Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

Tesla Roadster: Sve je počelo u Smiljanu

Autor: Edi Prodan

28.06.2010. 22:00
Tesla Roadster: Sve je počelo u Smiljanu


Elektromobil bez krova oduševljava činjenicom da unatoč ubrzanju na razini F1 zapravo ne treba ni gram benzina
Fenomenalnih 3,9 sekundi koliko je potrebno da bi se postiglo ubrzanje od 0 do 100 km/h, dobra maksimalna brzina viša od 200 km/h a potrošnja goriva – nula, ništa, zero! Pa se onda pitate o kakvoj se to grešci radi jer tako nešto – nije moguće. Ali ipak jeste jer je u SAD, točnije Kaliforniji, predstavljen Teslin roadster, dakle apsolutni elektromobil, i to u cabrio izdanju. Već poznati sportski dvosjed dobio je tako nastavak. S obzirom pak da se radi o Kaliforniji, čudno je da redoslijed nije bio suprotan.
Tesla Roadster nam dolazi u klasičnom izdanju, postavljen na platformu Lotus Elisea ali umjesto klasičnog benzinsklog goriva on ima elektromotor. Koji pak zahvaljujući energiji uskladištenoj u bateriji kapaciteta 147 Ah razvija 292 KS pri 6 tisuća okretaja motora a tu je i 380 Nm okretnog momenta dostupnih u čitavom rasponu okretaja. Podtaka o potrošnji naravno nema a nema ni brojki koje bi govorile o emisiji ma kojih štetnih plinova.
Estetika automobila je na razini klasike za roadstere. Efikasna unutrašnjost, skupi materijali, iznimna kvaliteta audio sustava i skoro nikoliko mjesta za ma kakvu prtljagu. Vozač i suputnik sobom smiju pobnesti samo emocije i strast prema brzini. Vanjština je pak nalik automobilu od kojeg se koristi podvozje, što znači da i u tom segmentu možemo govoriti o čistoj klasici. Dimenzije su mu d/š/v 3946/1873/1127 mm a međuosovinski razmak 2352 mm. Iako smo zbog obilja aluminija i ostalih kompozitnih materijala očekivali manju masu, 1313 kilograma još snažnije govore u prilog fascinaciji dinamikom. Ono što također govori u prilog apsolutno promišljenoj kompoziciji vozila su i dimenzije guma: 175/55 R16 ispred te 225/45 R17 straga. Jasno je stoga da se napred išlo na manji otpor i olakšano efikasno pretvaranja električne u kinetičku energiju, ali zato straga moralo ustabiliti vrlo brzi automobil. Autonomija mu je također zavidnih 340 kilometara no da bi ju se postiglo mora se voziti u režimu “autonomia”. Poželi li se opisivanu dinamiku, potrebno je prekidač okrenuti u položaj “performace” no tada se neovisnost vožnje značajno smanjuje.
Cijena Tesle roadstera je 134 tisuće eura. I to u državama koje preferiraju elektromobile. Istina, sasvim bi slična priča bila i u Hrvatskoj jer se na Teslu ne plaća trošarina. Hrvatski zakoni naime za automobile na isključivo električni pogon ne predviđaju nikakav međunamet. Stoga, tko može i želi – slobodno. Pa ipak je Tesla rođen u srcu Hrvatske, u ličkom Smiljanu.


 TRAJNE KOMPONENTE


Ma koliko mnogi sumnjali u smislenost masovnije prozvodnje elektromobila, Tesline komponente govore drugačije. Jamstvo na bateriju je 100 tisuća milja, odnosno 160 tisuća kilometara. Sposobna je podnositi temperature od -29 do+43 stupnja a važno je znati da ju se nakon isteka vijeka trajanja skoro u cijelosti može reciklirati.