Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

Pomaknut brod koji je blokirao Suez! Među onima koji čekaju je i riječki kapetan: ‘Samo s mediteranske strane nas je usidreno oko 300’

29.03.2021. 08:13


Golemi kontejnerski brod koji od utorka blokira Sueski kanal oslobođen je i pokrenuo je motore, priopćila je u ponedjeljak tvrtka Inchcape Shipping.
“Brod Ever Given je uspješno vraćen u odgovarajući položaj jutros u 4,30…”, objavila je tvrtka na svom Twitter profilu.
Brod koji plovi pod panamskom zastavom, dug 400 metara i težak 200.000 tona, zaglavio se poprijeko na jednom od najprometnijih trgovačkih pomorskih puteva zbog pješčane oluje i snažnih vjetrova koji su utjecali na vidljivost.
Nakon iznenadnog udara vjetra koji mu je poremetio kurs nasukao se u kanalu, na mjestu širokom manje od 300 metara. Bageri i tegljači radili su danonoćno kako bi ga oslobodili. Plima je uz pun mjesec noćas pomogla u oslobođenju zaglavljenog broda, navela je tvrtka.
Blokada kanala dovela je do ometanja lanaca opskrbe te je utjecala na globalna tržišta, a šteta se mjeri u milijardama dolara.
Zasad nije poznato kad će Sueski kanal ponovno biti otvoren za promet.


Nasukan od utorka
Brod Ever Given, tajvanske kompanije Evergreen, nasukao se prilikom prolaska Sueskim kanalom još u utorak, 23. ožujka, pod zasad još nerazjašnjenim okolnostima, iako je prema prvim izjavama brodara uzrok bio jak vjetar koji i inače otežava manevriranje kontejnerskim brodovima te veličine, zbog goleme bočne površine na koju djeluju sile vjetra. Brod se nasukao i pramčanim i krmenim dijelom, potpuno blokirajući prolaz kanalom kojim inače prolazi 12 posto ukupne količine roba u svjetskoj trgovini.
U međuvremenu, na prilazima Sueskom kanalu stvorila se neviđena »gužva« pa sada sa svake strane na odsukavanje Ever Givena i svoj red za prolaz kanalom čeka nekoliko stotina brodova. Čak i ako bude odsukan u kratkom roku, zastoj na prilazu kanalu potrajat će još danima, procjenjuje riječki kapetan Baldo Volarić, zapovjednik tankera »Stena Supreme« koji je na sidrištu ispred Port Saida od subote poslijepodne, na putu od Rotterdama do luke Fujairah u Ujedinjenim Arapskim Emiratima.


Prevelik brod
– Kanal je blokiran od utorka, 23. ožujka, a mi smo njime trebali proći u nedjelju. Trenutno smo na dijelu sidrišta gdje nema puno brodova, ali po onome što vidimo na brodskim instrumentima i informacijama kojima raspolažemo, samo s ove, mediteranske strane, na prolaz kanalom čeka oko tristo brodova, a stalno pristižu novi. To je zaista izvanredna situacija, jer inače bude najviše pedeset-šezdeset brodova koji čekaju na sidrištu. Preko agenta smo saznali da na odsukavanju broda radi 14 remorkera, kao i dredger, odnosno jaružalo koje iskopavanjem pokušava osloboditi pramac i krmu nasukanog broda. Oslobodili su propeler i kormilo, no to za sad ne znači puno, s obzirom na to da je brod nasukan i krmom, tako da se ne može pokušati odsukati koristeći vlastiti pogon. Koliko će sve skupa još potrajati, tek ćemo vidjeti, kao i kad ćemo doći na red za prolazak kanalom, rekao je kapetan Volarić, s kojim smo razgovarali u nedjelju, oko 13 sati.
Što se tiče problematike prolaska Suezom, odnosno mogućeg utjecaja vjetra i slabe vidljivosti, kaže kako tanker kojim on upravlja, takozvane suezmax klase, ima neusporedivo niže nadvođe pa je i manje podložan bočnim naletima vjetra.
– Mislim da je ovdje ključni faktor sama veličina broda. Brodovi poput Ever Givena naprosto su preveliki. To je brod dug 400 metara, širok gotovo 60, a visina tereta na palubi, kada je pun, prelazi četrdeset metara. Tako velike površine su ogroman problem pod utjecajem vjetra, uz veliku masu, pa je brodom teško upravljati.




Odgovoran zapovjednik
Volarića smo pitali tko je odgovoran za upravljanje brodom pri prolasku Sueskim kanalom, zapovjednik ili piloti koji su na brodu za vrijeme plovidbe kroz kanal.
– Uvijek je odgovoran zapovjednik, rezolutan je riječki kapetan, dodajući kako će istraga pokazati je li zapovjednik bio na komandnom mostu u trenutku nasukavanja ili ne, ali i kako je uloga pilota gotovo uvijek »savjetodavna«.
– Samo u jednom kanalu na svijetu, a to je Panamski, piloti preuzimaju potpunu odgovornost za upravljanje brodom od ulaska do izlaska iz kanala. U Suezu je to pilotaža kao i svugdje drugdje, pilot je tu da savjetuje, ali zapovjednik je onaj koji odlučuje. U ovom slučaju piloti vjerojatno nisu reagirali kako je trebalo, a pitanje je tko je s njima bio na mostu u tom trenutku. To će utvrditi istraga. U svakom slučaju, sigurnost broda i posade odgovornost su zapovjednika. Ako su vremenski uvjeti bili loši, zapovjednik je mogao i trebao odustati od pokušaja prolaska kanalom i čekati bolje vrijeme. Na žalost, imali smo već situacija kada su zapovjednici isplovljavali, unatoč nepovoljnim uvjetima, pod pritiskom kompanije ili podcjenjujući okolnosti, a kasnije su oni i članovi njihovih posada to platili svojim životima. Ovdje nitko nije stradao, što je najvažnije, ali posljedice će se osjećati još danima ili čak tjednima, kaže kapetan Volarić.