sada nastaju već godinama nosim u glavi, ali tehnički nisam mogao složiti kompoziciju. Pretpostavljam da je bilo potrebno određeno vrijeme da se poslažu kockice i dobije cjelina koja bi trebala prikazati razmišljanja i način viđenja prostora i događaja oko sebe te ispoljavanje vlastitih stanja i raspoloženja. Mislim da su sati rada, dakle čistog treninga, neophodni za ekspresiju boja i oblika.
S ovim radovima naslanjam se i nastavljam započeto na prošloj izložbi. Tradicionalne teme prikazane u prošloj i ovoj izložbi, u ovoj drugoj postaju samo ideje koje potvrđuju tematsku neodređenost apstrakcije.
Energija i snaga, rekao bih, Murtića i K. O. Goetza; Plus sloboda u širim prostorima, uglavnom velikih platna, isto tako masivnih ali jednostavnih okvira…?
– Stvarno mislim, postići snagu i energiju u ekspresiji možemo kad tehnički postižemo dobre rezultate i ruke uvježbano da mogu slijediti duh i emocije. I na ovim slikama ima segmenata kojima nisam u potpunosti zadovoljan, ali mislim da sam iz trenutnog stanja postigao možda čak i maksimum. Potreban je konstantan rad da bi se napredovalo, a pogotovu da se prikažu sve slike koje imam u glavi i koje se svakodnevno množe.
Nosač kompozicije
Mislim da imena koja ste naveli ne bi nikoga ostavila ravnodušnim, pa tako i meni imponira samo spominjanje takvih autora u ovom razgovoru.
Od kada sam počeo slikati pokušavao sam to raditi na svoj način, bez obzira koliko mi se sviđali određeni autori, i mislim da sam u tome uspio, a način na koji radim traži, možda čak, i još veće formate.
Crna, kao nosač odnosno kostur kompozicije… Nešto sjevernjačko, tradicionalno-ekspresionistički (ili da ne kažem – njemačko) na koji se veže mediteransko – toplo. Drugačije, kolorit urbani, pomalo fovistički – tematski zadaci – ruralni. Jeli to svjesno inicirano?
– Kako ovim radovima nastavljam ciklus iz prošle izložbe, gdje sam u biti ušao dublje u sami motiv, bolje rečeno manja površina motiva je postala kompozicija na cijelom platnu tako je i crna ostala, baš kao što ste i rekli, nosač kompozicije. U stvari, kada bismo na neki način pokušali složiti sve slike u jednu možda bi dobili čak prepoznatljiv motiv.
Vaš put od Ravče i Tinova Vrgorca, preko visokoškolskog umjetničkog obrazovanja u Splitu do trenutne umjetničke realizacije u Kalima odnosno Zadru. Inspirira li Vas tj. i veže i ta spontana umjetnička boemština?
– Nitko od nas ne može osporiti utjecaje sredine i okoline u kojoj djeluje, ali da li nas sredina u potpunosti i definira?
Dizajn i grafika
Informacije koje vremenom skupljamo i uvježbavanje tehnike oblikuju promišljanja koja želimo realizirati.
Vaša umjetnička uvjetovanost!? Ponavljamo; spontanitet ili neka zasebna teorija, odnosno filozofija umjetnosti i umjetničke kreacije!? Izvori!? Razmišljanja!? Smjernice!?
– Mislim da svatko tko se bavi sličnim umjetničkim radom ima ili bi trebao imati svoju teoriju ili kako kažete filozofiju umjetnosti, a ako u tu filozofiju uspijemo posložiti spontanost kao prepoznatljivi dio osobnosti onda mislim da smo na pravom putu.
Bavite se i dizajnom, kao i grafikom !? Ono nešto grafičko zamjećuje se i u Vašem slikarstvu… Je li to po vašoj osobnosti tj. strukturi ličnosti usko povezano?
– Grafičkim dizajnom se bavim godinama. Autor sam brojnih logotopova, grafičkih rješenja, plakata koji se i danas svakodnevno mogu susresti. Crtež je bitan dio mojih slika i kao takav provlači se od samih početaka moga stvaranja.
Umjetnički planovi za bližu budućnost? Ostajete li dosljedni dosadašnjem konceptu i iskustvu ili namjeravate dalje istraživati i eksperimentirati?
– Kao što sam i ranije rekao, da bih uspio ostvariti slike koje nastaju u glavi trebalo mi je vremena da se sve složi a i da tehnički to mogu ostvariti. Kako sada stvari stoje mislim da imam materijala za kojeg se isplati pripremati, normalno uvijek ispitujući i istražujući nove situacije. Vjerujem da će način izražavanja, pa bile to i nove ideje, ostati približno isti.
Za kraj – ukratko; Kako vidite utjecaj globalnih, modernih žanrova i poruka na zadarsku likovnu scenu pa i šire?
– Likovna scena u Zadru je mala tako da neće moći izbjeći utjecaj globalizacije, ali da li je dovoljno snažna da uz vanjske utjecaje pruži nove, prepoznatljive i lokalne elemente ostaje da vidimo u budućnosti.


 O AUTORU




Dragan Jelavić, rođen 07. travnja, 1965. u selu Ravča kod Vrgorca, gdje završava osnovnu i srednju ekonomsku školu, 1989. godine diplomira na studiju Likovnog odgoja i likovnih umjetnosti na Sveučilištu u Splitu. Od 1986. godine aktivno se bavi slikarstvom, te iste godine ima i prvu samostalnu izložbu u splitskoj galeriji “Zlatna vrata”. Od tada do danas izlagao je na više desetaka samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu.
Zadnje izložbe u zadarskoj galeriji Arsenal 19.12.2008. godine, te u galeriji Dom na žalu u Preku 26. 02.2009.
Već dugo se bavi grafičkim dizajnom. Redovan je član HADLU – Zadar.